اسلام و زرتشت، دو دین یگانه‌پرستی/ علت نادرستی تقابل این دو دین
کد خبر: 3711350
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
به مناسبت روز پیام‌آوری زرتشت؛

اسلام و زرتشت، دو دین یگانه‌پرستی/ علت نادرستی تقابل این دو دین

گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه، معرفی‌شدن اسلام به عنوان دین عرب‌ها و زرتشت به عنوان دین ایرانیان را بسیار نادرست خواند و افزود: علت نادرستی این سخن آن است که ایرانیان وقتی با دین برگزیده اسلام مواجه شدند، آن را انتخاب کردند و به اسلام گرویدند، همان‌گونه که قبل از زرتشت بعد از مشاهده خوبی‌های این دین، به سمت زرتشت رفتند.

 به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یکی از اعتقاداتی که خواسته یا ناخواسته در جهت ایجاد اختلاف بین مردم ایران مطرح شده و می‌شود، عربی بودن دین اسلام و لزوم پایبندی ایرانیان به دین و پیامبر خودشان، زرتشت است. به مناسبت روز «پیام‌آوری زرتشت»، در مصاحبه‌ای که در ادامه می‌آید، سعی شده چنین اعتقاداتی واکاوی و نتیجه طرح چنین نوع تفکراتی تبیین شود .
حجت‌الاسلام مهدی سالاری، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس فرقه‌ها و ادیان مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه به گفته مورخان، آریاییان وقتی وارد دو سرزمین فلات ایران و هند شدند، در هند چندگانه پرستی رواج داشت، ادامه داد: آریاییان آنان را به سمت وحدانه پرستی سوق دادند و یگانه پرست کردند از همین رو، در «ریگ وداها» کهن ترین سروده های هندی‌ها نشانه های وحدانه پرستی دیده می شود.
اسلام و زرتشت، هردو دین یگانه‌پرستی هستند
وی در ادامه همین موضوع، درباره یگانه‌پرستی در دو دین زرتشت و اسلام، اضافه کرد: ممکن است بین زرتشت و اسلام اختلافاتی وجود داشته باشد اما نمی‌توان از آن با عنوان تقابل یاد کرد چراکه آموزه‌های زرتشت طبق همان‌چیزی که در اسلام بر آن تأکید می‌شود، عموماً تکیه بر وحدانه پرستی دارد؛ البته در برخی آموزه‌های تحریف‌شده زرتشت می‌توان رگه‌هایی از تقابل پیدا کرد اما این موارد، تحریف شده‌اند و قابلیت عمومیت دادن ندارند تا عده‌ای بخواهند در مقابل اسلام از آن‌ها سوء استفاده کنند.
کارشناس فرقه‌ها و ادیان در پاسخ به سؤالی در رابطه با منشأ سوء استفاده از محتواهای باستانی ملی‌مان در جهت تقابل با دین اسلام تصریح کرد: جهان استکبار و استعمار سرمنشأ سو استفاده های محتوایی است. ضرب‌المثل مشهوری است که می‌گوید «تفرقه انداز و حکومت کن.» عرب و عجم کردن اقوام، عامل خوبی برای ایجاد تفرقه است. برای این که بتوانند در ایران تفرقه ایجاد کنند و وحدت و یکپارچگی همیشگی ایرانیان را از بین ببرند از دریچه دین وارد شده، اسلام را دین عرب‌ها معرفی می‌کنند و زرتشت را دین ایرانیان.
این استاد حوزه و دانشگاه معرفی‌شدن اسلام به عنوان دین عرب‌ها و زرتشت به عنوان دین ایرانیان را بسیار نادرست خواند و افزود: علت نادرستی این سخن آن است که ایرانیان وقتی با دین پیشرفته اسلام مواجه شدند، آن را انتخاب کردند و به اسلام گراییدند همان‌گونه که قبل از زرتشت بعد از مشاهده خوبی‌های این دین، به سمت زرتشت رفتند.
محترم بودن پیشینه باستانی ملی برای همه ایرانیان
سالاری در همین راستا با تأکید به اینکه محتواهای ملی و باستانی برای هر ایرانی چه مسلمان و چه زرتشت قابل احترام است، تصریح کرد: بنابراین هیچ‌کس نمی تواند آن را به نفع خود مصادره کند و به انحصار در آورد.
این پژوهشگر حوزه ادیان با اشاره به هم‌پوشانی‌های دین اسلام و زرتشت، توضیح داد: در دین زرتشت سه واژه کلیدی اعتقادی وجود دارد: «پندار نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک»؛ اسلام در این سه واژه با زرتشت هم‌پوشانی دارد و این سه واژه را تفسیر و آن را کاربردی کرده است. «نیک اندیشیدن»، «نیک عمل کردن» و «نیک سخن گفتن» از آموزه‌های اسلام به شمار می‌رود و روایات فراوانی در این زمینه از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است؛ علاوه بر آن‌که در موضع کلان اعتقادی نیز اشتراکاتی بین دین زرتشت و اسلام وجود دارد مانند اعتقاد به خدای واحد، که در زرتشت از آن با «اهورامزدا» تعبیر می‌شود.
شکرگزاری و نکوهش دروغ؛ دو نمونه از اشتراک‌های اسلام و زرتشت در رفتارهای خرد
وی در رابطه با برخی اشتراک‌های اسلام و زرتشت در رفتارهای خرد، به بیان دو نمونه پرداخت و ادامه داد: در بخش‌های مختلف اوستا(کتاب مقدس زرتشتیان) از «برسم» یاد شده است. «برسم» به معنای دعا خواندن و سپاس به‌جا آوردن، نسبت به تنعم از گیاهان است که مایه تغذیه انسان و چهارپا و وسیله جمال طبیعت است؛ بر طبق این رسم، مردم پیش از غذاخوردن، «برسم» که عبارت از شاخه‌های بریده درختی مانند انار، گز و هوم بود، به دست گرفته، دعا می‌خواندند و سپاس نعمت به‌جا می‌آوردند.
این استاد  حوزه و دانشگاه با اشاره به مورد مشابه آیین «برسم» در دین اسلام، اضافه کرد: اسلام برخی از زواید این مراسم را کنار گذاشت و اصل دعا کردن و بسم الله گفتن را که خود نوعی دعا به شمار می‌رود، در ابتدای شروع خوردن غذا بسیار مورد تأکید قرار داده است.
سالاری با اظهار این مطلب که «ناپسندبودن دروغ» از سایر اشتراک‌هایی است که بین زرتشت و اسلام وجود دارد، بیان کرد: در بخش‌هایی از اوستا درباره نفرت و بیزاری ایرانیان نسبت به دروغ مطالبی وجود دارد؛ این نشان می دهد که چنین اعتقاداتی از ویژگی‌های همیشگی و عمومی ایرانیان بوده است. دروغ در اسلام نیز از گناهان کبیره به شمار می‌رود و بر طبق روایات اهل بیت(ع) اگر تمام گناهان را در خانه‌ای جمع کنند، کلید آن خانه، دروغ گفتن است.
انتهای پیام

captcha