شبهه خاصیت ذهن خلاق انسان است/ روش صحیح برخورد با شبهات
کد خبر: 3712096
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

شبهه خاصیت ذهن خلاق انسان است/ روش صحیح برخورد با شبهات

گروه فرهنگی ــ یک مدرس دانشگاه گفت: دلیل تولید شبهات و سوالات این است که انسان موجودی متفکر و ذاتا تحول طلب است این خطا است که فکرکنیم سؤال و شبهه را دشمن همیشه بوجود می آورد.

سیدمجتبی حسینی یمین، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به شبهاتی که در زندگی روزانه برای هریک از ما ممکن است پیش بیاید به نحوه پاسخگویی به شبهات و شناسایی آنها اشاره کرد و گفت: امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید: «هر كس دوستان ما را در برابر دشمنان تقويت علمي كند و روش پيروزي را به آنان آموزش دهد به طوري كه آنان بتوانند حقائق فضيلت ما و بطلان عقائد دشمنان را اثبات كنند،خداوند متعال وي را در بهترين جايگاه بهشت قرار خواهد داد.»
وی افزود: دلیل تولید شبهات و سوالات این است که انسان موجودی متفکر و ذاتا تحول طلب است این خطا است که فکرکنیم سوال و شبهه را دشمن همیشه بوجود می آورد، سوال و شبهه از ذهن خلاق انسان متولد می‌شود.
حسینی یمین با اشاره به دلیل دیگر ایجاد شبهه یادآور شد: کثرت و گستردگی امروز نیز در به وجود آمدن شبهات موثر است، دوگانگی نظام تعلیم و تربیت سنتی و مدرن عوامل ایجاد شبهات هستند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به نوع برخورد با نقدهای دنیای مدرن بر علیه دین اظهار کرد: دو نوع برخورد اشتباه وجود دارد؛ برخورد سنتی و برخورد انتقادی.
وی با اشاره به برخورد سنتی در مقابل برخی مسائل عنوان کرد: نسل قدیم آنقدر سطح فكرش پایین بود كه اگر یك نفر در یك مجلس ضد و نقیض حرف می زد كسی متوجه نمی شد و اعتراض نمی كرد، اما امروز یك بچه كه تا حدود كلاس 10 و 12 درس خوانده همین كه برود پای منبر یك واعظ، پنج شش تا و گاهی ده تا ایراد به نظرش می رسد. باید متوجه افكار او بود و نمی شود به او گفت فضولی نكن.
حسینی یمین ادامه داد: برخورد انتقادی یعنی اینکه همه دنیای مدرن را باطل دانست که این نگاه اشتباه است.
وی با اشاره به روش درست در نگاه به شبهه افزود: همه معارف سنتی هم صحیح نیست، برخی معارف دنیای مدرن می‌تواند معارف دینی را تکمیل، اصلاح و تعمیق ببخشد پس نباید نگاه مطلق در رد یا تایید برخی مسائل مربوط به دنیای مدرن را داشت.
این مدرس دانشگاه با اشاره به روشهای کلی پاسخگویی که حق طلبانه باید باشد عنوان کرد: در مناظرات می بایست به دنبال حق بود اینکه حق مطلب را بیرون کشیده و تایید کنیم و آن را برجسته وتوسعه بدهیم و نهایتا باطل را مشخص و کنار بگذاریم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به شبهه ای در باب آزادی دینی و آزادی‌های اجتماعی اینکه بین آیه «لااکره فی الدین» و «امر به معروف و نهی از منکر واجب است» تعارض وجود دارد، پاسخ داد: هیچ وقت اجبار به دین نه ممکن است و نه مطلوب، چون دین از سنخ عقیده قلبی است و دینداری با اجبار ارزشی ندارد.
وی در پایان تکمیل کرد: آزادی به معنی رهایی نیست بلکه آزادی یعنی نبود مانع در راه رشد، نهی از منکر رفع مانع است.
انتهای پیام

 

captcha