روایت روشندل سوری از کسب اجازه تلاوت با دیدن مادر
کد خبر: 3710376
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
در گفتگو با ایکنا بیان شد؛

روایت روشندل سوری از کسب اجازه تلاوت با دیدن مادر

گروه بین‌الملل ـ طارق بن زیاد حافظ و قاری روشندل سوری تصریح کرد: بعد از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های بسیارم برای کسب اجازه تلاوت، مادرم را در رویا دیدم که نام مسجدی در دمشق را به من گفت.

روایت حافظ روشندل سوری از کسب اجازه تلاوت با دیدن مادر در رویا

طارق بن زیاد، حافظ و قاری روشندل و 35 ساله قرآن کریم از غوطه دمشق در سوریه دربخش قرائت سی‌و پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران حضور یافت.
خبرنگار ایکنا با این حافظ و قاری قرآن کریم به گفت و گو نشسته است، که متن این گفت‌و گو تقدیم حضورتان می‌گردد.

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمائید.
من طارق بن زیاد  35 ساله هستم که از سوریه و به طور مشخص از غوطه دمشق در رشته قرائات این مسابقات شرکت کرده‎ام.


عوامل روی آوردن شما به حفظ و قرائت کتاب خدا چه بوده است؟
عزتی که در قرآن وجود دارد مهمترین عامل روی آورن من به قرآن است . هر چه که بخواهید در قرآن یافت می‌شود. ما سرگذشت گذشتگان خود را می‌بینیم و شاهدیم زندگی و سرنوشت آنها که راه قرآن را پیموده‌اند،چگونه بوده است. آنها دارای آرامش، وقار و عزت بودند. کسی که در راه قرآن قدم گذارد خداوند او را در دنیا و آخرت عزیز می‎‌گرداند و این همان چیزی است که ما در ائمه و قاریان و حافظان و... مشاهده می‌کنیم.


از چه سنی حفظ قرآن را آغاز کردید؟
مادرم مرا در شش سالگی برای آموزش قرآن به مسجد فرستاد و حفظ قرآن را در آن زمان آغاز کردم، و در یازده سالگی توانستم به تلاوت کتاب خدا مسلط شوم. پس از آن حفظ قرآن را آغاز کرده و بارها قرآن را نزد اساتید بزرگی ختم کردم تا این که سرانجام توانستم در سال 2014 اجازه منسوب به رسول خدا را کسب کرده و حاصل زحمات خود را به دست آورم.


در ارتباط با نحوه آموزش قرآن در سوریه توضیحاتی را برای ما بفرمائید. حفظ قرآن در سوریه مانند الجزایر و دیگر کشورهای عربی بر روی لوح صورت می‌گیرد و یا شما از ابزارهای نوین مانند رایانه در این امر استفاده می‌کنید؟
غالب آموزش قرآن در سوریه توسط ادارات حفظ قرآن اسد که در همه استان‌های سوریه وجود دارد، مدیریت می‎شود که این مراکز آموزش قرآن در همه سوریه را سازماندهی می‌کنند.
مراکز بیشماری در سوریه وجود دارند که علاوه بر قرآن، علوم دینی را نیز آموزش می‌دهند.آموزش قرآن در سوریه با روش‌های سخت مانند آنچه در الجزایر و برخی کشورهای دیگر وجود دارد، صورت نمی‌گیرد بلکه ما با تشویق و ترغیب کودکان به قرآن، کتاب خدا را به آنها آموزش می‌دهیم. زمانی که آنها روان‌خوانی و تجوید را آموختند به آنها اجازه حفظ داده می‌شود زیرا قرائت قرآن کریم اصل و بر همه مسلمانان لازم است.


آیا پیش از این در مسابقات داخلی و یا بین‌المللی شرکت کرده‎اید و توانسته‌رتبه‎ای به دست آورید؟
من سال گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران شرکت کرده و نفر دهم این مسابقات شدم. من همچنین در مسابقات قرآن در دمشق نیز شرکت کرده‌ام و در آن مسابقات به فضل خداوند توانستم جزء نفرات سوم و چهارم باشم.


مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسابقات ایران در همه زمینه‌ها چه از نظر امکانات، چه از نظر تکریم میهمانان و متسابقین و از دیگر لحاظ در سطح بسیار خوبی قرار دارد و این تنها از عشق مردم ایران به قرآن نشأت می‌گیرد. همچنین رقابت‌های تنگاتنگی در این مسابقات وجود دارد.

آیا خاطرهای فراموش نشدنی در زندگی قرآنی شما وجود داشته است که امون برای ما بیان کنید؟
راستش من خاطرات زیادی دارم. من بسیار تلاش می‌کردم تا بتوانم اجازه تلاوت و سند منسوب به رسول خدا را از یکی از شیوخ قرآن دریافت کنم اما موفق به انجام این کار نمی‌شدم. تا این که مادرم را در خواب دیدم که نام یکی از مساجد دمشق را به من گفت و از من خواست برای این کار به آنجا مراجعه کنم. این خواب سه بار برای من تکرار شد. من به مسجد دیگری رفتم و شیخ آن مسجد نیز مرا به همان مسجدی که مادرم نام آن را گفته بود، راهنمایی کرد. زمانی که به آن مسجد مراجعه کردم توانستم اجازه تلاوت را کسب کنم.


آیا اکنون به عنوان مدرس قرآن فعالیت می‌کنید؟
بله من اکنون قرآن را حفظ و تلاوت قرآن کریم را به بزرگسالان آموزش می‌دهم.


جایگاه قاری قرآن در جامعه سوری چگونه است؟ طارق به عنوان حافظ و قاری قرآن کریم چه جایگاهی در سوریه دارد؟
در حقیقت طارق پیش از قرآن هیچ جایگاهی نداشت. همانگونه که در ابتدای گفت و گو عرض کردم همه عزت و مقام از آن قرآن است و حافظ و قاری نیز جایگاه خود را از قرآن می‌گیرد. مردم سوریه احترام ویژه ای برای قاری و حافظ قرآن کریم قائل هستند.
علما و فقها در سوریه محترمند اما مردم برای قاری و حافظ قرآن جایگاه و احترام ویژه ای قائل هستند.


نظر شما در ارتباط با برگزاری مسابقات ویژه روشندلان در جمهوری اسلامی ایران چیست؟
در حقیقت شیوه تفکر، شیو حفظ و شیوه تلات نابینایان با افرادی که می‌بینند، بسیار تفاوت دارد. برگزاری مسابقه‎ای ویژه نابینایان و تکریم آنها حتی اگر با جوایز مادی کمتری باشد، اقدام بسیار خوب و مبارکی است.

انتهای پیام

captcha