پیش نویس ابزارهای مالی اجرای طرح بازآفرینی شهری تهیه شد
کد خبر: 3708773
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

پیش نویس ابزارهای مالی اجرای طرح بازآفرینی شهری تهیه شد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تهیه پیش‌نویس ابزارهای مالی و حقوقی اجرای برنامه‌ ملی بازآفرینی شهری و ارسال آن به هیات دولت خبر داد.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: « هوشنگ عشایری» روز سه شنبه گفت: این پیش نویس در کارگروه مربوطه در 21 بند تنظیم و تدوین شده و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: پیش‌نویس ابزارهای مالی و حقوقی برنامه‌ ملی بازآفرینی شهری در سه بخش طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی، طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار با استفاده از اراضی دولتی و سایر مشوق‌ها برای تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار تهیه شده است.
به گزارش ایرنا، بررسی‌ های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران حاکی است که برای اجرای این برنامه برای پنج سال (از سال 1396 تا 1400) در مجموع 123 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که قرار است 38 هزار میلیارد تومان آن را دولت تامین کند؛ همچنین سهم بخش خصوصی با تاکید بر مشارکت توسعه گران 48 هزار میلیارد تومان و سهم شهرداری ها 37 میلیارد تومان است.
هم اکنون مقرر شده است اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در هشت استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران، کردستان، مازندران، فارس و همدان بصورت پایلوت از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد پیگیری ویژه قرار گیرد.
برنامه ملی بازآفرینی شهری از مهمترین طرح های دولت برای بازسازی بافت های فرسوده به شمار می رود؛ به گفته حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری دولت زمین‌های زیادی در سراسر کشور دارد و طبق قانون تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، زمین‌هایی که در اختیار دارند را برای ساخت مسکن و بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف باید به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.
هم اکنون وسعت بافت های فرسوده شهری به بیش از 140 هزار هکتار رسیده است؛ یک سوم مردم ایران در این بافت ها و سکونتگاه ها که در حاشیه شهرها قرار دارند، زندگی می کنند و دولت در صدد است با احیای بافت های فرسوده، وضعیت شهرها را سرو سامان دهد.

captcha