آخرالزمان و وظایف منتظران/ به اندازه توان برای ایجاد آرمان شهر مهدوی تلاش کنیم
کد خبر: 3712862
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

آخرالزمان و وظایف منتظران/ به اندازه توان برای ایجاد آرمان شهر مهدوی تلاش کنیم

گروه معارف- کارشناس مرکز تخصصی مهدویت، به آشنایی با اهداف حکومت حضرت مهدی(عج)، وظایف منتظران و ویژگی‌های آخرالزمان به عنوان پیش‌نیاز رسیدن به «مدینه فاضله» یا همان «آرمان شهر مهدوی» اشاره کرد و گفت: بعد از این شناخت است که متوجه می‌شویم ما نمی‌توانیم «مدینه فاضله‌ای» که مدنظر امام عصر(عج) است را بسازیم ولی به اندازه توان باید تلاش کنیم.

 آخرالزمان و وظایف منتظران/ به اندازه توان برای ایجاد آرمان شهر مهدوی تلاش کنیم

حجت‌الاسلام محمد عباسی خیابانی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به موضوع آرمان شهر مهدوی اشاره کرد و گفت: برای روشن شدن اینکه مدینه فاضله و یا آرمان شهر مهدوی چگونه مکانی است، باید در مرحله اول با اهداف حکومت حضرت مهدی(عج) آشنا شویم، که منجر به تحقق مدینه فاضله‌ای با حضور ایشان خواهد شد.
آشنایی با اهداف حکومت امام زمان(عج)
وی با بیان اینکه نکته مهم در ایجاد مدینه فاضله نقش ما به عنوان منتظر است، ادامه داد: ما به عنوان منتظر باید جایگاه و نقش خود را در ایجاد مدینه فاضله مشخص کنیم و به دنبال آشنایی با اهداف حکومت حضرت مهدی(عج) باشیم.
اقامه نماز؛ مهمترین اقدام فرهنگی حضرت مهدی(ع)
حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج، «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ، همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى دارند و زكات مى‏ دهند و به كارهاى پسنديده وامى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و فرجام همه كارها از آن خداست»، بیان کرد: با توجه به این آیه هنگامی که حضرت مهدی(عج) ظهور کنند و در زمین تمکن پیدا می‌کنند، بزرگترین اقدام فرهنگی ایشان اقامه نماز است.
رسیدن به بالاترین درجه عبودیت
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اقامه نماز نه به معنای نماز همیشگی و معمولی که خوانده می‌شود بلکه به معنای اقامه نمازی که انسان را به انتهای روح معنویت برساند، چرا که رسیدن به بالاترین درجه عبودیت با نماز محقق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه خداوند در سوره ذاریات آیه 56 می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ، و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند»، ابراز کرد: خداوند نیازی به عبادت انسان‌ها ندارد و همه این عبادت‌ها به خاطر خود انسان است چرا که با این عبودیت به بالاترین مرحله کمال خواهد رسید.
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه انسان این ظرفیت را دارد که همه پله‌ها را طی کرده و به بالاترین درجه عبودیت برسد، افزود: بزرگترین هدف حکومت حضرت مهدی(عج) نیز رسیدن به بالاترین درجه عبودیت با نماز است.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر اینکه لازمه رسیدن به بالاترین مرحله عبودیت، رشد معنوی است، تصریح کرد: در طول زندگی اگر انسان از حکومت حجت الهی دور شود با افول معنویت و ارزش‌های معنوی مواجه خواهد بود.
افول معنویت در آخرالزمان
وی با اشاره به اینکه هرچه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم با افول معنویت روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: در جامعه رشد معنوی نمی‌بینیم بلکه هر روز شاهد پررنگ‌‎تر شدن فساد نیز هستیم. نگاه مردم به خانواده کم‌ رنگ‌تر شده و هر لحظه دشمن قوی‌تر شده و اهداف خود را اجرایی می‌کند.
حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: در آخرالزمان تمایلات نفسانی و وسوسه‌های شیطانی رنگ گرفته و زیبایی‌ها و خوبی‌ها کنار زده می‌شوند.
توجه ویژه حضرت به عدالت‌گستری
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه انسان در زمان حکومت حضرت مهدی(عج) به نهایت و غایت عبودیت می‌رسد، گفت: یکی دیگر از مواردی که در حکومت حضرت به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، عدالت گستری است.
وی با اشاره به تفاوت طبقات اجتماعی، ابراز کرد: امروزه عده‌ای کاخ‌نشین و عده‌ای نیز در حاشیه خیابان‌ها بر روی سنگ فرش‌ها زندگی می‌کنند، نژاد سفید خود را برتر از نژاد سیاه می‌داند، مردم یمن به جرم شیعه بودن توسط وهابیت کشته می‌شوند، حق ضعیفان پایمال می‌شود.
حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر اینکه عدالت یعنی برابری در زندگی، ثروت و مواهب الهی و ....، گفت: عدالت یعنی برابری در همه شرایط، یعنی هیچ فرقی بین سیاه و سفید، کاخ نشین و کوخ نشین وجود نداشته باشد و این‌ها مواردی از عدالت‌گستری است که در حکومت حضرت ان‌شاالله اتفاق خواهد افتاد.
احیای کتاب خدا و سنت

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمان حکومت حضرت مهدی( عج) دارای اولویت هستند، افزود: احیای کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) از جمله برنامه‌های فرهنگی حضرت است. در زمان حکومت ایشان، قرآن به تمام سطوح زندگی بشر وارد شده و سنت پیامبر(ص) به عنوان بهترین الگوی معرفی خواهد شد.
قرآن، محور در حکومت حضرت مهدی(عج)
وی با اشاره به فرموده امام علی(ع) در خصوص حکومت قرآنی حضرت مهدی(عج) ادامه داد: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کند، امام مهدی(عج) ظهور می‌کند هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد، در عصری که نظر شخصی بر قرآن مقدم شده است افکار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاکم بر جامعه می‌سازد. گویی هم‌ اکنون شیعیان خود را می‌بینم که در مسجد کوفه خیمه‌ها زدند و قرآن را همان‌گونه که نازل شده است به مردم می‌آموزند». لذا با توجه به فرموده امام علی(ع) منظور از احیای کتاب یعنی نظرات شخصی افراد کنار زده می‌شود و قرآن محور خواهد شد.
گسترش معرفت و اخلاق
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه نکته دوم در برنامه‌های فرهنگی حضرت مهدی(عج) گسترش معرفت و اخلاق است، گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند: «زمانی که حجت ما قیام کند دستشان را بر سر عباد و بندگان خودشان قرار می‌دهند و با این حرکت امام(ع) اخلاق مردم به کمال و نهایت خود می‌رسد». یعنی انسان‌ها با دست کشیدن امام(ع) به سرشان به نهایت اخلاق، ادب و دانایی می‌رسند.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر اینکه بسیاری از فرقه‌های انحرافی با اینکه می‌دانند بر حق نیستند ولی بر اثر تعصب دست از انحراف خود بر نمی‌دارند، ادامه داد: در زمان حکومت حضرت، تعصبات کنار رفته و عقل حاکم می‌شود.
نهضت علمی

وی یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی حضرت را نهضت علمی دانست و گفت: این برنامه حضرت مهدی(عج) از مهمترین برنامه‌های فرهنگی است. شاید این عبارت را بارها شنیده‌ایم که اگر علوم را 27 حرف عربی در نظر بگیریم تا قبل از ظهور فقط سه حرف آن کشف شده است و مابقی آن در زمان حضرت کشف خواهد شد. امام باقر(ع) می‌فرمایند: «در زمان حضرت مهدی(عج) آنچنان به مردم حکمت و دانش داده می‌شود تا آنجا که زن در درون خانه‌اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت می‌کند». این نشان دهنده رشد نهضت علمی و دانش بشری در زمان حکومت حضرت است.
حجت‌الاسلام عباسی مبارزه با بدعت را یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی حضرت عنوان کرد و ادامه داد: بدعت در مقابل سنت است، بدعت یعنی نوآوری در دین خدا. آنچه که پیامبر(ص) فرموده عمل نکنیم و مباحث جدیدی را که جزو دین نبوده، خودمان مطرح کنیم.
مبارزه با بدعت‌ها و خرافات در حکومت جهانی امام عصر
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در حال حاضر بدعت‌گذاران در دین خدا بسیار هستند، عنوان کرد: در حال حاضر انواع فرقه‌ها وجود دارند که هرکدام با بدعت در دین خدا و تحریف قرآن کریم دینی جدید برای خود ساخته‌اند لذا بزرگترین کاری که حضرت انجام می‌دهد مبارزه با بدعت‌ها و خرافات است.
وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «هیچ چیز همانند بدعت دین را نابود نمی‌کند»، ابراز کرد: عده‌ای به نام حضرت دچار بدعت‌هایی شده اند که با توجه به فرمایش امام علی(ع) با این بدعت‌ها دین را نابود می‌کنند.
پررنگ‌تر شدن اقتصاد سالم
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه یکی ازشاخص‌های مهمی که حضرت در حکومت خود دارند، برنامه‌های اقتصادی است، ادامه داد: اقتصاد یکی از مهمترین برنامه‌ها در هر حکومتی است و این مورد در حکومت حضرت نیز بسیار مهم خواهد بود. همان‌طور که حضرت علی(ع) در اهمیت برنامه‌های اقتصادی می‌فرمایند: «از دری که فقر بیاید، ایمان می‌رود».
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر اینکه بخش عمده فساد در جامعه مربوط به اقتصاد است، گفت: به‌خاطر اهمیت این موضوع است که رهبری در چندین سال متوالی بر روی مباحث اقتصادی تأکید ویژه‌ای دارند و عناوین سال‌های جدید را نیز اقتصادی مطرح کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه اولین گام اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(عج) بهره‌وری درست از منابع طبیعی است، عنوان کرد: خداوند نیز به حکومت ایشان برکت خواهد داد. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «زمانی که حجت ما ظهور کند، خداوند بارانش را به وفور نازل می‌کند و دیگر شاهد خشکسالی نخواهیم بود، همچنین خداوند از زمین به واسطه باران، نعماتش را بیرون می‌آورد».
حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: امام باقر(ع) نیز فرمودند: «زمین برای حضرت مهدی‌(عج) گنج‌های خود را آشکار می‌کند و همه منابعش را در اختیار ایشان قرار خواهد داد».
توزیع عادلانه ثروت یکی از ارکان‌‌ برنامه اقتصادی حضرت
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه توزیع عادلانه ثروت یکی دیگر از رکن‌‌های برنامه اقتصادی حکومت حضرت است، بیان کرد: اگر در حکومتی ثروت به صورت عادلانه در میان افراد تقسیم نشود و ثروت فقط در میان گروهی انباشته باشد، این اقتصاد بیمار است و باید به فکر چاره‌ برای آن بود. امام باقر(ع) می‌فرمایند: «زمانی که امام زمان(عج) قیام کنند اموال را به مساوی تقسیم می‌کنند و در میان مردم به عدالت رفتار می‌کنند».
وی عمران و آبادانی را یکی دیگر از برنامه‌های اقتصادی حضرت معرفی کرد و گفت: همیشه یکی از مباحث مهم در هر حکومتی بخش محیط زندگی مردم و عمران و آبادانی آن است. امام باقر(ع) می‌فرمایند: «در زمان حضرت حجت(عج) در تمام زمین هیچ ویرانی باقی نمی‌ماند جز این که آباد خواهد شد».
نگاه جمعی در برنامه اجتماعی
حجت‌الاسلام عباسی اظهار کرد: حضرت مهدی(عج) در برنامه اجتماعی به جامعه نگاهی جمعی دارد نه فردگرا. به این صورت که اگر قرار بر رفاه، عدالت و ... است باید برای همه این امکان فراهم باشد. لذا حضرت همه خوبی‌ها را در میان همگان ترویج می‌کنند و بدی‌ها و ظلم را نیز از همه دفع خواهند کرد.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به فرموده امام باقر(ع) بیان کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: «احیا و گسترش امر به معروف، مبارزه فساد و رذایل اخلاقی، اجرا و اقامه حدود الهی و عدالت قضایی از جمله اموری است که حضرت در برنامه اجتماعی خود آ‌نها را اجرایی خواهند کرد».
وی ادامه داد: هنگامی که چنین حکومتی ایجاد شود، شاهد عدالت فراگیر، رشد ایمانی و عقلی، اتحاد و همدلی در بین مردم، فراوانی نعمت، حاکمیت حکومت اسلامی، امنیت و گسترش دانش خواهیم بود، لذا شهری با این ویژگی‌ها «مدینه فاضله» خواهد بود.
وظایف منتظران
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه ما نیز به عنوان منتظر وظایف مهمی داریم، ابراز کرد: در مرحله اول باید امام زمان(عج) را بشناسیم و بدانیم چه چیزی از ما می‌خواهد و هدفش چیست.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر اینکه باید مقام والای حضرت را بشناسیم، گفت: اینکه به واسطه ایشان باران می‌بارد، به خاطر وجود ایشان قیامت نمی‌شود. همه این موارد نشان از مرتبه بالای حضرت دارد، لذا ما به عنوان منتظر باید همه این‌ موضوعات را بشناسیم و از آنها مطلع باشیم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف ما به عنوان منتظر، محبت نسبت به آن حضرت است، ابراز کرد: باید محبت خود را نسبت به حضرت بیشتر کنیم. کارهای بسیاری به عنوان محبت و برای عرض ارادت نسبت به حضرت می‌توان انجام داد. صدقه دادن، نامگذاری فرزندانمان به اسامی ایشان، دعا برای حضرت و ... می‌تواند مصداق محبت به حضرت باشد.
حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر اینکه سومین وظیفه ما خودسازی است، ادامه داد: برای تأثیرگذاری در جامعه باید اول خود عامل به اوامر و نواهی خداوند باشیم. اول باید خود متخلق به اخلاق شویم تا انتظار داشته باشیم جامعه نیز به این سو پیش رود.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه باید برای ساختن «مدینه فاضله» خود را آماده کنیم، تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر کسی دوست دارد از یاران امام ما باشد، باید منتظر او باشد و براساس اخلاق نیکو رفتار کند».
وی چهارمین وظیفه منتظر را ایجاد رابطه معنوی با امام معرفی کرد و گفت: باید مدام با حضرت ارتباط داشته باشیم نه اینکه این رابطه خلاصه شود فقط به خواندن دعای ندبه در صبح‌های جمعه.
حجت‌الاسلام عباسی با تأکید بر اینکه باید رفتارمان مطابق با خواست و رفتار امام باشد، ابراز کرد: به غذا خوردن جهت دهید، اینکه تغذیه می‌کنم برا یآن است که نیرو بگیرم تا برای حضرت سربازی کنم. فکر کنیم که حضرت با مجلس گناه رفتن ما راضی است یا نه.
ایجاد رابطه معنوی با حضرت، غفلت را از بین می‌رود
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با تأکید بر اینکه با ایجاد رابطه معنوی با حضرت، غفلت را از بین می‌رود، عنوان کرد: رابطه مداوم با امام زمان(عج) باعث غفلت زدایی شده، زمینه انحراف از بین می‌رود و راه هدایت در مقابل انسان باز خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید زمینه انتظار و منتظر واقعی را برای دیگران نیز باز کنیم، ادامه داد: مثلا خبرنگارانی که در حوزه مهدویت کار می‌کنند و خبر آن‌ها در دیگران باعث ایجاد اثر معنوی شود، نمونه‌ای از دعوت دیگران به انتظار است.
تلاش فعالانه همگانی در عرصه مهدویت و انتظار
حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: همه می‌توانیم در عرصه مهدویت و انتظار کمک کنیم، فردی با برگزاری مجلس می‌تواند به این راه کمک کند، مسؤلی و نماینده‌ای می‌تواند با گره‌گشایی از مشکلات مردم در عرصه مهدویت قدم بردارد.
به اندازه توان برای ایجاد آرمان شهر مهدوی تلاش کنیم
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره)، گفت: امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «ما نمی‌توانیم عدالت را جهانی کنیم، اما به اندازه‌ای که توان داریم این وظیفه برعهده ماست». لذا ما نمی‌توانیم مدینه فاضله‌ای که مدنظر امام زمان(عج) است را بسازیم ولی به اندازه توان باید تلاش کنیم.
انتهای پیام

captcha