روشنگری درباره وهابیت نیاز امروز سینمای ایران است/ امپراطور جهنم اثری فاخر در این راستا
کد خبر: 3709399
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
مهدی فقیه:

روشنگری درباره وهابیت نیاز امروز سینمای ایران است/ امپراطور جهنم اثری فاخر در این راستا

گروه هنر ــ با توجه به تبلیغات مسمومی که غرب و وهابی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند، ساختن فیلمی با محوریت تکفیری‌ها جز الزامات است تا چهره واقعی مدعیان حقوق بشر به خوبی برای جهانیان آشکار شود.

پرداختن به تکفیری‌ها یکی از نیازهای امروز سینمای کشورمان است

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: به عنوان یک بازیگر سعی کرد‌ه‌ام با انتخاب نقش‌هایم به گونه‌ای عمل کنم که شان تماشاگر حفظ شود، چون باور دارم یک هنرمند مسئول است در راستای ارزش‌هایی حرکت کند که مردم آنها را دوست دارند. در حقیقت می‌خواهم بگویم با بازی‌هایم تلاش می‌کنم، تصویری که مردم از من در ذهنشان دارند را خراب نکنم. این رسالتی است که برای خود متصورم و امیدوارم هیچگاه از آن عدول نکنم.

وی افزود: وقتی از بازی در کارهای ارزشمند سخن می‌گویم منظورم این نیست که تنها در نقش‌های مثبت ظاهر می‌شوم یا این‌که کارآکترهایی را بازی کنم که بار مذهبی دارند، بلکه کل فیلم را به عنوان الگو مد نظر قرار می‌دهم. برای مثال از دو فیلمی که در آنها حضور داشتم نام می‌برم. در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» نقش جادوگری را بازی کردم که کاملا منفی بود، ولی کلیت اثر جز کارهای فاخر سینمای ایران محسوب می‌شد و روایتگر قصه‌ای قرآنی بود. در فیلمی دیگر که هنوز به نمایش در نیامده نیز (امپراطور جهنم) باز هم یک نقش منفی را بازی کردم، اما زیبایی‌های این کار مطمئناً در سینمای ایران مثال زدنی است.

این بازیگر درباره فیلم «امپراطور جهنم» چنین گفت: این فیلم سینمایی که به نظرم در جشنواره فیلم فجر با نامهربانی مواجه شد، کاری است که می‌تواند در سینمای این مرز و بوم به عنوان کاری مثال زدنی محسوب شود. به هر حال در این فیلم به موضوعی توجه شده که به نظرم الزام پرداختن به آن به شدت در سینمای کشورمان احساس می‌شود، آن هم بحث پرداختن به اسلام تکفیری و وهابیت است که از سوی برخی گروهای تروریستی و کشورهای وهابی حمایت می‌شود. این دیدگاه سعی دارد به مردم جهان بفهماند اسلام واقعی آن چیزی است که آنها نشان می‌دهند، در صورتی‌که به نظرم آن چیزی که در رفتار آنها می‌بینیم هیچ نشانی از مسلمانی در خود ندارد.

بازیگر فیلم ملک سلیمان ادامه داد: در فیلم «امپراطور جهنم» چنین موضوعی مد نظر قرار گرفته و ما به خوبی از چهره کریه آنها مطلع می‌شویم. در ضمن در این کار به نقش رژیم اشغالگر قدس در به وجود آمدن چنین جریاناتی نیز اشاره می‌شود. اتفاقی که اگر با دقت به آن بنگریم در رفتار داعشی‌ها می‌توان دید، چون اگر آنها خود را مسلمان می‌دانستند باید اسرائیل را دشمن خود می‌دیدند نه این‌که بخواهند با مسلمانان به جنگ برخیزند. درباره امپراطور جهنم باید نکته‌ای دیگر را هم بیان کنم، آن هم این‌که این کار به شدت به لحاظ ساختار و فرم کار خوبی است؛ کاری که با استفاده از دانش متخصصان ایرانی به نوعی در راستای حمایت از کالای ایرانی نیز قدم برداشته است.

وی با بیان اینکه جلوه‌های ویژه موجود در این کار نشان می‌دهد ما قادر به دستیابی به استانداردهای بالای سینمای حرفه‌ای هستیم، گفت: خوشبختانه در فیلم «امپراطور جهنم» تصاویری را می‌بینیم که نشان می‌دهد ما در عرصه تصویر‌سازی قادریم کارهای خوبی را جلوی دوربین ببریم، البته نمی‌خواهم این کار را در حد فیلم‌های تکنیکی سینمای جهان بالا ببرم، اما می‌دانم این کار استانداردهای سینمای ایران را به لحاظ فنی بالا برده است. نکته دیگر این‌که ما باید در قدم‌های اول امکان خطا داشته باشیم تا در ادامه از میزان آن بکاهیم.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم‌هایی نظیر امپراطور جهنم کارهای سفارشی و پروپاگاندا هستند؟ تصریح کرد: من درک نمی‌کنم فیلم سفارشی به چه کاری گفته می‌شود؟ آیا فیلم‌هایی که در آمریکا تولید می‌شود تبلیغ سیاست‌های کاخ سفید نیست؟ جواب این پرسش کاملاً مشخص است، هرچند پر واضح است که کارهای منتقدانه نیز در آنجا تولید می‌شود، اما آنچه که اهمیت دارد این است که فیلم‌های تولید شده به شکلی خوبی خلق شوند. نکته دیگر این‌که، چه اشکالی دارد تا ما بخواهیم آرمان‌های خود را با زبان سینما بازگو کنیم؟

وی ادامه داد: در همایش‌های بسیاری این نکته بارها بازگو شده که ما از سینما و تلویزیون به شکل صحیح بهره نمی‌بریم و تنها آن را جولانگاهی برای کارهای اجتماعی و طنز کرده‌ایم، درصورتی‌که در جهان سینما یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغ است، پس اگر ما در این حوزه کم کار باشیم در حقیقت به سینمای غرب اجازه داده‌ایم هر محصولی را که دوست دارد به  جوانان ما عرضه کند.

فقیه در بخش پایانی این گفت‌وگو اظهار کرد؛ من در ابتدای سخنانم درباره الزام ساخت کارهای فاخر سخن گفتم، اما باید این موضوع را مد نظر داشت که هنرمند باید تامین باشد تا امکان فعالیت در کارهای ارزشی را به طرز مطلوبی داشته باشد. وقتی من به عنوان بازیگر زندگیم را از طریق بازیگری می‌چرخانم، چگونه باید منتظر بمانم تا کاری خوب به من پیشنهاد شود تا در آن حضور یابیم. این نکته را بیان کردم تا به نقش مسئولان سینمایی نیز اشاره کرده باشم. آنها با بالا بردن ظرفیت تولید و کار کردن برابر برای همه، قادرند تا حد زیادی به رونق هنر ارزشی در کشورمان کمک کنند.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha