هفته‌ای عطرآگین به نور قرآن در سراسر کشور
کد خبر: 3709496
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

هفته‌ای عطرآگین به نور قرآن در سراسر کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که گذشت با رویدادهای قرآنی همچون برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، دیدار متسابقان رقابت‌های بین‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب اسلامی، آماده‌سازی مسابقات دانشجویان مسلمان، اعلام نتایج هشتمین مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایران و عمان و ... همراه بود.

هفته‌ای عطرآگین به نور قرآن در سراسر کشور/ دیدار قرآنیان با رهبر انقلاب در پایان مسابقات بین‌المللی

به گزارش ایکنا؛ در اولین هفته از اردیبهشت‌ماه با رویدادهای مهم قرآنی همچون برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، دیدار متسابقان رقابت‌های بین‌المللی قرآن با رهبر انقلاب اسلامی، اعلام حمایت 30 میلیاردی معاونت قرآنی ارشاد از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی، برگزاری اختتامیه جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد، اعلام خبر تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار به فعالیت‌های قرآنی در آغاز سال، اجرای طرح «هزاران ختم قرآن» از سوی شبکه رادیویی قرآن، تجلیل از عبدالرسول عبایی در اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن، اعلام نتایج هشتمین مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایران و عمان و ... همراه بودیم.
برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران
سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور شرکت‌کنندگانی از ۸۴ کشور جهان از ۳۱ فروردین‌ماه با حضور ۳۷۰ نفر در بخش‌های طلاب(به میزبانی قم)، بانوان(محل برگزاری هتل ارم)، روشندلان و آقایان(مصلای امام خمینی(ره)) برگزار ‌شد. همچنین، در ادامه نیز از ۷ تا ۹ اردیبهشت ماه، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی برپا می‌شود.
در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و در رشته قرائت تحقیق آقایان، علیرضا رضایی از افغانستان، سیدمصطفی حسینی از ایران و عباس مصطفی شری از لبنان رتبه‌های اول تا سوم مسابقات را به دست آوردند. همچنین، در رشته حفظ کل آقایان نیز مصطفی اصفهانیان از ایران، محمدرشاد عبدالسمیع عزیز از مصر و احسن اله ابوالهاشم از کشور بنگلادش حائز رتبه‌‎های اول تا سوم شدند.
همچنین، در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان و در رشته حفظ کل، حکیمه نصیری از جمهوری اسلامی ایران، عقیله بن کروش از الجزایر و عاشورا امان لیلا نقی از تانزانیا حائز رتبه‌های اول تا سوم این دوره از مسابقات شدند. در رقابت قرآنی طلاب و در رشته قرائت و مفاهیم قرآن نیز محمد زاهدی از جمهوری اسلامی ایران، علی حسن عبدالاعلی از عراق و محمدرضا نوری از افغانستان اول تا سوم شدند. همچنین، در رشته حفظ کل قرآن و مفاهیم این رقابت‌ها نیز محمود نوروزی از جمهوری اسلامی ایران، احمد یسری محمد از مصر و محمد تیجانی از غنا رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و در رشته خطابه قرآنی نیز حسان محمد ولید برکات از سوریه، ماجد وشلی از یمن و احمد غرباوی از ایران به مقام‌های اول تا سوم دست پیدا کردند.
در رقابت‌های قرآنی روشندلان نیز در رشته حفظ کل، محمد انیس از هند، اکرم آوچار از ترکیه و محمد السعید عبدالغنی القمیری از مصر اول تا سوم شدند. همچنین، در رشته قرائت تحقیق این رقابت‌ها نیز محمد قاییم نیزار از مالزی، امیدرضا رحیمی از ایران و حسین محمد شلال از عراق رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
دیدار متسابقان رقابت‌های بین‌المللی قرآن با رهبر انقلاب اسلامی
دیدار متسابقان و اعضای هیئت داوران سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، دومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان، سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب، در حسینیه امام خمینی(ره) و در محضر رهبر فرزانه انقلاب برگزار شد.
در این مراسم مسئولان، داوران و دانشجویان حاضر در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان نیز که از ۷ تا ۹ اردیبهشت در مشهد برگزار می‌شود، نیز حضور داشتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار و در بخشی از بیاناتشان فرمودند: مسئله قرآن مسئله همیشگی دنیای اسلام است. امت اسلامی اگر از قرآن استفاده نکند و اعراض کند، کما اینکه متاسفانه در برهه‌های زمانی از تاریخ ما اتفاق افتاده است، سیلی خواهد خورد، همچنان که خورد. امروز ما به قرآن احتیاج داریم و راه صحیح جوامع اسلامی و امت اسلامی عمل به قرآن است.
ایشان در بخش دیگری از بیاناتشان تصریح کردند: تجوید، لحن، خواندن، حفظ و ... قرآن مقدمه است؛ مقدمه فهمیدن است و فهمیدن مقدمه عمل کردن است. شما جوانان عزیز با قرآن با این چشم و این احساس روبه‌رو شوید که باید معارف قرآن را برای زندگی شخصی، اجتماعی و حکومتی خود به منصه عمل در بیاورید. اگر با این احساس روبه‌روشوید، فردای اسلام به مراتب بهتر از امروز خواهد بود و آمریکا جرئت تهدید و خط و نشان کشیدن نخواهد داشت. اگر به قرآن تمسک کردید، این تمسک به حبل الله است و این تمسک باعث می‌شود، محکم‌تر بایستید.
حمایت ٣٠ میلیاردی معاونت قرآنی ارشاد از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ٢٠ میلیارد ریال حمایت معاونت قرآن و عترت از فعالیت‌های آموزشی موسسات قرآن و عترت کشور بر مبنای عملکرد در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و ١٠ میلیارد ریال بابت طرح‌های مصوب مؤسسات قرآنی خبر داد.
عبدالهادی فقهی زاده، با بیان این موضوع که بر اساس فرآیند هر ساله معاونت قرآن و عترت، از فعالیت‌های آموزشی موسسات قرآنی بر مبنای عملکرد آنها در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم حمایت می‌شود، گفت: در سال جاری ١١٢٥ موسسه قرآن و عترت از سراسر کشور که در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم حضور، مشارکت و قبولی داشتند، حمایت می‌شود.
وی گفت: بر اساس عملکرد موسسات، سرانه حمایتی به قرآن‌آموزان تعلق می‌گیرد که استان اصفهان با ٣٠٠ میلیون تومان بیشترین سرانه حمایتی را در میان استان‌های سراسر کشور به خود اختصاص داده است.
برگزاری اختتامیه جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد
مراسم اختتامیه بیست و دومین جشنواره هنر، ادبیات دینی و پژوهشی فرهنگی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارم اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.
بیست و دومین دوره جشنواره هنر و ادبیات دینی و فرهنگی در ۱۰ رشته در بخش استادان، ۲۴ رشته در بخش دانشجویی و ۱۰ رشته در بخش کارکنان برگزار شد. همچنین، در مراسم اختتامیه این جشنواره به سه نفر برتر در هر رشته، هدایایی همراه با تندیس و لوح یادبود اهدا و در مجموع نیز از تعداد ۱۰۷ منتخب هنری برتر تجلیل ‌شد.
اعلام خبر تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار به فعالیت‌های قرآنی در آغاز سال
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به فعالیت‌های قرآنی در ماه نخست سال جدید خبر داد واظهار کرد: بنده مشاهده کردم که رقم بودجه قرآنی تقلیل پیدا کرد و واقعاً نسبت به همکاران خود اشاره کردم که ما در جمهوری اسلامی ایران و در دولت دوازدهم به ویژه اینکه همه ما شرافت و حیثیت خود را از قرآن می‌دانیم و اساساً منشور حکمرانی خود را قرآن می‌دانیم، نباید نسبت به آن کم توجه بود که در این زمینه نیز هم نسبت به افزایش رقم بودجه اقدام کردیم وهم همانطور که اشاره شد ردیف بودجه قرآنی را از یک ردیف متفرقه به ردیف اصلی بردیم؛ چون ممکن است در ردیف متفرقه با توجه به غلت منابعی که داریم، به آن ردیف رسیدگی نشود که به همین دلیل مسئله بودجه قرآنی به ردیف اصلی بودجه آمد و تعیین این امر در ردیف اصلی باعث شد که ما در همین ماه اول سال به خزانه اعلام کردیم که مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای امور قرآنی پرداخت شود.
نوبخت در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما امسال برای اینکه موظف به انجام این امر باشیم از خزانه خواستیم تا به عنوان تن‌خواه این مبلغ را در روزهای نخست سال در اختیار عزیزان و فعالان قرآنی قرار دهد تا بتوانیم ان‌شاءالله این افتخار را داشته باشیم که تا پایان امسال بتوانیم بیشترین تخصیص را نسبت به قرآن داشته باشیم.
اجرای طرح «هزاران ختم قرآن» از سوی شبکه رادیویی قرآن
به همت شبکه رادیویی قرآن و با مشارکت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، طرح «هزاران ختم قرآن» با نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) اجرا می‌شود.
همچنین، این طرح قرآنی از روز یکم تا پانزدهم شعبان‌المعظم برابر با ۲۹ فروردین‌ماه تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه جاری همراه با قرعه‌کشی و اهدای ۳۱۳ هدیه ارزشمند و نفیس به شرکت‌کنندگان در طرح اجرا می‌شود.
علاقه‌مندان برای شرکت در این طرح قرآنی و معنوی می‌توانند عدد جزءهای درخواستی خود را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۱۴ پیامک کنند. (در صورت درخواست بیش از یک جزء اعداد با ویرگول جدا شود) همچنین، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره‌های ۰۲۱۵۵۹۳۸۱۲۳ تا ۳۰ نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
تجلیل از عبدالرسول عبایی در اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن
در آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر مسئولان کشوری و لشکری و پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان کشورهای مختلف، در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، از عبدالرسول عبایی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان تجلیل به عمل آمد.
این تجلیل به منظور قدردانی از دو دهه خدمات این استاد قرآنی و عضویت و ریاست هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان انجام گرفت.
اعلام نتایج هشتمین مسابقات قرآن نیروهای مسلح ایران و عمان
هشتمین دوره مسابقات مشترک بین کشور ایران و عمان از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ فروردین ماه با حضور نمایندگانی از نیروهای مسلح کشور ایران در چهار رشته ۵،۱۰،۱۸ جزء و حفظ کل قرآن کریم در کشور عمان برپا شد که در پایان نیز همراه با برگزاری مراسم اختتامیه این رقابت‌ها، طی مراسمی از نفرات برگزیده این دوره از رقابت‌ها تجلیل شد.
یادآور می‌شود، مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان هر دو سال یکبار است که یک بار در ایران و بار دیگر به میزبانی عمان برگزار می‌شود.
اعلام اسامی برگزیدگان آزمون سراسری حفظ قرآن
مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با اشاره به قرعه کشی انتخاب برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، گفت: نتایج قرعه کشی برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سامانه www.quranedu.ir برای عموم قابل مشاهده است.
خدمتکار اظهار کرد: تعداد ٤٠ هدیه ١٠ میلیون ریالی، ١٦٠ هدیه ٥ میلیون ریالی، ٢٨٠٠ هدیه یک میلیون ریالی و در مجموع ۳۰۰۰ جایزه، به برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم تعلق گرفت که استان اصفهان با ٣٥٠ جایزه، استان برتر در میان استان‌های سراسر کشور است.
یادآور می‌شود، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم سال گذشته، طی اسفندماه و با حضور ٢٤١ هزار نفر برای نخستین‌بار با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
آغاز ثبت نام «دوره تربیت مربی قرآن» در جهاددانشگاهی
ثبت نام دوره آموزشی تربیت مربی قرآن کریم از سوی مرکز آموزش سازمان قرآنی جهاد دانشگاهی آغاز شده است که در این دوره ‌مهارت‌های قرآنی چون(روان‌خوانی، تجوید، تفسیر و تدبر قرآن کریم‌، سبک زندگی قرآنی و روش‌ها و فنون تدریس و ....) توسط اساتید مجرب آموزش داده می‌شود.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چگونگی ثبت نام می‌توانند با شماره‌های ۶۶۴۱۰۲۴۸ و۶۶۴۱۰۲۳۹ تماس حاصل کنند و یا به صورت حضوری به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، پلاک ۹۸ طبقه اول و یا به سایت www.iska-jde.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha