نویسنده فلسطینی برنده بوکر عربی شد
کد خبر: 3709198
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

نویسنده فلسطینی برنده بوکر عربی شد

گروه ادب ــ جایزه بین المللی برای داستان عربی که به عنوان بوکر عربی شناخته می‌شود ابراهیم نصرالله نویسنده فلسطینی را به عنوان برنده خود در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد.

 نویسنده فلسطینی برنده بوکر عربی شد

به گزارش ایکنا، به نقل از سایت جایزه بوکر، کتابی با عنوان «جنگ دوم سگ» نوشته ابراهیم نصرالله دیشب (سه‌شنبه) به عنوان برنده یازدهمین دوره جایزه بوکر عربی انتخاب شد.

این رمان که از سوی ناشران علمی عربی منتشر شده در مراسمی که دیشب در ابوظبی برگزار شد، توسط ابراهیم السفین رییس هیات داوران این جایزه به عنوان برنده معرفی شد.

برنده این جایزه افزون بر دریافت یک جایزه ۵۰ هزار دلاری، به زبان انگلیسی نیز ترجمه و منتشر میشود و نویسنده می‌تواند به افزایش فروش چشمگیر کتابش امیدوار باشد.

رییس هیات داوران درباره کتاب گفت: این کتاب چشم‌اندازی از آینده‌ای ناامیدکننده را در کشوری بی‌نام روایت می‌کند و با استفاده از فانتزی و تکنیک‌های علمی تخیلی و بهره گرفتن از طنز و بینشی خاص به توصیف خشونت ذاتی در جامعه می‌پردازد و جامعه‌ای را تصویر می‌کند که در آن ارزش‌های انسانی و اخلاقی از بین رفته و همه چیز حتی روح انسان مجاز به خرید و فروش است.

ابراهیم نصرالله، در سال 1948 از پدر و مادری فلسطینی در عمان زاده شد. او در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نویسندگان جهان عرب به شمار می‌رود که آثار بسیاری تاکنون از او منتشر شده و به زبان‌های مختلفی در دنیا ترجمه شده است. رمان «روزگار اسب‌های سفید» از این نویسنده در میان نامزدهای جایزه بوکر عربی در سال 2009 قرار گرفته بود. این نویسنده فلسطینی تاکنون موفق به کسب جوایز دیگر ادبی نیز شده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه رمان عربی کتارا در سال 2016 برای رمان «ارواح کلیمانجارو» و جایزه شعر سلطان العویس اشاره کرد.

۴ رمان از رمان‌های وی تاکنون به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شده است. «زمان اسب‌های سفید» یکی از این کتاب‌هاست که سال ۲۰۰۹ به عنوان فینالیست بوکر عربی انتخاب شد و کتاب دیگرش «فانوس شاه گالیله» است که در فهرست اولیه بوکر سال ۲۰۱۳ جای داشت.

«جنگ دوم سگ» از میان ۱۲۴ شرکت کننده از ۱۴ کشور عرب زبان انتخاب شد.

دیگر فینالیست‌های این رقابت عبارت بودند از: امیر تاج السیر، عزیز محمد، شهد الراوی، ولید الشرفا و دیما وانوس که در این مراسم حضور داشتند و هر یک ۱۰ هزار دلار برای رسیدن به فهرست نهایی دریافت کردند.

بوکر عربی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان عرب به شمار می‌آید که صرفا در حوزه رمان برگزار می‌شود. این جایزه بین‌المللی از سوی بنیاد جایزه من‌بوکر در لندن حمایت می‌شود و در سال‌های اخیر مقامات فرهنگ و گردشگری ابوظبی حامی مالی آن شده‌اند.

انتهای پیام

captcha