48 درصد کلاس‌های درس خراسان جنوبی نیازمند مقاوم سازی است/ ۷۵ درصد تعهد خیرین محقق شد
کد خبر: 3708685
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی:

48 درصد کلاس‌های درس خراسان جنوبی نیازمند مقاوم سازی است/ ۷۵ درصد تعهد خیرین محقق شد

گروه اجتماعی- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد تعهد خیرین در جشنواره های خیرین مدرسه ساز استان محقق شده است، گفت: در حال حاضر 15 درصد کلاس‌های درس استان تخریبی و 48 درصد کلاس‌های درس نیازمند مقاوم سازی هستند.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمدرضا بیکی، امروز 4 اردیبهشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: امسال جشنواره خیرین مدرسه ساز با رویکرد مناسبتی بیستمین سالگرد تشکیل مجامع خیرین مدرسه ساز و با شعار «رویش خیران جوان» برگزار می‌شود.

 وی با بیان اینکه این جشنواره، هشت اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، افزود: اشاعه فرهنگ خیر و خیرخواهی در جامعه، تکریم خیران سال‌های گذشته که تعهدات آنان بیشتر بوده و تحقق یافته و ارائه نیازهای آموزش و پرورش به خیران از جمله اهداف این جشنواره است.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه نقش بانوان در امر مدرسه سازی پررنگ تر است، امسال شورای بانوان خیر مدرسه ساز فعال تر شده است.

بیکی با بیان اینکه کمیته‌های مختلفی برای برگزاری مراسم خیران مدرسه ساز تشکیل شده است، افزود: در بیشتمین جشنواره خیرین مدرسه ساز از تقریبا 40 خیر که به تعهدات خود عمل کرده‌ند تقدیر می‌شود.

وی بیان کرد: امسال از دکتر حافظی، رئیس جامعه خیران مدرسه ساز، زینی وند، معاون وزیر آموزش و پرورش، استاندار خراسان‌جنوبی و معاونان برای شرکت در جشنواره دعوت شده است.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ادامه داد: میانگین سرانه استاندارد فضای آموزشی حدود 9.5 متر مربع برای هر دانش آموز است که براساس آن حدود سه مترمربع نیاز است تا به آن سرانه برسیم.

بیکی با بیان اینکه در حال حاضر استان یزد بالاترین و کرج کمترین سرانه فضای آموزشی را دارند و خراسان‌جنوبی تقریباً از میانگین بالاتر است، افزود: با کمک خیران در حال حاضر سرانه فضای آموزشی استان از میانگین کشوری بالاتر است.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر 15 درصد کلاس‌های درس استان تخریبی و 48 درصد کلاس‌های درس نیازمند مقاوم سازی هستند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته 60 درصد کلاس‌های درس سامانه گرمایشی مرکزی نداشت که تاکنون 25 درصد آنان از سامانه گرمایشی استاندارد برخوردار شدند و در حال حاضر 35 درصدکلاس‌های درس استان فاقد سامانه گرمایش مرکزی هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه احداث هر کلاس درس جدید 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: در سال‌های اخیر 20 میلیارد تومان در این زمینه گرمایش مدارس هزینه شده و از امسال نیز تعمیر تاسیسات مدارس نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

 بیکی خاطرنشان کرد: مردم باید به این باور برسند که مدارس کم جمعیت و پراکنده با چند پایه درسی و یک معلم نمی‌توانند کارآیی خوبی داشته باشند لذا باید فرزندان خود را به سمت مدارس شبانه‌روزی و با امکانات و خدمات بیشتر هدایت کنند.

وی بیان کرد: در ساخت و افزایش سرانه فضای آموزشی روستای حاجی آباد و امیرآباد در مرکز استان تلاش شده و اکنون 9 کلاس درس در دست اجرا است.

نیاز به احداث 730 کلاس درس در پروژه مسکن مهر خراسان‌جنوبی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همچنین ساخت 12 کلاس درس در حاجی آباد در حال اجرا است، اظهار کرد: بر اساس برآوردها در مسکن مهر استان 730 کلاس نیاز بوده که تعدادی ساخته شده، 153 کلاس درس در حال اجرا و 374 کلاس درس دیگر نیاز است.

بیکی با بیان اینکه در حال حاضر 28 کلاس درس دو نوبته است و 130 کلاس درس نیاز است تا از این تعداد از دونوبتی در بیایند، تصریح کرد: از سال 84 تاکنون 119 میلیارد تومان در جشنواره‌های خیرین مدرسه ساز تعهد اخذ شده که 74 میلیارد تومان احداثی بوده و 13 میلیارد تومان نقد و تجهیزات و 32 میلیارد تومان زمین بوده است که 75 درصد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه از میزان تعهدات در این سال‌ها تاکنون 1574 کلاس درس احداث و مابقی سالن تجهیزات بوده است، اظهار کرد: در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان مبلغ 18 میلیارد و 180 میلیون تومان تعهد خیرین بوده که 60 درصد آن محقق شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان کرد: بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان و آستان قدس همکاری خوبی در امر مدرسه سازی داشته‌اند.

بیکی ادامه داد: تاکنون بنیاد علوی در احداث 100 کلاس درس 50 درصد مشارکت داشته و بنیاد برکت نیز مشارکت داشته و بیش از 150 کلاس درس احداث شده است.

وی اظهار کرد: آستان قدس نیز قرار است مجتمع بزرگی در مهرشهر احداث کند که زمین این پروژه تأمین شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان کرد: شرکت زغال سنگ طبس نیز یک مجتمع آموزشی را در دل مجموعه خود طراحی می‌کنند که امیدواریم به نتیجه برسد.

بیکی ادامه داد: همچنین کمیساریای پناهندگان 12 کلاس درس برای پناهندگان غیر ایرانی در حال ساخت در استان دارد.

وی یادآور شد: طی یک ماه گذشته سه طرح بزرگ پیشنهاد شده که اگر بخشی از آن محقق شود مجموع آن از تعهد سال گذشته خیران بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha