شوری که افغان‌ها در مصلای تهران به‌پا کردند + عکس
کد خبر: 3709332
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

شوری که افغان‌ها در مصلای تهران به‌پا کردند + عکس

گروه مسابقات ــ حضور گسترده افغان‌های مقیم ایران که از راه‌های دور و نزدیک برای تشویق هم‌وطن خود به محل برگزاری مسابقات آمده بودند، در نوع خود جالب و دیدنی بود.

افغانستان 

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ با پایان یافتن سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و معرفی «علیرضا رضایی» نماینده کشور افغانستان، به‌ عنوان نفر اول رشته قرائت تحقیق بزرگسالان، این دوره از مسابقات به کار خود پایان داد.

از نکات جالب توجهی که در این دوره از مسابقات چشمگیر بود، حضور گسترده مهاجران افغان‌ در سالن برگزاری محل مسابقات بود که با حضور و تشویق نماینده افغانستان، هم فضای پرشوری را در سالن مسابقات ایجاد کردند و هم موجب دلگرمی و روحیه نماینده کشورشان شدند.

به همین بهانه، گفت‌وگویی با تعدادی از افغان‌های حاضر در محل برگزاری مسابقات داشتیم.

محمد که خود مربی قرآن است، به‌ همراه تعدادی از قرآن آموزان نوجوانش از شهرستان ورامین به مصلای امام‌ خمینی(ره) آمده است، او درباره انگیزه حضورشان در مسابقات قرآن می‌گوید: هدف اول ما برای حضور در مسابقات قرآن، به ‌خاطر علاقه به قرآن است، هر چند حضور نماینده کشورمان در مسابقات قرآن نیز بهانه‌ای برای حضور ما در مسابقات و تشویق او برای حاصل شدن نتیجه بهتری است.

وی درباره نحوه اطلاع از برگزاری مسابقات قرآن و حضور نماینده افغانستان در مسابقات گفت: مؤسسات‌ قرآنی افغانستانی در ایران وجود دارد که در ایام مسابقات، اطلاع‌رسانی خوبی برای حضور و تشویق نماینده افغانستان داشتند که ما هم به همین وسیله از برگزاری مسابقات اطلاع پیدا کردیم و به این‌جا آمدیم.

نوجوانانی که همراه محمد بودند، برای اولین بار حضور در مسابقات قرآن را تجربه می‌کردند و از نظر آن‌ها بین‌المللی بودن مسابقات و آشنایی با نمایندگان سایر کشورها از نکات جذاب مسابقات بود.

شوری که افغان‌ها در مصلای تهران به‌پا کردند

مصطفی که تجربه حضور در ادوار گذشته مسابقات را به‌عنوان مستمع داشته، از در دسترس بودن محل برگزاری مسابقات قرآن می‌گوید: مصلای امام‌خمینی(ره)، به دلیل نزدیکی مترو و اتوبوس به آن، برای عموم مردم در دسترس‌تر است.

وی همچنین با اشاره به اثر قرآن بر زندگی‌اش گفت: انسان فقط با نیاز‌های مادی نمی‌تواند از زندگی احساس رضایت داشته باشد و روح انسان احتیاج به منبع معنوی و آرامش‌بخش است، من این آرامش را در قرآن می‌بینم و به وسیله قرآن می‌توانم دور از مشکلات زندگی، با کلام خدا ارتباط برقرار کنم.

وی در ادامه گفت: با وجود خستگی‌های ناشی از کار، تصمیم گرفتم ساعاتی از امروز را به مصلی بیایم و از تلاوت‌های قاریان سرتاسر جهان بهره ببرم، تا به آرامش برسم.

یکی از حاضران افغانی حاضر در سالن مسابقات، با گلایه از ساماندهی ضعیف مردم در سالن برگزاری مسابقات گفت: مردم به خوبی در سالن هدایت نمی‌شوند و پراکنده و نامنظم می‌نشینند که این ساماندهی باید توسط عوامل اجرایی و انتظامات محل مسابقات انجام گیرد. رفت‌وآمدهای زیادی از وسط جمعیت وجود دارد که تمرکز مخاطب را به هم می‌ریزد و باید این ترددها کم شود یا از محل دیگری صورت بپذیرد.

وی در ادامه گفت: کاش برنامه روزانه تلاوت‌ها در اختیار عموم باشد تا کسانی که فرصت کافی بای حضور در همه ساعات مسابقه را ندارند، بتوانند برای شنیدن تلاوت قاری مورد نظر خود به محل مسابقات مراجعه کنند.

روحانی افغان که به همراه همسر و فرزندانش از قم به محل برگزاری مسابقات آمده بود، مسابقات بین‌المللی قرآن را مصداق آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» دانست و گفت: تمام مسلمانان دنیا با یکدیگر برابر و برادر هستند و تفاوت در زبان، ملیت و قومیت آن‌ها نباید در اتحاد و همبستگی‌شان خللی ایجاد کند.

وی با انتقاد از تبلیغات ضعیف مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: انتظاری که برای تبلیغ چنین برنامه‌ای در سطح بین‌المللی می‌رود، فراتر از چیزی است که با آن روبه‌رو هستیم و امیدواریم رنگ و بوی مسابقات قرآن را بیشتر در صداوسیما و سطح شهر ببینیم.

 انتهای پیام

captcha