چاپ کتاب «اسلیمی و نشان‌ها»
کد خبر: 3710108
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

چاپ کتاب «اسلیمی و نشان‌ها»

گروه ادب ــ کتاب دوم آیین هنر و آموزش نقاشی ایرانی با عنوان «اسلیمی و نشان‌ها» که اغلب آنها در تزیین صفحات سوره‌های قرآن کریم استفاده می‌شود منتشر شد.

چاپ کتاب «اسلیمی و نشان‌ها»

به گزارش ایکنا؛ کتاب دوم آیین هنر و آموزش نقاشی ایرانی با عنوان «اسلیمی و نشان‌ها» از سوی انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه روانه بازار نشر شد. این اثر به کوشش پرویز اسکندرپور خرمی گردآوری و تدوین شده است و شامل نقش‌هایی است که بر قالی، کاشی و تذهیب‌ها تصویر می‌شود.

پرویز اسکندرپور خرمی هنر را با خوشنویسی آغاز کرد و تا درجهه ممتازی از انجمن خوشنویسان ایران پیش رفت. وی در رشته نقاشی موفق به گذراندن دوره کارشناسی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس شد و در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه تهران،‌ الزهرا(س)،‌ سیستان و بلوچستان، کرمان و کلاس‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان خراسان و رشت سابقه تدریس دارد.

اسکندرپور عضو هنرمندان حوزه هنری است. آثار وی در موزه‌های حضرت امام (ره)،‌ نهاد ریاست جمهوری،‌ هنرهای معاصر، کرمان و آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. وی در بیش از 20 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته و در نمایشگاه دوسالانه نگارگری صاحب اثر برتر بوده است.

وی صاحب تالیفاتی در زمینه نقاشی ایرانی است که کتاب اولش با عنوان گل‌های ختایی تاکنون هفت بار به چاپ رسیده است. کتاب دوم وی این اثر است که اسلیمی و نشان‌ها نام دارد و کتاب سوم این هنرمند،‌ طوبای گل و مرغ نیز به چاپ رسیده است.

ضیافت نور در نقوش قدسی،‌ ساحت قدسی در نقوش مجرد یا اسلامی،‌ مقام اسلیمی در مجموعه نقوش قدسی،‌ معنای اسلیمی،‌ صورت اسلیمی،‌ تزیین اسلیمی،‌ لچک‌نشان یا کتیبه‌نشان، جایگاه نشان‌ها در شمسه و ... از عناوینی است که در فهرست این کتاب مشاهده می‌شود.

در مقدمه این اثر آمده است: در تشریح و تفسیر کلی قرآن کریم فرموده‌اند که هر آنچه در مجموعه کلمات وحیانی،‌ و این آخرین خامه حقانی آمده است، جمله معانی و محتوای عالی قرآنی در اشرف سُور، یعنی در سوره حمد تخلیص معنا پیدا کرده است و هر آنچه در سوره حمد آمده است،‌ در معنای بسم‌الله الرحمن الرحیم گنجانده شده است و هر آنچه در معنای بسم‌الله الرحمن الرحیم آمده است در نقطه بای بسم‌الله متبلور است؛ چرا که نقطه اولین منزل شروع و بروز است و در این دایره وجود هر نقطه اولی، نقطه آخر نیز است و حق با جاری شدن اولین حرف از کلمات ربوبی،‌ ذات اقدس خویش را ظاهر کرده است که اسم الله در ظهور و بطون هر دو هویداست.

این کتاب به بهای 310 هزار تومان، شمارگان هزار نسخه و در 500 صفحه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

captcha