جشنواره گل غلتان نیمه شعبان در دامغان برگزار می شود
کد خبر: 3709060
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

جشنواره گل غلتان نیمه شعبان در دامغان برگزار می شود

گروه اجتماعی- جشنواره گل غلتان همزمان با نیمه شعبان در شهر امیریه شهرستان دامغان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا از سمنان، یازدهمین جشنواره گل غلتان12تا 14 اردیبهشت با حضور خانواده ها ونوزدان در شهر امیریه شهرستان دامغان برگزار می شود.

 گفتنی است این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان به ثبت ملی رسیده که بیش از 100 سال قدمت دارد و در این آیین از هنگام تولد تا یک سالگی نوزاد انجام می شود و در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد در میان برگ های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری های مختلف نوزاد می شود.

 جشنواره گل غلتان هر ساله درماه اردیبهشت در بخش امیریه دامغان برگزارمی شود و زنان کهنسال این منطقه می گویند انجام غلتاندن نوزادان در میان برگهای گل محمدی از چروک شدن پوست بدن کودک نوزاد جلوگیری کرده و کودک را خوش رو، چاق و سرحال می کند.

 شایان ذکر است در گذشته خانواده های اعیان برای انجام این آیین از نوازندگان محلی دعوت می کردند و در سال های اخیر این رسم در خانه پدر نوزاد و با حضور جمعی از زنان فامیل و به صورت متمرکز انجام می شود.

 کهنسالان این شهر انجام این آیین را از زمان خردسالی به یاد دارند که بر این اساس آیین گل غلتان از نسل های پیشین به یادگار مانده و در زمره میراث معنوی نا ملموس شهرستان دامغان به شمار می رود.

 این مراسم طی مراحل مختلفی اعم از رفتن به باغ های گل و چیدن و پرپر کردن گل های محمدی آغاز و با غلتاندن نوزادان در گل های محمدی پایان می یابد و این جشنواره هرساله در سه روز و هم‌زمان با اجرای موسیقی محلی برگزار می‌شود.

 پس از انجام مراسم گل غلتان نوزادان، اهالی منطقه گلبرگ های مورد استفاده را خشک کرده و در مصارف گوناگونی همچون درمان سنتی بیماری ها، معطر ساختن جانماز استفاده می کنند و برخی زنان گل های خشک شده را در میان کیسه های کوچک پارچه ای ریخته و آن را در میان اقلام جهیزیه عروس قرار می دهند.

 هر ساله بازدید کنندگان قابل توجهی از نقاط مختلف ایران به منظور شرکت در جشنواره و یا گل غلتان نوزادان خود به این شهر سفر می کنند.

 برپایی غرفه های صنایع دستی، برگزاری بازی های بومی محلی، بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی از جمله برنامه های جانبی یازدهمین جشنواره گل غلتان عنوان شده است.

 شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شهر دامغان قرار دارد که در بیش از سه هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می شود. انتهای پیام

خبرگزاری  شبستان

captcha