تدوین الگوی انطباق قانون عملیات بانکی بدون ربا با استانداردهای IFRS
کد خبر: 3708723
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
دیواندری عنوان کرد:

تدوین الگوی انطباق قانون عملیات بانکی بدون ربا با استانداردهای IFRS

گروه اقتصاد ــ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: به این دلیل که در کشور ما قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرا می‌شود و نظام بانکی ما از این قانون پیروی کرده و ترازنامه بانک‎های ما همانند بانک‌های خارجی نیست؛ بنابراین لازم بود الگویی همگرا با IFRS تهیه شود و خوشبختانه چنین کاری در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام شده است.

تدوین الگوی انطباق قانون عملیات بانکی بدون ربا با استانداردهای IFRS

به گزارش ایکنا، علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، صبح امروز سه‎شنبه، 4 اردیبهشت 97 در نشست خبری ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش اظهار کرد: برگزاری این همایش، یک کار بزرگ بین‌المللی است و آثار مثبتی در پی خواهد داشت. تاکنون بسیاری از بانک‎ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی از این طریق به شبکه بانکی کشور ما متصل شده‌اند و از لحاظ فنی و تکنیکی، برای نظام بانکی ما مؤثر بوده‎اند.

آثار مثبت ششمین همایش تجاری ایران و اروپا
وی ادامه داد: به دلیل اینکه تحریم‎های اقتصادی در سالیان گذشته آسیب‌های زیادی به اقتصاد و نظام بانکی ما زده بود، بنابراین ضرورت داشت که این نظام بانکی به روز شود و متناسب با نیازمندی‌ها و تغییرات جامعه جهانی، تغییراتی در نظام بانکی ما مخصوصا از لحاظ تطبیق با مقررات جدید، مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریسم و همچنین استانداردهای جدید مالی در این سیستم بانکی ایجاد شود.
دیواندری عنوان کرد: یکی از لوازم اصلی روزآمد شدن نظام بانکی ایران، برگزاری همین همایش‎های تخصصی است که در آن، مدیران بانک‎ها و شرکت‌های تخصصی و حسابرسی حضور پیدا کرده و با وضعیت نظام بانکی ما آشنا می‎شوند و ما هم می‎توانیم از توانایی‌های آنان در امور مختلف بانکی بهره ببریم.

استفاده از تجربیات دیگران در این همایش
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی یادآور شد: برگزاری چنین همایش‌هایی و استفاده از تجربیات دیگران، در کشورهای دنیا معمول است تا همه بتوانند تشریک مساعی کنند. البته به نظرم لازم است در سایر حوزه‌‎ها هم چنین اتفاقی رخ دهد؛ چراکه گاهی اوقات باید در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم تا همکاری‌ها مسیر بهتری را طی کند.
وی با بیان اینکه ششمین همایش تجاری ایران و اروپا در روزهای شنبه و یکشنبه مورخ 8 و 9 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در افتتاحیه این همایش مسئولان پولی و اقتصادی کشور از جمله رئیس کل بانک مرکزی و همچنین وزیران ذی‌ربط حضور پیدا کرده و به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین مدیران برخی شرکت‎های اروپایی در این همایش حضور پیدا کرده و به ایراد سخنرانی و حضور در پنل‎ها و کارگاه‎های تخصصی خواهند پرداخت.
محورهای همایش
دبیر ششمین همایش تجاری ایران و اروپا در ادامه به بیان محورهای اصلی برگزاری این همایش پرداخت و عنوان کرد: روابط تجاری و بانکی ایران و اروپا در سال‌های بعد از برجام و چشم انداز همکاری بانکی و اقتصادی ایران و اروپا از محورهای این همایش هستند. همچنین درباره مدیریت تطبیق مدرن، بحث‎هایی خواهد شد که برای بانک‎ها و مؤسسات پولی و مالی کشور ما بسیار مهم است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی یادآور شد: بررسی اجزای تخصصی مدیریت ریسک در پنل‌‎ها و کارگاه‎ها، بررسی وضعیت معوقات بانکی و راهکارهای اروپائیان برای مقابله با این پدیده، بررسی استانداردهای حسابرسی (IFRS) و جدیدترین تغییرات آن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، از جمله محورهای موضوعی برگزاری این همایش هستند.
اهمیت اجرای استانداردهای حسابرسی مالی
وی درباره اهمیت اجرای استانداردهای حسابرسی و وضعیت نظام بانکی ایران در این زمینه اظهار کرد: IFRS یک استاندارد حسابرسی و گزارشگری مالی است که این قابلیت را ایجاد می‎کند که صورت‌های مالی بانک‌های ما در سطح بین‌المللی قرار بگیرد و بانک‎های بین‌المللی، مراودات خود را براساس مطالعه و ملاحظه این استانداردها با نظام بانکی ایران تنظیم کنند.
دیواندری تأکید کرد: به خصوص به این دلیل که در کشور ما قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرا می‌شود و نظام بانکی ما از این قانون پیروی کرده و ترازنامه بانک‎های ما همانند بانک‌های خارجی نیست؛ بنابراین لازم بود الگویی همگرا با IFRS تهیه شود و خوشبختانه چنین کاری در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام شده است.
مراوده با بانک‎های ایران هیچ ریسکی ندارد
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: همگامی نظام بانکی ما با استانداردهای IFRS اقدامی زمان‌بر است اما نظام بانکی ما باید خود را برای شرایط جدید آماده کند تا بتواند دوره گذار را طی کند. در این راستا این همایش می‎تواند بسیار کمک کند؛ چون بانک‎های اروپایی دارای تجربه زیادی هستند و می‎توانند به ما در این زمینه کمک کنند.
دیواندری با بیان اینکه این استانداردها دائما تغییر پیدا می‌کند، اظهار کرد: تغییر این استانداردها به افزایش شفافیت فعالیت بانک‌ها از جهت داخلی و خارجی کمک می‌کند تا ارزیابان بین‌المللی به راحتی با ما کار کنند. بانک‎های ما دارای ریسکی نیستند و کار با آنها هم مشکلی ندارد اما چون صورت‌های مالی آنها به خوبی مشخص نیست بنابراین بانکداران اروپایی به راحتی با آنها تعامل نمی‌کنند.
دلایل استفاده از یورو به جای دلار
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره اقدام اخیر دولت درباره تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو اظهار کرد: این اقدام، سال‌ها مورد بحث بوده است که چرا باید در مبنای نرخ‎ها و حساب‌های کشور، دلار پایه باشد، در حالیکه میزان معاملات ما با دلار محدود است و فعالیت با دیگر ارزها به شکل راحت‎تری انجام می‌شود. مخصوصا بعد از برجام که گشایش‌هایی در زمینه مراودات مالی و تجاری با اروپا حاصل شد، امکان بهتری برای معامله با یورو فراهم شده است.
وی افزود: در کشور ما مبنای نرخ‌ها، دلار بوده اما به تدریج محدود شده است، مخصوصا در 15 سال گذشته و به دلیل تحریم‎های اقتصادی بر علیه ایران این محدودیت‌ها بیشتر شد؛ بنابراین ضرورت داشت که در این زمینه تجدیدنظر صورت گرفته و یورو به جای دلار به عنوان ارز گزارشگری مالی انتخاب شود.
بهبود روابط تجاری و بانکی با اروپا
دبیر ششمین همایش تجاری ایران و اروپا تأکید کرد: با این اوصاف، کارشناسان ما کار کردند و مدل خوبی را هم به دست آوردند. این اقدام اثرات خوبی هم بر گزارشگری مالی دارد و همین همایش هم در زمینه بررسی این موضوع می‎تواند بسیار مؤثر باشد؛ چراکه اروپا یکی از شرکای اصلی ما در زمینه تجاری و مالی است و طبیعتا این تغییر می‎تواند در بهبود مراودات تجاری و بانکی ما نقش مثبتی ایفا کند.

تدوین الگوی انطباق قانون عملیات بانکی بدون ربا با استانداردهای IFRS
دیواندری یادآور شد: وقتی در کشور ما به میزان زیادی با ارز دلار کار نمی‌شود بنابراین ضرورتی ندارد که دلار مبنای گزارشگری باشد. کشورهای زیادی هم وجود دارند که مسافران ما به آنجا می‎روند اما در آنجا دلار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین لازم بود که این دگرگونی اتفاق بیفتد. بنده معتقدم این اتفاق برای اقتصاد ما میمون و مبارک است و آثار مثبتی برای اقتصاد کشور در پی دارد.
عده‎ای در تلاش برای ممانعت از استفاده ایران از منافع برجام هستند
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به وضعیت مبادلات بانکی با اروپائیان بعد از توافق برجام اظهار کرد: مبادلات تجاری و بانکی ایران و اروپا بعد از برجام افزایش پیدا کرده و اکنون با پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی توسط بانک‎های ما و افرایش ارتباط با بانک‎های آسیایی و اروپایی، مشاهده می‎کنیم که حجم مبادلات و ال سی‌ها بیشتر شده است؛ هرچند که عده‎ای سعی کرده‎اند اجازه ندهند جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام بهره ببرد.
وی یادآور شد: برخی از کشورها در همین راستا، رسانه‌ها و دستگاه دیپلماسی خود را به کار انداخته‎اند تا اجازه استفاده ایران از منافع برجام را ندهند اما بنده معتقدم که ما در این زمینه پیشرفت داشته‎ایم و ان‌شاءالله با درایت مسئولان ما، این وضعیت بهتر شود.
دستاوردهای همایش‌های قبلی
دبیر ششمین همایش تجاری ایران و اروپا درباره دستاوردهای پنج همایش قبلی نیز اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی که اتفاقا به بانک‎های آن کشورها هم مشاوره می‎دهند در این همایش حضور پیدا کرده‎اند و پیشرفت‎ها ما را دیده‌اند و در نتیجه در افزایش مراودات بانک‎های ما با طرف‌های اروپایی مؤثر بوده است. بانک‏های ما می‎خواهند مبادلات شفافی با بانک‎های دنیا داشته باشند و آنها هم وقتی ملاحظه کنند که در زمینه مبارزه با پولشویی و همچنین مبارزه با تأمین مالی تروریسم، به شکل شفافی عمل می‎کنند برای آنها هم جذابیت دارد و در افزایش ارتباطات مؤثر است
دیواندری ادامه داد: افزایش ارتباطات با بانک‏های جهان برای ما مفید است و به نسبت سایر همایش‌ها اگر برای این همایش سرمایه‎گذاری بیشتری انجام دهیم نتایج بیشتری هم حاصل خواهد شد و امیدواریم که همایش‌های مشابهی در مورد آسیا هم برگزار شود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان عنوان کرد: نظام بانکی ما آنقدر ظرفیت دارد که نیازهای اصلی کشور را تأمین کند؛ گرچه بسیاری از کشورها همه تلاش خود را انجام داده‎اند که ما از منافع برجام استفاده نکنیم اما اروپائیان نشان داده‎اند که پایبند به برجام هستند؛ بنابراین لازم است نظام بانکی ما از ظرفیت‎های برجام استفاده بیشتری ببرد و امیدواریم این وضعیت مدام بهتر شود.
انتهای پیام

captcha