تمام هنرها مقدمه عمل به قرآن است
کد خبر: 3708784
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

تمام هنرها مقدمه عمل به قرآن است

گروه معارف- معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمام تلاش‌ها در حوزه قرآن و عترت باید به ایجاد تحول در عمل منتهی شود و این بالاترین هنر محسوب می‌شود درواقع تمام هنرها مقدمه‌ای برای تحقق هنر بزرگ عمل به قرآن است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در مراسم اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره کشوری هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی که امروز ۴ اردیبهشت ماه، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد گفت: هنر یکی از الطاف خداوند به انسان است، شاید قرآن بزرگترین مخلوق هنری در جهان هستی باشد که جنبه‌های اعجاز آن تمام شدنی نیست و شاید حتی نتوان به جنبه‌های عظیم آن رسید.
وی ادامه داد: گاهی تبیین یک مطلب جز با هنر امکان پذیر نیست، نمونه بارز این ویژگی مثنوی معنوی است که به دلیل قرار گرفتن در ذیل قرآن جنبه اعجاز به خود گرفته است چنانچه یک عالم دینی و متکلم به نام جلال الدین مولوی بیش از 2200 آیه قرآن را در مثنوی به تفسیر گذاشته است.
حجت‌الاسلام کلانتری افزود: هنر، بسیاری از موانع را برمی‌دارد و نعمتی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده تا اندیشه و نگاه مثبت خود را به هستی جاودانه کند؛ لذا یکی از کاربردهای مهم هنر جاودانه کردن مفاهیم هستی است. اگر هنر در خدمت قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار گیرد هم فرم کار متعالی خواهد شد و هم محتوای کار شکل مقدس و ارزشمندی به خود می‌گیرد.
وی با اشاره به تعریف ایمان ادامه داد: یکی از مباحث جدی در حوزه اندیشه دینی تعریف ایمان است که از صدر اسلام تاکنون مورد بحث قرار گرفته، معمولاً برای ایمان 4 رکن برمی‌شمارند اولین رکن سخن و قول انسان است؛ اینکه با زبان به وحدانیت خداوند، نبوت پیامبر اکرم(ص) و روز جزاء شهادت دهد، با این کار، تکالیف و حقوق مسلمانی را برای خود اخذ می‌کند رکن دوم ایمان، معرفت است اینکه انسان نسبت به مفاهیمی که به زبان جاری کرده شناخت به دست آورد و البته قدرت کسب این معرفت در اختیار بشر قرار داده شده است.
حجت‌الاسلام کلانتری افزود: رکن سوم ایمان اقرار به معانی و مفاهیمی است که نسبت به آنها معرفت پیدا کرده، اقرار به این معنا که این مفاهیم را در وجود خود مستقر و به قلب وارد کند اینجا باور قلبی ایجاد می‌شود و معارف در زوایای وجودی انسان مستقر می‌شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری در عصر نزول وحی و در محضر پیامبر(ص) با اینکه شاهد نزول وحی بودند و یقین داشتند که قرآن قول بشر نیست هیچ وقت به رکن سوم ایمان نرسیدند؛ لذا عناد می‌ورزیدند و در برابر پیامبر(ص) دست به شمشیر بردند.
وی افزود: خداوند صراحتاً درباره رکن سوم ایمان در آیه 14 سوره حجرات می‌فرماید:«قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ....». رکن چهارم ایمان و معادل سه رکن دیگر، عمل است و به قدری مهم است که در بسیاری از آیات قرآن، عمل به صورت مجزا از سه رکن دیگر آورده شده ؛«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً...» یا «اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ...».
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تمام گرفتاری مسلمانان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و سبک زندگی به جدی نبودن در عمل برمی‌گردد، بسیاری از کشورها از نظر جغرافیایی مسلمان هستند اما در عمل چیز دیگری می‌بینیم، در قرآن آمده که به هیچ قیمت مسلمان نباید تحت ولایت کفار برود اما در اطراف خود کشورهایی را می‌بینیم که برای حفظ امنیت تحت سیطره آمریکا و انگلیس قرار گرفته‌اند.
حجت‌الاسلام کلانتری گفت: در سبک زندگی مسیری غیر از قرآن داریم، در حالیکه می‌دانیم بر خلاف قرآن و عترت عمل کنیم اما بر این راه اشتباه اصرار می‌ورزیم، تمام تلاش‌ها در حوزه قرآن و عترت باید به یک مقصد منهتی شود و آن ایجاد تحول در عمل است اینکه رفتار ما رنگ قرآنی به خود بگیرد و این بالاترین هنر محسوب می‌شود درواقع تمام هنرها مقدمه‌ای برای تحقق هنر بزرگ عمل به قرآن است یعنی اینکه با عمل خود آیات قرآن را ترسیم و سبک زندگی را اصلاح کنیم.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از نفرات اول تا سوم بیست‌ودومین جشنواره کشوری هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر بعمل آمد.
انتهای پیام

captcha