به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین حسن معلمی، دبیر علمی همایش حکیم طهران (نکوداشت مدرس موسس آقاعلی زنوزی) امروز ششم اردیبهشتماه در این همایش در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: در مجمع عالی حکمت زمینه برای تبادل و تضارب آرای و نقد نظرات استادان عرصه فلسفه و حکمت فراهم شده است.
وی استفاده از تمامی آراء متضاد و هماهنگ را از جمله اهداف این مجمع برشمرد و افزود: تربیت مجموعه نیروهای توانمند در این عرصه از دیگر کارهای بسیار مهم است که در حال انجام است.
معلمی با اشاره به پاتوق بودن مجمع و استفاده از همه ظرفیتها بیان کرد: باید از کارهای موازی در این زمینه پرهیز کنیم، مثلا در باب فلسفه کودک، وقتی وارد کار شدیم برای خیلی از مراکز جذابیت داشت.
وی با اشاره به حمایتها و هدایتهای مقام معظم رهبری و مراجع عنوان کرد: یکی از دلایل موفقیت این مرکز همین مسئله بوده است.
معلمی ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در بخشهای لازم را از دیگر اهداف این مجمع برشمرد و تصریح کرد: نقل فلسفه، فلسفه مضاف و تحلیل فلسفه، ایجاد فضای نقد فلسفه، عرفان، کلام و معرفتشناسی از کارهای در حال انجام در این مجمع است که البته پیش نیاز این مسئله فهم و تقریر درست یک نظریه است.
وی اظهار کرد: مجمع با دارابودن گروههای علمی فضای مناسبی را برای تضارب آراء باز کرده است؛ همچنین مجمع عهدهدار کارهای بر زمین مانده و لازم در باب تدوین متون آموزشی، کمک آموزشی است.
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: ارائه منظومههای فکری فیلسوفان به صورت مختصر، شفاف، روان و روشن از کارهایی است که در حال انجام آن هستیم که لازمه آن شناخت فیلسوفان، تجزیه و تحلیل آراء آنان است تا بتوانیم آراء قابل اعتماد برای حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم تا بعضا مورد اتهام برخی افراد قرار نگیریم.
وی تاکید کرد: به ویژه این مسئله در پرداختن به دیدگاه فلاسفه غربی مهم است، به عنوان مثال دیدگاه لاک در زمینه اصل علیت و مفهوم آن نزدیکی زیادی به دیدگاه شهید مطهری دارد.
معلمی افزود: تحلیل و تبیین امتداد فلسفی فلسفه سیاسی، فلسفه علوم انسانی و فلسفه اخلاق و ... از کارهای علمی در حال انجام است تا این آراء، مبنای رفتارهای سیاسی و اجتماعی و ... قرار گیرد که در غرب این کار تا حد زیادی انجام شده است.
وی افزود: همه این کارها در سطح ملی و بینالمللی در حال انجام است و تاکید رهبری هم این بود که مجمع باید گفتمان بینالمللی داشته باشد و این ظرفیت با توجه به شناخت فلاسفه غربی و زمینه برای تضارب آراء فراهم است تا دنیا بداند ما با دست خالی مدعی نیستیم بلکه میتوانیم مبدا و معاد را بر مبانی محکم استوار کنیم.
انتهای پیام