تغییر در نحوه اعطای مجوز انتشار نشریه کودک و نوجوان/ اینترنت بدون فیلتر برای 320 خبرنگار
کد خبر: 3709068
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
سلطانی‌فر عنوان کرد:

تغییر در نحوه اعطای مجوز انتشار نشریه کودک و نوجوان/ اینترنت بدون فیلتر برای 320 خبرنگار

گروه جامعه ــ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در دنیا بر روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان به شدت نظارت می‌شود، گفت: دیگر مانند قبل به متقاضیان نشریات کودک و نوجوان مجوز نمی‌دهیم.

مجوز انتشار نشریات برای کودک و نوجوان را دیگر نمی‌دهیم/ اینترنت بدون فیلتر برای 320 خبرنگار

به گزارش ایکنا؛ محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنجم اردیبهشت‌ماه، در اولین نشست خود با اصحاب رسانه به بخشی از اقدامت انجام شده و در دست انجام این معاونت اشاره و عنوان کرد: بحث آموزش، مشکلات بیمه خبرنگاری، پرداخت منظم یارانه‌ها حتی به رسانه‌هایی که قبلاً رایانه نگرفته‌اند، پیگیری مسئله گرانی کاغذ و ... از جمله اقداماتی است که بخشی از آنها انجام شده و بخشی نیز در دست اقدام است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه یک سوم دغدغه وی آموزش است، گفت: به دنبال این هستیم که تحول عمیقی را در روزنامه‌نگاری سنتی ایجاد و به سمت روزنامه‌نگاری نوین حرکت کنیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: نمی‌گویم روزنامه‌نگاری سنتی منسوخ شده است؛ پایه و مبانی روزنامه‌نگاری تغییر نکرده اما انتقال پیام و مشارکت مردم در این عرصه متفاوت شده است و باید این تغییرها را درک کرده با شکل‌های جدید نگارش در روزنامه‌نگاری مواجه شویم.

وی وب‌نویسی، موبایل‌نویسی، اینفوگرافی و روزنامه‌نگاری پهبادی را جزو آخرین متدهای روزنامه‌نگاری در جهان عنوان و اظهار کرد: باید روزنامه‌نگاری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی را آموزش دهیم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص نظام توزیع نشریات نیز گفت: مسیر توزیع روزنامه‌های همانند 70 تا 100 سال پیش است و همچنان تصور می‌شد که دکه‌های روزنامه‌فروشی مسیر توزیع روزنامه است اما باید قبول کنیم که تکنولوژی توزیع تغییر کرده و یکی از دلایل کاهش تیراژ به دلیل همین نظام توزیع است.

وی ادامه داد: اکنون پست ایران به مدد تکنولوژی قوی‌تر شده است، بر همین اساس با پُست برای توزیع مطبوعات تفاهم‌نامه امضا شده است تا از این طرق روزنامه‌ها به دست مردم برسد.

سلطانی‌فر اعلام کرد: به دنبال این هستیم که مدل کیوسک‌های جدید را طراحی و در اختیار شهرداری‌ها قرار دهیم و دکه‌های روزنامه‌ها فروشی را با نصب بیلبورد و LED و ... به دکه‌های اطلاع‌سانی تبدیل کنیم. در حال حاضر در تهران و کرج هزار و 700 دکه وجود دارد و نکته جالب اینکه اداره بیش از 80 درصد این دکه‌ها در اختیار اهالی دو روستای مشکین‌شهر است و باید کمک کرد نوع ارائه مطبوعات و شأن کیوسک‌ها بالا رود.

وی در خصوص بیمه خبرنگاران نیز گفت: تصمیم بر این شده است که از سال 97 شکل حمایتی از روزنامه‌نگاران به شکل قبلی و واریز یارانه مستقیم برگردد و مدیران مسئول موظف هستند خبرنگاران خود را بیمه کنند.

سلطانی‌فر افزود: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده مقرر شد برای رسانه‌هایی که تعداد کارکنان آنها زیر پنج نفر است، به عنوان کارهای سخت و زیان‌آور فقط بیمه هفت درصد فرد پرداخت شود و حق بیمه‌ای که مدیرمسئول باید پرداخت می‌کرد حذف شود که این مسئله موجب می‌شود بسیاری از خبرنگاران شهرستانی یا نشریات بیمه شوند. مدیران مسئولی هم که به دلیل مشکلات دریافت کد بیمه خبرنگاران خود را بیمه نمی‌کنند هم می‌توانند از بیمه معاونت استفاده کرده و اسامی خبرنگاران خود را به ما اعلام کنند.

وی از دریافت درخواست 320 خبرنگار برای دریافت اینترنت بدون فیلتر خبر داد و گفت: برای دریافت این اینترنت محدودیت وجود ندارد و خبرنگاران با هماهنگی رسانه‌های خود می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین گفت: نگاه ویژه‌ای برای روزنامه‌نگاران رسانه‌های خارجی که در ایران فعال هستند داریم و حوزه‌های خاصی را در حوزه دیپلماسی عمومی طراحی کرده‌ایم تا بتوانند پیام واقعی ایران را به جهان برساند.

وی در پایان گفت: در گذشته افرادی که تمایل به انتشار مطبوعات برای بچه‌ها داشتند مانند سایر متقاضیان درخواست می‌دادند اما دیگر برای افرادی که متقاضی انتشار مطبوعات برای کودک و نوجوان هستند مجوز نمی‌دهیم و کمیته‌ای هفت نفره تشکیل شده است که افراد متقاضی اول باید از فیلتر این کمیته عبور کنند، سپس مراحل دیگر را طی کنند. در جهان نیز هر کسی نمی‌تواند برای کودکان نشریه منتشر کند و ما اجازه نمی‌دهیم کسی با روح و روان بچه‌های ما بازی کند.

 انتهای پیام

captcha