ارزان‌فروشی آب کل 66 آبفای کشور را ورشکسته کرده است
کد خبر: 3708779
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

ارزان‌فروشی آب کل 66 آبفای کشور را ورشکسته کرده است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور با تاکید بر اینکه اختلاف قیمت تمام شده آب با فروش آن موجب وررشکستی و زیاندهی شرکت های آب و فاضلاب شده است، گفت: در حال حاضر 5600 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که برای تامین آب پایدار آنها 700 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافت.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: علی‌اصغر قانع در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که در حال حاضر چه تعداد روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و آیا تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی خواهد شد در سال‌های آتی کاهش خواهد یافت؟گفت: با توجه به اختصاص 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی در سال جاری، تلاش ما این است نیاز روستاها را با آب پایدار تامین کنیم، بنابراین سعی می‌شود تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شدند تعدادشان بالغ بر 6500 روستا بود،گفت: در سال جاری حدود 5600 روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند، بنابراین صندوق توسعه ملی براساس پیشنهادی که از سوی دولت و مجلس و دستور مقام معظم رهبری مطرح شد بر آن شد تا در سال جاری نیز طبق دو سال گذشته مبلغ 200 میلیون دلار معادل 700 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاها اختصاص دهد.

قانع با اشاره به اینکه احداث مجتمع‌های آبرسانی قطعاً موجب پایداری منابع آب خواهد شد، گفت: از اعتبارات صندوق توسعه ملی 924 مجتمع آبرسانی مورد موافقتنامه قرار گرفته است؛ بنابراین در سال 96 تعدادی از این مجتمع‌های آبرسانی به بهره‌برداری رسید که 1600 روستا را تحت پوشش خود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه آبفای کشور افزود: طی دو سال گذشته یعنی سال 96 و سال 97 جمعیت تحت پوشش با ایجاد مجتمع‌های آبرسانی به دو میلیون و 300 هزار نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در قالب موافقتنامه‌های موجود باید برای 16 هزار روستا طرح‌های آبرسانی انجام و تکمیل شود، گفت: بنابراین در سه سال گذشته یعنی سال‌های 94 تا 96، برای 3700 روستا طرح‌های آبرسانی اجرا شد که جمعیتی حدود 4.5 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا تا کنون روستایی در کشور به دلیل نبود آب خالی از سکنه شده‌ است، یا خیر گفت: شاید یکی از دلایل خالی شدن روستاها از سکنه نبود آب باشد بنابراین در حال حاضر 7 میلیارد متر مکعب آب در شهر و روستا تولید می‌شود که 4.5 میلیارد متر مکعب آن برای شهرها و 1.5 میلیارد متر مکعب آن به روستاها اختصاص دارد.

وی گفت: اختلاف قیمت تمام شده و فروش موجب ورشکستگی و زیان انباشته شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی شده است.

به گفته وی 66 شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی تمامشان زیانده هستند.

قانع ادامه داد: متوسط قیمت فروش آب به مردم در حال حاضر برای روستاها 100 تا 120 تومان برای هر متر مکعب است. در حالی که قیمت تمام شده در روستاها بالای 1200 تومان برای هر متر مکعب است.

به گفته وی سال به سال اختلاف قیمت تمام شده آب با قیمت فروش در حال افزایش است و کل پولی که از بابت فروش آب شهری و روستایی بدست می‌آید 2 هزار میلیارد تومان است.

قانع در خصوص پروژه‌هایی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: 40 مدول از طرح‌های تصفیه خانه آب و فاضلاب در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که 12 تصفیه خانه آب، 26 تصفیه خانه فاضلاب ، 2 تاسیسات اب شیرین‌کن است.

به گفته وی ظرفیت تولید تصفیه‌خانه‌های آب یک میلیون و 36 هزار متر مکعب خواهد بود.

captcha