تأثیرات اعتیاد ‌به موبایل همچون اعتیاد به مواد مخدر
کد خبر: 3708614
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵

تأثیرات اعتیاد ‌به موبایل همچون اعتیاد به مواد مخدر

گروه جامعه ــ تحقیقات نشان‌داده تأثیرات وابستگی به موبایل در مغز شبیه اعتیاد به مواد مخدر است و محققان هنگام پژوهش روی دانشجویان درباره استفاده از فناوری‌های نوین متوجه چند روند نگران‌کننده میان افرادی شدند که به دستگاه‌های خود وابسته بودند.

Related image

‌به گزارش ایکنا؛ هر‌چه بیشتر به سمت دنیای تکنولوژی پیش می‌رویم و در این دهکده جهانی گشت و گذار می‌کنیم، عبارت «دنیای مجازی» بیشتر هویت خودش را از دست می‌دهد. به اندازه‌ای که گاه کمیت حضور آدم‌ها در فضای سایبری از معاشرت در دنیای واقعی پیشی می‌گیرد و این دنیای مجازی است که برای کاربرها رنگ و بوی حقیقی می‌گیرد؛ تا جایی که تلفن‌های همراه را می‌توان جزو جدانشدنی انسان امروز دانست، وسیله‌ای که انقدر صاحبانش را در خود غرق می‌کند که دیگر اجازه و زمانی برای سایر فعالیت‌های لازم و روزمره به جا نمی‌گذارد.

احتمالا برای بسیاری از شما پیش آمده که با خانواده در یک خانه و زیر یک سقف باشید، اما به جای صدا کردن و گفت‌و‌گو با شخص مورد نظرتان در همان خانه و زیر همان سقف ترجیح داده‌اید تا با فرستادن پیغام در تلگرام و واتس آپ، پیامتان را به او منتقل کنید؛ یعنی آنقدر به این وسیله کوچک در دستتان وابسته شده‌اید که ترجیح می‌دهید ساده‌ترین حرف‌های روزمره را نیز در همین شبکه‌های اجتماعی رد و بدل کنید.

اعتیاد و وابستگی به گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر به قدری همه‌گیر شده که بخش زیادی از فعالیت‌های مفید روزانه ما را تحت الشعاع قرار داده است. گوشی‌های هوشمندی که نمی‌شود آنها را از زندگی حذف کرد ولی با رعایت برخی نکات می‌توان از وابستگی به آن کاست.

حال کانال ناگفته‌های سایبری در آخرین پیام خود به موضوع اعتیاد در استفاده از تلفن‌های همراه اشاره کرده و در این باره نوشته است: تحقیقات نشان داده تأثیرات وابستگی به موبایل در مغز شبیه اعتیاد به مواد مخدر است.

محققان هنگام پژوهش روی دانشجویان درباره استفاده از فناوری‌های نوین متوجه چند روند نگران‌کننده میان افرادی شدند که به دستگاه‌های خود وابسته بودند.

محققان دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو متوجه شدند وابستگی به دستگاه‌های الکترونیکی روی اعصاب تأثیر می‌گذارد. همچنین افرادی که به موبایل‌هایشان وابسته هستند، احساس دورافتادگی، تنهایی، افسردگی و اضطراب می‌کنند.

به هرحال آنها ۱۳۵ دانشجو را تحت بررسی قرار دادند و متوجه برخی تأثیرات منفی اجتماعی در افرادی شدند که ساعات زیادی از موبایل استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند تنهایی به نبود ارتباط رو در رو مربوط است.

همچنین دانشجویانی که از موبایل خود استفاده می‌کردند، به طور مداوم چندکار را همزمان انجام می‌دادند. این روند سبب می‌شود ذهن فرد زمان استراحت کمتری داشته باشد.

اعتیاد به استفاده از تلفن هوشمند نوعی ارتباط عصبی در مغز ایجاد می‌کند که شبیه تأثیر مخدر بر افرادی است که از مسکن Oxycontin استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

captcha