پرهیز از پرخوری؛ رویکرد اسلام برای داشتن زندگی سالم
کد خبر: 3709400
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

پرهیز از پرخوری؛ رویکرد اسلام برای داشتن زندگی سالم

گروه اجتماعی- دکتر روشنی‌مقدم گفت: در دین مبین اسلام آیات و روایات فراوانی در خصوص سبک زندگی داریم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است و از آن جمله می‌توان به پرهیز از پرخوری اشاره کرد.

دکتر عفت روشنی‌مقدم، عضو هیئت مدیره انجمن دیابت ایران شاخه خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: سبک زندگی به معنای الگوهای رفتاری و عادات فرد در سراسر زندگی که شامل تغذیه عادت غذایی و .. است که طی فرایند اجتماعی شدن به وجود می‌آید و زندگی سالم نیز تلاش برای رفاه جسمی و روانی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شیوع بیماری واگیر دارد مثل وبا و سل کاهش یافته و بیماری غیر واگیر مزمن افزایش پیدا کرده است، ابراز کرد: شیوع یکسری بیماری‌های غیر واگیر مزمن افزایش پیدا کرده و اینها الان علت عمده مرگ و میر در جهان هستند و در حقیقت در ایران حدود 76 درصد علت مرگ و میر در اثر چهار بیماری غیر واگیر است.
تغییر در سبک زندگی، شیوع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد
روشنی‌مقدم با اشاره به اینکه بیماری‌‎های قلبی و عروقی، تنفسی و دیابت مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر دار است، عنوان کرد: مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها فشار خون بالا، چاقی و مصرف سیگار است که ایجاد کننده این بیماری است و تغییر در سبک زندگی افراد جامعه، شیوع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
عضو هیئت مدیره انجمن دیابت ایران شاخه خراسان رضوی، با تأکید براینکه برای تغییر سبک زندگی افراد لازم است، از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند، اظهار کرد: درخصوص تغذیه سالم توصیه می‌شود که غذاهای کم چرب استفاده کنند و مصرف چربی‌های اشباع مثل روغن‌های جامد و حیوانی را کم کنند و جایگزین آن چربی‌های غیر اشباع مثل روغن زیتون و کنجد شود.

پرهیز از پرخوری؛ رویکرد اسلام برای داشتن زندگی سالم

وی ادامه داد: باید مصرف مواد قندی کاهش پیدا کند و مصرف نمک را در غذا محدود کنند، علاوه براین مصرف غذای کنسرو شده و فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و کنسروها را محدود کنند و تا حد امکان از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده کنند.
دکتر روشنی مقدم با اشاره به اینکه استفاده از میوه و سبزیجات نیز باید در دستور کار مردم قرار گیرد، اظهار کرد: پرهیز از پرخوری ، استفاده از میان وعده‌های غذایی و تحرک و فعالیت بدنی متناسب با سن و شرایط جسمانی، حداقل 150 دقیقه پیاده‌روی در هفته را داشته باشند و افرادی که جوان و از نظر بدنی قوی‌تر هستند، می‌توانند ساعات ورزشی را بیشتر کنند و فعالیت سنگین‌تری را انجام دهند، برای داشتن زندگی سالم ضروری است.
وی ادامه داد: انجام فعالیت‌های ورزشی مثل دوچرخه‌سواری و گلکاری در حیاط منزل برای داشتن سبک زندگی سالم موثر است، علاوه براین پرهیز از مصرف سیگار، کنترل استرس و داشتن روابط اجتماعی سالم به داشتن زندگی سالم کمک می‌کند، زیرا امروزه فردی را سالم می‌دانیم که از نظر جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی سالم باشد.
توصیه اسلام به تغذیه سالم
دکتر روشنی مقدم با اشاره به اینکه در دین اسلام توصیه به فراوان در باب تغذیه و رعایت بهداشت شده است، اظهار کرد: افزایش سطح معنوی افراد نیز به آنان کمک می‌کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند، ما امروزه ابعاد مختلفی برای داشتن یک زندگی سالم را در نظر می‌گیریم و فردی را سالم می‌دانیم که از نظر جسمی و روحی ، روانی و اجتماعی سالم باشد.

پرهیز از پرخوری؛ رویکرد اسلام برای داشتن زندگی سالم

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به سبک زندگی انسان برمی‌گردد، گفت: روابط اجتماعی سالم از خود فرد آغاز می‌شود و در مراحل بعدی محله و جامعه را فرا می‌گیرد، از همین رو برای داشتن زندگی سالم، همکاری افراد جامعه با نهادهای مختلف اجتماعی را می‌طلبد.
عضو هیئت مدیره انجمن دیابت ایران شاخه خراسان رضوی با اشاره به اینکه آیاتی در قرآن کریم داریم که انسان را از پرخوری منع می‌کند، اظهار کرد: براساس آموزه های دینی، یکی از نشانه‌های فرد مسلمان پاکیزگی است، که همین نظافت تأثیر زیادی در کاهش بیماری‌ها دارد.
دکتر روشنی‌مقدم با بیان اینکه بیماری‎‌های مقاربتی نیز به دلیل نبود روابط اجتماعی سالم ایجاد می‌شود، عنوان کرد: وقتی که سطح معنویت بالا رود، به دنبال روابط سالم بوده و از روابطی که می‌تواند منجر به این مسائل و عفونت‌ها شود، پرهیز می‎کند.
وی با تأکید براینکه اکثر ارگان‌های جامعه باید درگیر سلامتی افراد شوند، اظهار کرد: سازمان رفاه و امور اجتماعی نیز در سلامت روحی و جسمی افراد نقش دارد، به این شکل که اگر فردی شغل مناسب نداشته باشد، ازنظر روحی مشکل پیدا می‌کند و نمی‌تواند تغذیه سالم داشته باشد؛ استرس‌هایش را کنترل کند و دچار مشکلاتی شود که نتواند زندگی سالم داشته باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن دیابت ایران شاخه خراسان رضوی، گفت: شهرداری متولی جمع آوری زباله است و باید دقت عمل خاصی در این کار داشته باشد، زباله‌های بیمارستانی را تفکیک کند تا سلامت مردم تضمین شود، سازمان ترافیک و حمل و نقل شهری و راهنمایی ور انندگی و بسیاری از نهادهای دیگر هم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با سلامتی افراد جامعه مرتبط هستند از همین رو سلامت و سبک زندگی افراد جامعه موضوعی کاملاً مرتبط با موضوعات مختلف است.

 انتهای پیام

captcha