قرآن، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ساز و کارهای اخلاقی بیان می‌کند
کد خبر: 3712483
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

قرآن، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ساز و کارهای اخلاقی بیان می‌کند

گروه اجتماعی- مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن به عنوان مهم ترین منبع اصلی دین اسلام ساز و کارهای معرفتی و اخلاقی را بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور استان، در گفت‌ وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن به عنوان مهم ترین منبع اصلی دین اسلام ساز و کارهای معرفتی و اخلاقی را، بیان می کند.

قرآن، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ساز و کارهای اخلاقی بیان می‌کند
وی فساد را پیامد تخلف از قوانین الهی دانست و افزود: تخلف از قوانین الهی، جامعه را به فساد و تباهی می‌کشاند و زمینه بروز انواع گناهان و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه پدید می‌آورد. از نگاه قرآن و روایات مهم ترین چیزی که جامعه انسانی را استوار می سازد توجه به مسایل براساس قوانین شرع اسلام است.
وی با استناد به آیه 90سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: همانا خدا خلق را فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می‌کند و به شما از روی مهربانی پند می دهد باشد که موعظه خدارا بپذیرند.
حجت‌الاسلام جلیلی از راهکار برقراری امنيت در جامعه گفت و ادامه داد: همانطور که برای حفظ سلامتی بايد دانستنی‌های پزشکی و علمی خود را بالاببرد و از متخصصان اين کار بهره گرفت، در ايجاد و حفظ امنيت و آرامش هم بايد به اين نکته اشاره کرد که هرچقدر انسانها و افراد جامعه از لحاظ ذهنی، روحی، روانی و جسمی در سطح بالاتری باشند می توانند نقش خود را دربرقراری امنيت و بوجود آوردن احساس آرامش بهتر و بيشتر ايفا کنند.
وی اظهار کرد: از ديدگاه اسلام، آسيب شناسی اجتماعی رنگ جهانی به خود می‌گيرد و در ارتباط با قوانين پروردگار معنادار می‌شود و به عبارت ديگر تمامی پديده‌های اجتماعی كه به نحوی ناقض قوانين الهی، از نظر اسلام آسيب اجتماعی تلقی می شود.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، یادآور شد: قرآن کریم با عبور از دیدگاه‌های انسان، مرکز بستر تکامل فرد را وابسته به جامعه نشان می دهد و علاوه بر فرد، محیط اجتماعی را درگیر این فرآیند دیده و با چند محور اساسی همچون خانواده، اصل امر به معروف و نهی از منکر، مسئله گناهان صغیره و کبیره و مواردی از این دست به مبحث آسیب ها و انحرافات اجتماعی ورود پیدا می کند.
وی افزود: بسياری از افراد از طريق داشتن ايمان و عمل به اعتقادات دينی و مذهبی به مرحله‌ای از زندگی دست می يابند که در آن معنا، اميد،‌ آسايش و آرامش درون پيدا می کنند، زندگی برای آنان هدفمند می شود و به معنای واقعی زندگی دست می يابند.
حجت‌الاسلام جلیلی ضمن بازگو نمودن نتیجه نقش بهره برداری از دین در مدیریت جامعه تاکید کرد: بهره برداری از دین و ارزش‌های والای آن در مدیریت امور جامعه هنر جامعه ای پیشرو و مدرن است و امید است که ما بتوانیم با کاربست هرچه بهتر مفاهیم و ارزش های والای آن، جامعه را از گزند تمام مسائل و مصائب اجتماعی رهانیده و زمینه های تحقق سعادت و خیر بشری را فراهم کنیم.

انتهای پیام

captcha