کسب مقام تقوا با اقامه نماز به دست می‌آید
کد خبر: 3709463
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

کسب مقام تقوا با اقامه نماز به دست می‌آید

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه قرچک کسب آبرو و همراهی خداوند با بنده را به شرط داشتن تقوا دانست و افزود: کسب مقام تواضع، فروتنی، اخلاص و همین مقام ماندگار تقوا از راهی به جز نماز حاصل نمی‌شود.

کسب مقام تقوا با اقامه نماز به دست می‌آید

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت الاسلام حجت الله اسماعیلی، امام جمعه شهرستان قرچک ظهر امروز در کارگاه «ارتقاء منزلت نماز در زندگی» که در حسینیه شهدای این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه صلوات به معنای رحمت است، گفت: گاهی این رحمت معنای ویژه و تکریم دارد.
وی با ابراز اینکه معنای اصطلاحی صلاة، همان نماز است، یادآور شد: اول عملی که بر بندگان خدا واجب شد، نماز بود، آخرین عملی که هنگام مردن به درد آدمی می‌خورد، نماز است و اولین سؤالی هم که در قیامت پرسیده می‌شود نماز است، اگر اولین سؤال درست پاسخ داده شود، بقیه سؤالات آسان گرفته می‌شود.
نماینده ولی فقیه در شهرستان قرچک ادامه داد: همه انبیای الهی از جمله، ابراهیم، اسماعیل، لقمان و محمد(ص) اولین عملی که به نزدیکانشان سفارش کردند، نماز بود.
وی با یادآوری اینکه در همه جای قرآن به پا داشتن نماز خواسته شده است نه خواندن آن، تصریح کرد: اقامه نماز یعنی هم در خودتان تغییر و تحول به وجود آورید و هم باعث رشد این معروف شده و دیگران را هدایت کنید.
استاد اخلاق افزود: برای ارتقاء منزلت نماز، ابتدا باید اهمیت آن را شناخت البته نه شناخت ظاهری بلکه شناخت جایگاه آن.
وی ترک عمدی نماز را موجب تباه دین دانست و خاطرنشان کرد: علی(ع) در فی ما بین جنگ صفین خواهان اقامه نماز اول وقت شد چرا که هدف از نبرد را همین اقامه نماز می‌دانست، امام رضا(ع) هم در اوج مناظرات علمی، بحث را ناتمام گذاشت و سراغ نماز اول وقت رفت چرا که هدف از مناظره را زنده نگه داشتن نماز بیان کرد و بهترین الگوی اقامه نماز اول را همه در روز عاشورا از امام حسین(ع) دیده ایم که هدف آن بزرگوار از قیام همانا زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر بود.
امام جمعه قرچک ابراز کرد: باید ارزش واقعی نماز را دانست، قدر بسیاری از نعمات را تا وقتی که از آن برخوردار هستیم نمی‌دانیم، اگر آثار و برکات نماز را ندانیم حتی ممکن است خود را طلبکار بدانیم.
وی با ذکر پندی از پیامبر (ص) به اباذر غفاری و سلمان فارسی، خاطرنشان کرد: خداوند نور چشم پیامبر (ص) را در نماز قرار داد و آن را محبوب و عزیز ایشان کرد همچون تشنه‌ای که به چشمه‌ای آب گوارا برسد.
حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: ریزش برگ‌های خشک درختان مانند ریزش گناهانی است که بعد از سلام نماز از مؤمنین می‌ریزد و همانا نماز بزرگترین شافی و درمان است البته نمازی که بعد از پایان آن احساس سبکی کنیم.
وی با بیان اینکه بزرگترین آفت نماز، ریاکاری و سبک شمردن آن است، افزود: نماز بدون حضور قلب، حساب نیست، به همان اندازه که با حضور قلب نماز خوانده می‌شود از آن نماز قبول می‌شود.
نماینده، ولی فقیه در شهرستان قرچک اضافه کرد: نظافت و آراستگی در نماز بهترین نوع تمرین حضور قلب است، اعضایی که در حالت نماز ظهور دارند باید پاک بوده و لباس نظیف بر تن داشت.
وی به آثار و فواید نماز اشاره کرد و افزود: از برکالت نماز شستشوی روح و روان هست، همچنین باز داشتن از گناه و منکرات از نتایج نماز است، امکان ندارد کسی اهل نماز باشد و سراغ منکرات برود، در حالت نماز هست که جلب رحمت الهی صورت می‌گیرد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قرچک ابراز کرد: گشودن مشکلات از دیگر برکات نماز است، بعد از معرفت خدا، با نماز هست که بنده به خدا نزدیک می‌شود.
وی در پایان با تشریح مقام تقوا، تصریح کرد: رسیدن به مقام تقوا موجب عاقبت به خیری می‌شود، کسب آبرو و همراهی خداوند با ما به شرط داشتن تقوا صورت می‌گیرد که البته کسب مقام تواضع، فروتنی، اخلاص و همین مقام ماندگار تقوا از راهی به جز نماز حاصل نمی‌شود.

محمد فرخی
انتهای پیام

captcha