آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری»/ ارائه مقالات در پنل‌های فارسی و انگلیسی
کد خبر: 3708622
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری»/ ارائه مقالات در پنل‌های فارسی و انگلیسی

گروه اندیشه ــ نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری» صبح امروز ۴ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد و تا پنج‌شنبه، 6 اردیبهشت‌ماه که روز پایانی آن در شهر قم برگزار می‎شود، با برگزاری پنل‌های متعدد فارسی و انگلیسی ادامه خواهد یافت.

 
آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری»/ ارائه مقالات در پنل‌های فارسی و انگلیسی
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ این همایش به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از امروز سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه جاری در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد و تا روز پنج‌شنبه، ۶ اردیبهشت‌ماه که در سالن غدیر شهر قم برگزار می‌شود، ادامه خواهد یافت.
 
در مراسم افتتاحیه نخستین روز برگزاری این همایش که با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری این همایش، دبیران علمی و اجرایی آن، جمعی از اساتید و صاحب‌نظران و مسئولان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و تعدادی میهمان خارجی برگزار شد، ابتدا حمید پارسانیا، رئیس شورای سیاستگذاری این همایش در پشت تریبون حاضر شد و طی سخنانی گزارشی اجمالی از زمینه و روند شکل‌گیری این همایش و پیشینه ارائه کرد.
 
وی اظهار کرد: تقریبا دو سال قبل بود که در همین سالن و دانشگاه گردهم آمدیم و همایشی در حوزه تکنولوژی به همت فرهیختگان دانشگاهی و پژوهشکده مهاجر این دانشگاه برگزار کردیم. همزمان با این همایش در تهران، همایشی با عنوان «دین و فرهنگ» با مشارکت دبیرخانه شورای تخصصی حوزوی در قم برگزار شد.
 
آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری»/ ارائه مقالات در پنل‌های فارسی و انگلیسی
وی ادامه داد: پس از برگزاری این همایش گردهم آمدیم و در یک هم‌اندیشی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم این کار در قالب یک همایش وسیع‌تر و بین‌المللی ادامه پیدا کند؛ به همین منظور شورای سیاست‌گذاری تشکیل شد و از مجموع مراکز علمی و پژوهشی و حوزه‌های اجرایی فناوری و فرهنگ دعوت شد تا با شرکت در جلسات این شورا نسبت به برگزاری یک همایش گسترده‌تر هم‌اندیشی کنند و از آن‌ها خواستیم محور‌هایی که هر کدام به تناسب حوزه مطالعاتی خود پیرامون فرهنگ، دین و یا فناوری دارند ارائه دهند.

عضو شورای سیاست‌گذاری این همایش افزود: اینکه فناوری در زیست جهان انسان چه نقشی دارد و اینکه آیا نسبت فناوری و فرهنگ در حد نسبت دانش و ارزش و ارزش با ابزار است یا خیر؟ و مباحثی از این دست، مسائلی است که در پنل‌ها و نشست‌های علمی طی سه روز در این همایش به آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به بحث فناوری گفت: این مقوله فرهنگ، اخلاق، دین، محیط زیست و عقبه نظری خود را تحت تاثیر قرار داده و نیازمند یک بازاندیشی است. به همین منظور فراخوان این همایش با عنوان «دین، فرهنگ و فناوری» از سوی شورای سیاست‌گذاری این همایش اعلام شد و دانشگاه باقرالعلوم (ع) و گروه‌های علمی آن اقدام عملی برای برگزاری این همایش کردند، همچنین گروه فلسفه علم دانشگاه شریف مشارکت فعالی در برگزاری این همایش داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جا دارد از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز که تمام امکانات خود را برای برگزاری این همایش در اختیار دبیرخانه گذاشتند، تشکر کنم.

وی در پایان گفت: چکیده مقالات برگزیده این همایش در پایان برگزاری این همایش در قالب یک کتاب چاپ و منتشر خواهد شد. سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و مراکزی که در ارتباط با فناوری فعالیت دارند لازم است هر کدام بتوانند سهم خود را برای استفاده در مسیر اجرایی خود از این همایش دریافت کنند و این امر مستلزم توجه بیشتر آن‌ها به خروجی کار این همایش است.
 
دلایل انتخاب دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری همایش

در ادامه این مراسم افتتاحیه سیدحسن حسینی، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی به اهمیت برگزاری این همایش و دلایل انتخاب دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای و یا حتی فرارشته‌ای محسوب می‌شود. مطالعات گسترده‌ای طی ۱۵ سال اخیر درباره حوزه دین و رسانه صورت گرفته و قابل توجه هم بوده است.
 
آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری»/ ارائه مقالات در پنل‌های فارسی و انگلیسی
 
وی ادامه داد: در جامعه ما که صحبت از ارزش‌ها می‌شود توجه به این موضوع می‌تواند نسبت به مراکز پژوهشی خارج از کشور که در این زمینه بسیار کار کرده و می‌کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

وی گفت: دانشگاه صنعتی شریف از فضل تقدم برخوردار است؛ در این دانشگاه به همت دکتر مهدی گلشنی، گروه فلسفه علم تشکیل شد و ایشان از تاثیرگذاری زیادی در تاسیس آنچه که فلسفه علم نام‌گذاری می‌شود برخوردار است.

حسینی افزود: ظرفیت استادان و دانشجویان این دانشگاه دلیل مهمی در انتخاب این دانشگاه برای برگزاری این همایش است، چراکه سرآمدان علمی کشور در این دانشگاه حضور دارند. همچنین اندیشکده‌هایی مانند اندیشکده مهاجر که سابقه برگزاری همایش‌هایی در محور‌های فرهنگ، دین و فناوری دارد، در این دانشگاه وجود دارد.

در ادامه مراسم افتتاحیه همایش «دین، فرهنگ و فناوری» حمیدرضا آیت‌اللهی، دبیر علمی این همایش به ارائه گزارشی از روند اجرا و برگزاری این همایش پرداخت و اظهار کرد: در مجموع ۵۳۰ مقاله فارسی و ۶۰ مقاله انگلیسی دریافت شده که از میان مقالات فارسی ۱۶۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و در این همایش قرار است تا حدود ۱۵۰ مقاله برای سخنرانی در بخش‌ها و پنل‌های مختلف ارائه شود و مابقی مقالات پذیرفته شده به صورت پوستر در همایش ارائه شده‌اند.

دبیر علمی این همایش گفت: با تعامل و همفکری با مراکز علمی و پژوهشی ۱۲ محور و ۱۸ چالش در حوزه روابط و مناسبات دین، فرهنگ و فناوری احصا شد و فراخوان مقاله با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع)، شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برگزارکنندگان این همایش صورت گرفت.

وی افزود: تاکنون حدود ۴۰ نشست در زمینه محور‌های همایش و به منظور هماهنگی میان دستگاه‌ها صورت گرفته که در این جلسات بخش‌های مختلف بر اساس محور‌های مختلف همایش تدوین شد.

آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: در بخش انگلیسی این همایش در حدود ۱۲ مقاله از سوی محققانی از کشور‌های ایرلند، روسیه، آلمان، فرانسه، لیتوانی، تونس و عراق و دو مقاله از جامعة المصطفی(ص) العالمیة ایران ارائه خواهد شد.

آغاز به کار نخستین همایش بین‌المللی «دین، فرهنگ و فناوری»/ ارائه مقالات در پنل‌های فارسی و انگلیسی
یادآور می‌شود، روز نخست این همایش با برگزاری پنل‌های فارسی و انگلیسی با محور‌های متعدد در حوزه دین، فرهنگ و فناوری و ارائه مقالات محققان در سالن‌های متعدد دانشگاه صنعتی شریف ادامه خواهد یافت. این همایش فردا نیز در این دانشگاه به کار خود ادامه می‌دهد و روز پایانی آن و اختتامیه روز پنج‌شنبه، ۶ اردیبهشت‌ماه در شهر قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha