آمریکا؛ بیشترین بازدیدکننده سایت جایزه جهانی بانو گوهرشاد
کد خبر: 3712846
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

آمریکا؛ بیشترین بازدیدکننده سایت جایزه جهانی بانو گوهرشاد

گروه اجتماعی- معاون دبیر اجرایی جایزه جهانی گوهرشاد گفت: در برخی از روزها آمار بازدیدکنندگان کشورهای غربی بیش از آمار بازدیدکنندگان داخلی است و آمریکا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، پاکستان، مالزی و روسیه به ترتیب بیشترین بازدید را در دو ماه اخیر داشته‌اند.

سایت جایزه جهانی گوهرشاد به 6 زبان در اختیار مخاطبان قرار دارد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی سروری، دبیر جایزه جهانی گوهرشاد در همایش علمی فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد که صبح امروز، ۱۹ اردیبهشت‌ماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: جایزه جهانی گوهرشاد در راستای اجرای بند چهار منشور ابلاغی از سوی رهبری به تولیت آستان قدس رضوی، با هدف ترویج معارف قرآنی مکتب اهل‌بیت(ع) و با تأکید بر سیره رضوی برای تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه دو بال نیکوکاری و فرهیختگی در هشت محور تعریف شده است، ابراز کرد: ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، امور آموزشی، علمی و پژوهشی، امور فرهنگی و هنری رسانه‌ای، وقف و امور خیریه، امور قرآنی، امور پزشکی، مدیرت و کارآفرینی هشت محور نیکوکاری و فرهیختگی است.
سروری با بیان اینکه افرادی که بتوانند در این امورهشت‌گانه سرآمد باشند، مورد تجلیل و تقدیر آستان قدس رضوی قرار می‌گیرند، تشریح کرد: در دهه کرامت سال 1395 و 1396 دو دوره این جایزه جهانی برگزار شد و در هر دوره به هشت بانو فرهیخته و نیکوکار از سوی آستان قدس رضوی جوایزی اهدا شد.
دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه چهار بانو ایرانی و چهار بانو خارجی منتخبان هر دوره هستند، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته 16 بانو فرهیخته و فداکار مورد تجلیل قرار گرفتند و در دهه کرامت سال جاری، دوره سوم این همایش را برگزار خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در کمیته علمی دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد به این جمع‌بندی رسیدیم که سلسله همایش‌های عملی به منظور فرهنگ‌سازی در امر نیکوکاری برگزار شود، عنوان کرد: همایش روز آینده، 20 اردیبهشت‌ماه اولین همایش علمی جایزه جهانی گوهرشاد است.
سروری با اشاره به اینکه اولین همایش با کمک مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، تشریح کرد: در واقع انباشتی از تولید ادبیات علمی در این مرکز صورت گرفته است، بنابراین بازوی اجرای و علمی این همایش مرکز اسناد آستان قدس است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد ادامه داد: یکی از نکاتی که در کمیته علمی این همایش مورد بحث قرار گرفت این بود که اساسا بانو گوهرشاد در «هرات» مدفون است، بنابراین مطلوب خواهد بود که ابتدا از افغانستان، همسایه شرقی خود دعوت کنیم که فرهیختگان، علما، شخصیت‌های علمی و دانشگاهی افغانستان درگیر این موضوع شوند.
وی با بیان اینکه اولین کانون فرهنگی که می‌تواند در این زمینه مشارکت علمی داشته باشد کشور همسایه ما، افغانستان خواهد بود، ابراز کرد: برای این همایش هشت هدف قرار داده‌ایم و از سخنرانان و نویسندگان مقالات خواستیم که در راستا این اهداف به ایراد سخن بپردازند.
سروری در رابطه با اهداف هشت‌گانه این همایش، گفت: گفتمان‌سازی درخصوص معرفی جایزه جهانی گوهرشاد، بازخوانی زندگانی و فعالیت‌های بانو گوهرشاد، بازشناسی تأثیرات فرهنگی و تمدنی بانو گوهرشاد در تاریخ اسلام، بازشناسی آثار فرهنگی و تمدنی بانوان در تاریخ اسلام، نقد رویکرد غرب نسبت به زنان، جایگاه زن در اسلام، تبیین فرهنگ رضوی در موضوع زنان، خانواده با تأکید برجایگاه مادری و جریان سازی رسانه‌ای در زمینه جایگاه زن در اسلام از جمله اهداف همایش است.
دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه از کانال‌های مختلف رزومه بانوان فرهیخته و فداکار جمع‌آوری خواهد شد، تشریح کرد: یکی از این کانال‌ها سایت ما است و همه علاقه‌مندان می‌توانند رزومه خود را بامستندات بارگزاری کنند و در اختیار عموم قرار دهند.
وی افزود: از طرفی ما با مراکز مختلف مانند کمیته امداد، آموزش‌ وپرورش، صدا وسیما و ... که احتمال می‌دهیم هرنوع شناخت و ارتباطی با بانوان فرهیخته و نیکوکار در داخل و خارج کشور دارند، مکاتبه می‌کنیم.
سروری با بیان اینکه رزومه‌های موجود در چند مرحله توسط کمیته داوری مورد بررسی قرار می‌گیرد، تشریح کرد: در دهه کرامت جایزه‌های دوره سوم توسط تولیت آستان قدس در همایش پیش رو به بانوان فرهیخته و نیکوکار منتخب تقدیم خواهد شد.

فروردین ماه؛ آخرین فرصت ارسال رزومه

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به اینکه فروردین‌ماه ساری جاری آخرین فرصت برای ارسال رزومه‌ها بود، ابراز کرد: ما برای تکمیل بانک اطلاعاتی خود در را نمی‌بندیم و همیشه این بانک اطلاعات به روز می‌شود اما چون باید در زمان مشخصی جلسات داوری تشکیل شود، در زمان اعلام شده رزومه به هیئت داوران داده می‌شود تا جمع‌بندی صورت گیرد.

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام غلامرضا رضایی، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه در مشهد و شخصیت علمی افغانستان، گفت: به دلیل اینکه مشهد و آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز دینی رصد می‌شود و میلیون‌ها زائر از نقاط مختلف جهان در این مکان مقدس حضور دارند، پس سزاوار است فرهنگ رضوی به زیبایی منتقل شود.

وی با بیان اینکه نام بانو گوهرشاد به عنوان بانو نیکوکار و مطرح دوره تیموریان نقطه ارتباطی بین کشورهای افغانستان، ایران و آسیای میانه است، تشریح کرد: مرقد این بانو در هرات بود که هرات و مشهد از نظر فرهنگی، زبانی و مذهبی اشتراک‌هایی دارند.
حجت‌الاسلام رضایی در رابطه با موضوع سخنرانی این همایش ،گفت: سخنرانان در بحث حضور زنان در تمدن‌سازی اسلامی به ایراد سخن خواهند پرداخت، این نقش می‌تواند برای سایر بانوان به عنوان الگو تأثیرگذار مطرح شود.

این شخصیت علمی افغانستان ادامه داد: دومین موضوعی که در همایش به آن پرداخته خواهد شد، وضعیت عقلانی و عاطفی است که در سلوک اخلاقی بانو گوهرشاد دیده می‌شود، به گونه‌ای که عقلانیت و خردورزی این بانو می‌تواند در جریان حکومتی تغییر ایجاد کند.

بنابراین گزارش، مصطفی رجبی، معاون دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با بیان اینکه سایت جایزه جهانی گوهرشاد به پنج زبان غیرفارسی شامل انگلیسی، عربی، اردو، آذری و روسی در دسترس قرار دارد، عنوان کرد: در پیام رسان‌های مختلف نیز برای انتقال اهداف این همایش فعالیت‌های زیادی داریم.
وی با اشاره به اینکه در بخش علمی و پژوهشی سایت، کتاب‌هایی در ارتباط با جایزه جهانی گوهرشاد منتشر شده است، تصریح کرد: علاوه براین مقالاتی که در این زمینه نوشته شده، منتشر خواهد شد.

آمریکا؛ بیشترین بازدیدکننده سایت جایزه جهانی بانوگوهر شاد

رجبی با بیان اینکه در برخی از روزها آمار بازدیدکنندگان کشورهای غربی بیش از آمار بازدید کنندگان داخلی است، تشریح کرد: آمریکا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، پاکستان، مالزی و روسیه به ترتیب بیشترین بازدید را در دو ماه اخیر داشته‌اند.
معاون دبیر اجرایی جایزه جهانی گوهرشاد اضافه کرد: بخشی از سایت نیز به معرفی برگزیدگان دوره‌های گذشته و جایزه ویژه آن که به دختر شیخ زکزاکی تعلق گرفت، اختصاص یافته است، همچنین تصاویر، رزومه کتبی و فیلم مربوط به برگزیدگان در سایت موجود است که  تمامی این محتوا به زبان‌های پنج‌گانه انگلیسی، عربی، اردو، آذری و روسی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

یادآور می‌شود، همایش «فرهنگ رضوی و بانو گوهرشاد» فردا صبح، 20 اردیبهشت‌ماه در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha