اتحادیه مدغم، سفیر اتحاد و انسجام موسسات قرآنی است
کد خبر: 3711672
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴

اتحادیه مدغم، سفیر اتحاد و انسجام موسسات قرآنی است

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور تشکیل اتحادیه مدغم موسسات قرآنی را نوید بخش اتحاد و انسجام فعالیت های مردمی در این حوزه دانست که منجر به وحدت رویه فکری و عملی خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: بیش از دو هزار و 300 موسسه قرآنی زیر نظر اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند و حدود دو هزار و 500 موسسه قرآنی نیز زیر نظر اتحادیه موسسات قرآنی مردم نهاد تشکیل شده که به شکلی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هستند و با شکل گیری اتحادیه واحد موسسات قرآنی که ساز و کار آن از سال گذشته آغاز شده، باعث می شود تا همه این موسسات زیر یک چتر حمایتی و مدیریتی قرار گیرند.
مقدمه تشکیل این اتحادیه واحد، ادغام اتحادیه های استانی است تا پس از آن بتوان یک اتحادیه واحد قرآنی ایجاد کرد و اینگونه شد که گزارشی از روند این ادغام از سوی مسئولان مربوط اعلام شد تا تکلیف اتحادیه های استانی تشکل های قرآن و عترت کشور و همچنین اتحادیه های موسسات قرآنی مردم نهاد مشخص شود.
حجت الاسلام سیدحسین کوششی مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور در این زمینه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: تشکیل اتحادیه واحد موسسات قرآنی در واقع سفیر اتحاد، هماهنگی و انسجام است و مجموعه فعالان قرآنی با ایجاد این تشکیلات صنفی می توانند وحدت رویه فکری و عملی را ایجاد کنند.
وی با اشاره به سابقه تشکیل موسسات مدغم گفت: بحث اتحادیه مدغم کشوری از دیرزمان مطرح بود و تلاش دست اندرکاران این بود تا هرچه زودتر این اتحادیه تشکیل شود ولی به دلایل مختلف از جمله اختلاف نظرهایی که درباره شیوه ادغام وجود داشت، این مساله به تاخیر افتاد.
این کارشناس مذهبی افزود: در آخرین جلسه هیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی که در سال 96 برگزار شد، قرار بر این بود که 20 اردیبهشت به عنوان زمان قطعی برگزاری مجمع مدغم کشوری تعیین شود و در همین راستا کمیته ای به این منظور تشکیل شد تا مسائل مربوط به ادغام موسسات وابسته به وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی را پیگیری کند.
عضو کمیته رسیدگی به امور موسسات قرآنی گفت: این کمیته ضمن بررسی اساسنامه و شیوه نامه ادغام به این نتیجه رسید که با توجه به تعطیلات ایام نوروز، زمان قانونی برای ادغام اتحادیه های استانی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شود و بر همین اساس 31 خرداد به عنوان زمان قطعی ادغام اتحادیه های استانی و تشکیل اتحادیه کشوری تعیین و شیوه نامه آن نیز تنظیم شد و به دنبال این تصمیم کارهای اطلاع رسانی آن نیز صورت می گیرد.
کوششی، ادغام این دو اتحادیه کشوری را گامی مهم برای حمایت از موسسات قرآنی مردمی کشور دانست و گفت: در گذشته برخی افراد در زمینه ایجاد وحدت اتحادیه های قرآنی تلاش نمی کردند و به دنبال یارکشی و گرفتن امتیازات بودند ولی با تشکیل اتحادیه یکدست، شاهد چنین اتفاق های نخواهیم بود و با یکی شدن اتحادیه ها شاهد نتایج خوبی برای موسسات قرآنی خواهیم بود.
عضو کمیته پیگیری و اجرای اتحادیه مدغم تاکید کرد: با تشکیل چنین اتحادیه ای عدالت و تساوی در مسائل مربوط به موسسات از نظر حقوقی، حمایت مالی و همچنین واگذاری طرح های قرآنی رعایت خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات موسسات قرآنی استان تهران در 31فروردین ماه، گفت: این انتخابات در واقع آخرین انتخابات اتحادیه های استانی بود و 31 خرداد اتحادیه کشوری تشکیل خواهد شد.
کوششی درباره ویژگی های این اتحادیه گفت: از آنجا که دو دستگاه حاکمیتی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در این مساله به صورت یکسان و یکنواخت عمل می کنند، می توان گفت دو قدرت متمرکز در یک نهاد تجلی می یابد و طرح ها و برنامه های قرآنی موسسات مردمی به شکل بهتری سامان یافته و منابع مالی آنها نیز مشخص می شود.
وی افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز برای اتحادیه مدغم ردیف بودجه ای مشخص را تعیین کرده و این مسائل می تواند برکات خوبی را برای موسسات قرآن رقم بزند.

انتهای پیام

 

captcha