پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه استان اصفهان
کد خبر: 3712233
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱

پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه استان اصفهان

گروه معارف - حوزه‌های علمیه استان اصفهان برای سال تحصیلی 98-97 از مقاطع متوسطه، دیپلم و دانشگاهی برای دوره‌های بلند مدت و موتاه مدت(سفیران هدایت) طلبه پذیرش می‌کند.

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام محسن جلالی، معاون آموزشی و پژوهشی حوزه‌علمیه اصفهان صبح امروز دوشنبه در نشست خبری «پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه اصفهان ویژه برادران» با اشاره به آیه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ؛ چرا گروهی از مومنان برای فهم عمیق دین رهسپار نمی‌شوند»، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم جامعه دینی و اسلامی داشته باشیم، نیاز به کارشناس دینی برای فهم، بسط، تفقه و تبلیغ در دین داریم که این تفقه در حال حاضر در حوزه‌های علمیه امکان‌پذیر است.
وی افزود: بزرگان و مراجع دینی، تحصیل علوم دینی را واحب کفایی دانستند، اما واجب کفایی اگر به اندازه کفایت نبود، واجب عینی می‌شود و در این خصوص آیت‌الله العظمی مکارم به صراحت فرمودند: «واجب عینی است کسانی که توانایی و شرایطش را دارند به تحصیل علم بپردازند».
معاون آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه اصفهان گفت: پذیرش حوزه علمیه اصفهان از اول بهمن‌ماه سال گذشته شروع شده و مرحله اول آزمون ورودی آن در7 اردیبهشت به صورت کتبی برگزار شد، ولی ما در اصفهان به یک مرحله اکتفا نمی‌کنیم و متقاضیان می‌توانند برای شرکت در مرحله دوم آزمون ورودی که دهه آخر تیرماه برگزار می‌شود نیز ثبت‌نام کنند. احتمالا اگر تعداد ثبت نامی‌ها بیشتر شود، آزمون ورودی سومی نیز در اواسط مردادماه سال جاری برگزار خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام جلالی افزود: بعد از ثبت‌نام، آزمون ورودی به صورت کتبی و در قالب 100 سوال تستی برگزار می‌شود واگر افراد نمره قبولی را در آزمون مصاحبه و گزینش کسب کنند، می‌توانند به صورت آزمایشی وارد کلاس شوند. در این دوره آزمایشی سلامت جسمی، روحی وهمچنین تحقیقات محلی برای داشتن صلاحیت اخلاقی وخانوادگی  متقاضیان بررسی و پس از احراز صلاحیت، طلبه وارد دوره تحصیل می‌شود.
وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی حوزه شامل دوره کوتاه مدت سفیران هدایت و دوره بلند مدت است، ادامه داد: دوره کوتاه مدت شامل دو مقطع ۵ ساله می‎باشد که در مقطع اول ۵ سال تحصیل و در مقطع دوم ۵ سال تبلیغ تعریف شده است. طلاب بعد از دوره 10 ساله مدرک سطح دو می‌گیرند و می‌توانند برای تحصیل در سطح سه سفیران هدایت اقدام کنند. در دوره بلند مدت، آموزش در چهار سطح تعریف شده که سطح اول آن معادل فوق دیپلم، سطح دو معادل لیسانس، سطح سه معادل فوق لیسانس و سطح ۴ معادل دکتری است.
وی افزود: در استان اصفهان ۳۷ مدرسه برای برگزاری دوره‌های آموزشی نظام جدید وجود دارد که ۱۲ مدرسه آن در شهر اصفهان و ۲۵ مدرسه در شهرستان‌ها هستند.
وی به فعالیت یک مدرسه علمیه ویژه حفظ قرآن در اصفهان اشاره کرد وگفت: این مدرسه به نام مدرسه شهید طباطبایی‌نژاد متولی برگزاری دوره سه ساله حفظ قرآن می‌باشد و امسال قرار است در این مدرسه حفظ یکساله نیز آغاز شود. طلاب علاقه‌مند به حفظ قرآن با هر مقطع تحصیلی می‌توانند در این مدرسه ثبت‌نام کنند.
همچنین مسئول پذیرش حوزه علمیه اصفهان گفت: برخورداری از صلاحیت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت جسمی روحی، دارا بودن حداقل تحصیلات در جهت دوره‌های آموزشی، نداشتن منع قانونی نظام وظیفه و احراز شرایط سنی طبق جدول مندرج در دفترچه راهنما از شرایطی عمومی پذیرش در حوزه علمیه است.
حجت‌الاسلام کلباسی افزود: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر برای پذیرش در حوزه علیمه اصفهان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۲۰۰نفر در آزمون پذیرفته شدند.
انتهای پیام

captcha