سنگ کتیبه قبر مسجد جامع خرانق ثبت ملی شد
کد خبر: 3708930
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷

سنگ کتیبه قبر مسجد جامع خرانق ثبت ملی شد

گروه اجتماعی- کتیبه قبر مسجد جامع خرانق شهرستان اردکان به عنوان یکی از آثار ارزشمند منقول استان یزد به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایکنا از یزد، ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی استان یزد اظهار کرد: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیر منقول تاریخی – فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.
ریاحی مقدم در خصوص میراث منقول استان یزد گفت: اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیائی گفته می شود که قابلیت حمل و جابه جایی داشته باشد. این اشیاء اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستانشناسی یا ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشد.
وی در خصوص مسجد جامع خرانق شهرستان اردکان و سنگ کتیبه آن افزود: مسجد جامع خرانق و حسینیه متصل به آن در مرکز قلعهٔ قدیمى خرانق قرار دارند و بدلیل شیب طبیعى زمین در این قسمت، حسینیهٔ در سطحى پایین‌تر از مسجد قرار گرفته است. مسجد خرانق داراى یک گرمخانه با پوشش طاق و تویزه، نیم‌طبقه در طرفین محراب و یک فضاى باز جهت استفاده در تابستان است. مصالح مورد استفاده در این ساختمان خشت و گل است و در بعضى از قسمت‌هاى نماى حسینیه و منارهٔ آن، از آجر استفاده شده است. با توجه به سبک ساختمان گرمخانه، مى‌توان قدمت بنا را بین قرن هشتم تا دهم هـ.ق تخمین زد. قدمت حسینیه نسبت به ساختمان مسجد کم‌تر است. سنگ تاریخی این بنا به ابعاد 30×50 سانتی متر مربوط به مزار علی بن محمد بن اسحاق المولی - متوفی 499 ه-. ق- در گذشته در این حسینیه قرار داشته است.
معاون میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: این کتیبه درحال حاضر در مخزن انبارمیراث فرهنگی یزد نگهداری می شود.
منبع: میراث فرهنگی یزد

انتهای پیام

captcha