معایب و مزایای تغییرات مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3711219
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
مهدی فیض بیان کرد:

معایب و مزایای تغییرات مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه مسابقات ــ مشاور فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا گسست احتمالی که بین مسابقات داخلی و بین‌المللی در بخش دانشجویی برطرف شود به بیان معایب و مزایای شیوه جدید برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در ششمین دوره پرداخت.

معایب و مزایای نوآوری در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

مهدی فیض، مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی، در گفت وگو با خبرنگار ایکنا درباره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان، گفت: اگر بخواهیم دانشجویان ما هم اهل تخصص در حوزه‌های جدید دانش باشند و هم نگاه قرآنی به مقوله های مختلف اعم از زندگی شخصی، اجتماعی و حوزه تخصصی تحصیل، داشته باشند، باید تلاش کنیم تا قرآن با جان و روح آنها آمیخته باشد.
وی در ادامه در مورد اهمیت برگزاری مسابقات قرآن برای دانشجویان افزود: برگزاری مسابقات قرآن برای دانشجویان از این جهت اهمیت دارد که به دانشجو تأکید می کند که در کنار تحصیل در دانشگاه، به قرآن نیز توجه داشته باشد و در دوره تحصیل توجه به قرآن بیشتر شود. این رقابت ها بیشتر بهانه ای است که دانشجو حال و هوای قرآنی خود را حفظ کند و بعد از تحصیلات دانشگاهی هم این حال و هوا را به همراه خوده داشته باشد، تا جامعه اعضایی داشته باشد که در کنار تحصیلات عالیه دانشگاهی نگاه قرآنی نیز داشته باشند، چنین جامعه ای می تواند منجر به تحقق جامعه اسلامی شود.
فیض با اشاره به ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان به تغییراتی که در این دوره از مسابقات شکل گرفته است اشاره و تصریح کرد: بحث ابتکار و نوآوری در عرصه فعالیت های قرآنی یک بحث ضروری و لازم است، اما اینکه این ابتکارات تا چه میزان بتواند در راستای اهداف مسابقات باشد، مورد بحث است.
وی بیان کرد: تغییراتی که در این دوره صورت گرفته است به گونه ای است که فضای مسابقات از یک فضای عمومی به یک فضای آموزشی و تخصصی و کارشناسی نزدیک شده است، این تغییر فضا معایب و مزایایی را به دنبال دارد. به اعتقاد من ما باید روش هایی را طراحی کنیم که هر دو بخش از مزایا را تأمین کند.
مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال ما می توانیم مسابقات را به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کنیم و هر دو بخش را در یک دوره داشته باشیم. این موارد نیاز به چاره اندیشی دارد و با چاره اندیشی های بیشتر می توان به بهترین خروجی دست یافت.
فیض اذعان کرد: به اعتقاد من اینکه در این دوره فضای مسابقات به فضای حرفه ای نزدیک شده به گونه ای که صدا و سیما نیز از آن استفاده می کند، بسیار ارزشمند است، اما از سوی دیگر یکی از اهدافی که مسابقات دانشجویی دنبال می کند جریان سازی در سطح استان ها و شهرستان ها هست، با این نوع برگزاری شاید کمتر بتوانیم به این جریان سازی ها دست پیدا کنیم.
وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایکنا تأکید کرد: لذا اگر بتوانیم ایده های ترکیبی را مورد استفاده قرار دهیم، یعنی ایده هایی که هم مورد استفاده صدا و سیما قرار گیرد و هم بتواند تأثیرگذاری های محلی و بومی نیز داشته باشد، بسیار مفیدتر خواهد بود. بنابر این به نظر می رسد این مسابقات باز هم نیاز به نوآوری دارد.
فیض همچنین در مورد جایگاه مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان در بین مسابقات قرآن نیز گفت: اگر این مسابقات بتواند با فضایی که در وزارت علوم و وزارت بهداشت در قبال مسابقات قرآن وجود دارد، هم راستا باشد و همکاران ما در این دو وزارتخانه این احساس را داشته باشند که محصولات نهایی این مسابقات برای حضور در فضای بین المللی وارد رقابت شوند، مقداری قوت بیشتری خواهد داشت.
مشاور فرهنگی رئیس جهاد دانشگاهی در پایان افزود: احساس من این است که این فضا و این نگاه در دو وزارتخانه اصلی که با دانشجویان مرتبط هستند دیده نمی شود و یک گسستی بین مسابقات داخلی و مسابقات بین المللی دیده می شود. لازمه آن این است که از فردیت و نگاه های سازمانی و نگاه های شخصی و درون تشکیلاتی فاصله بگیریم و مصلحت ملی و فراتر از آن مصلحت جهان اسلام را مورد توجه قرار دهیم. با نگاه جهانی و توجه به مصلحت جهان اسلامی بسیاری از انتظاراتی که داریم به سادگی تحقق خواهد یافت و شاهد از بین رفتن این گسست خواهیم بود.

انتهای پیام

captcha