فضیلت ماه و شب نیمه شعبان
کد خبر: 3710941
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

فضیلت ماه و شب نیمه شعبان

گروه معارف- ماه شعبان از جمله با فضیلت‌ترین و با شرافت‌ترین ایام سال است ولی قرار گرفتن ولادت حضرت بقیة‌الله الاعظم(ص) در این ماه بر شرافت و عظمت آن افزوده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آنچه از روایات معصومین(ع) و کلام بزرگان دینی برداشت می‌شود این است که بعضی اوقات و ازمنه بر بعضی دیگر فضیلت دارند و به عبارتی ایام مبارک قلمداد می‌شوند. مانند لیلة‌القدر، عید غدیر، شب نیمه‌ شعبان و ...
ماه شعبان به واسطه قرارگرفتن ولادت حضرت بقیة الله الاعظم(عج) از شریف‌ترین ایام سال است، در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده است: «شعبانُ شَهریِ...فَمَن صامَ شَهری کُنتُ لهُ شَفیِعاً یَوم القیامة؛ شعبان ماه من است...هر که ماه مرا روزه بدارد، روز قیامت شفیع او خواهم بود».(فضائل‌الاشهر‌الثلاثه، ص 94)
شفاعت یکی از عنایات ویژه حق‌ تعالی به وجود مقدس رسول‌الله(ص) است که توسط آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) به اثبات رسیده است؛ لذا روزه ماه شعبان انسان را لایق شفاعت پیامبر‌اکرم(ص) می‌کند. در حدیث دیگری آمده است: «شعبان ماهی است که در هر پنجشنبه آن، آسمان‌ها زینت بسته می‌شود. پس فرشتگان به دعا می‌پردازند که پروردگارا! آن کس را که در این روز، روزه بدارد ببخشای و دعایش را اجابت فرمای. پس هر کس که در این روز، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت آن یک مرتبه سوره حمد و یکصد مرتبه سوره توحید را بخواند و بعد از نماز نیز یکصد مرتبه صلوات بفرستد، خداوند تمامی حاجات دینی و دنیایی او را اجابت می‌فرماید». (وسائل الشیعه ج 8 ص 104)
همچنین از رسول اکرم(ص) روایت شده است: «انَّما سُمِّیَ شَعبانُ لِاَنَّهُ یَتَشَعَّبُ فیهِ اَرزاقُ المُومِنین؛ شعبان، شعبان نامیده شد، زیرا روزی‌های مومنان در این ماه قسمت می‌شود». (ثواب الاعمال ص 62)
امام صادق(ع) نیز در پاسخ به سوال سائلی که برترین اعمال در ماه شعبان را جویا شده بود؛ افضل اعمال در این ماه را صدقه و استغفار ذکر می‌فرمایند. (اقبال الاعمال ج 3 ص 294)
هم‌چنین پیامبر اکرم(ص) به هنگام آغاز ماه شعبان خطبه‌ای ایراد فرمودند و مردم را نسبت به عظمت ماه شعبان آگاه فرمودند: «...شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است. حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند. آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌گردد و در آن بهشت آذین بسته می‌شود و این ماه را شعبان نامیده‌اند زیرا در آن ارزاق مومنان تقسیم می‌شود و آن ماهی است که عمل در آن چند برابر می‌شود و کار نیکو هفتاد برابر ثمره می‌دهد». (بحار الانوار ج 94 ص 68)
شب نیمه‌شعبان
آنچه که تا اینجا ذکر کردیم این بود که سراسر ماه شعبان فضیلت و شرافت دارد. اما در میان همه ایام این ماه «شب نیمه شعبان» که مصادف است با شب ولادت حضرت حجت‌ابن‌الحسن العسکری(ع)، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «من شب نیمه شعبان خواب بودم که جبرائیل به نزدم آمد و گفت: ای محمد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم: ای جبرائیل مگر این چه شبی است؟ جبرائیل گفت: این شب، شب نیمه‌شعبان است. ای محمد برخیز. پس مرا از بستر خواب بلند نمود و آنگاه مرا به بقیع برد و گفت: سرت را بلند کن و به آسمان بنگر. این شبی است که در آن درب‌های آسمان و درب رحمت الهی و رضایت او گشوده می‌شود... ای محمد! هر کس این شب را تا صبح به تکبیر، تسبیح، تهلیل، دعا، نماز، قرائت قرآن، انجام مستحبات و استغفار بگذراند؛ بهشت منزل و آرامش‌گاه او خواهد بود».(بحار الانوار ج 95 ص 412)
محدث کبیر حاج شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان اعمالی را برای شب نیمه شعبان ذکر می‌کند از جمله: «زيارت حضرت امام حسين(ع) كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه خواهد با او مصافحه كند روح صد و بيست و چهار هزار پيغمبر زيارت كند آن جناب را در اين شب و اقل زيارت آن حضرت آن است كه به بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند پس سر به جانب آسمان كند پس زيارت كند آن حضرت را به اين كلمات‏ - السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ‏ - و هر كس در هر كجا باشد در هر وقت كه آن حضرت را به اين كيفيت زيارت كند اميد است كه ثواب حج و عمره براى او نوشته شود».
کمیل‌ابن‌زیاد که از اصحاب خاص امیرالمومنین(ع) بود از آن حضرت این‌‌چنین نقل می‌کند: «عده‌ای از اصحاب خدمت امیرالمومنین(ع) نشسته بودند. یک نفر از حضرت درباره آیه چهارم سوره دخان « فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ؛در آن(شب) هر كارى(به نحوى) استوار فيصله مى‏‌يابد» سوال کرد. ایشان نیز در تفسیر شب قدر که امور آدمیان در آن مقدر می‌شود به بیان اهمیت شب نیمه شعبان پرداختند و بخصوص بر خواندن دعای حضرت خضر(ع) در این شب تاکید کردند. پس از اتمام جلسه کمیل به منزل خود بازگشت ولی باز به نزد حضرت امیر(ع) مراجعه کرد تا دعای خضر را از ایشان فراگیرد. حضرت نیز نخست او ا امر به نوشتن کردند و آنگاه دعای معروف کمیل را برای او خواندند و سرانجام او را به خواندن این دعا در شب نیمه شعبان سفارش فرمودند». (اقبال الاعمال ص 706)
شب نیمه شعبان شب قدر است یا دست کم، در فضیلت همچون شب‌های قدر معروف است. در روایات متعددی صادقین علیهما‌السلام به این مطلب گواهی داده‌اند. از همین رو فضائل و نیز اعمال ویژه این شب بسیار بیشتر از فضائل و اعمال دیگر شب‌های مبارک سال، همچون شب ولادت پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع) و شب ولادت حضرت زهرا(س) است.(مفاتیح الجنان، اعمال شب نیمه شعبان)
انتهای پیام

captcha