جشنواره ملی سوغات رضوی و طراحی بسته‌بندی هویتی متناسب با هنر ایرانی
کد خبر: 3712972
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰

جشنواره ملی سوغات رضوی و طراحی بسته‌بندی هویتی متناسب با هنر ایرانی

گروه اجتماعی- کارشناس طراحی صنعت دانشگاه علم و صنعت تهران با تأکید بر اینکه امروزه بسته‌بندی نیازی به‌‌روز برای کالاها و مشتریان است، گفت: طراحی بسته‌بندی هویتی متناسب با هنر ایرانی از اهداف جشنواره ملی سوغات رضوی است و در همین زمینه حدود 40 اثر توسط 30 طراح خوش‌ذوق به این جشنواره ارسال شده است.

جشنواره ملی سوغات رضوی و طراحی بسته‌بندی هویتی متناسب با هنر ایرانی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هاشم جلیلی، رئیس مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد، در نشست خبری جشنواره ملی سوغات رضوی که ظهر امروز 19 اردیبهشت‌ماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این جشنواره برای اولین بار در بخش دانشگاهی برگزار می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما هیچ پیوندی میان دانشگاه و صنعت وجود ندارد.
پیوند دانشگاه و صنعت راه حل مشکلات جامعه
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها برای حل این مشکل باید اقدام کنند، ادامه داد: این جدایی دانشگاه و صنعت لطمه بسیار زیادی را به جامعه وارد می‌کند. لذا می‌توان با پیوند این دو نهاد علمی بسیاری از مشکلات جامعه و سایر بخش‌ها را حل کرد.
جلیلی با اشاره به اینکه مؤسسه آموزش عالی فردوس در گروه هنر تنها مؤسسه‌ای است که در کلیه زیرشاخه‌های هنر فعالیت می‌کند، ابراز کرد: صنایع دستی، هنرهای اسلامی، نقاشی، موسیقی و ... از جمله زیرشاخه‌های گروه هنر در این مؤسسه است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد ادامه داد: در جشنواره سوغات رضوی از ایده‌ها و طرح‌های دانشجویان و اساتید این گروه کمک‌های بسیاری گرفته‌ایم.
در ادامه این مراسم امیراقبال حیدرپور، دبیر جشنواره ملی سوغات رضوی، با بیان اینکه به سوغات خراسان به عنوان محصولی مهم و تأثیرگذار توجه کمی شده است، افزود: محصولات تولید شده در حد سوغات برای زائران، مناسب نیست.
تحقق شعار سال در جشنواره ملی سوغات رضوی
وی با بیان اینکه این جشنواره در چهار بخش صنایع دستی، بسته‌بندی، آرم و نشانه و تصویرسازی برگزار شد، گفت: با توجه به شعار سال 97 که حمایت از تولید ملی است، سعی شده در این جشنواره آثاری ارائه شود که این شعار را تحقق ببخشد و با برگزاری این گونه جشنواره‌ها باید کم کم به سمت تولیدات داخلی برویم.
حیدرپور با بیان اینکه در هر بخش آثار ارسال شده توسط داوران ارزیابی شده و بهترین محصول به عنوان نمونه ارائه شده است، ادامه داد: چند ارگان‌ و برندهای معتبر تولید سوغات در این جشنواره از ما حمایت کردند.
همچنین در ادامه محمد کاری، کارشناس طراحی صنعت دانشگاه علم و صنعت تهران، با تأکید بر اینکه امروزه بسته‌بندی نیازی به روز برای کالاها و مشتریان است، اظهار کرد: قطعا همه شرکت‌ها، مراکز فناوری رشد و ... از اینکه به بسته‌بندی محصولات توجه شده است، استقبال ویژه‌ای کردند.
وی با اشاره به اینکه همه‌ علوم دست به دست هم داده‌اند تا فرایند بسته بندی کامل شود، ابراز کرد: در حوزه بسته‌بندی شاهد کارآفرینی خوبی بوده‌ایم.
کاری ادامه داد: هر کالایی که بخواهد وارد بازار شود باید از فرایند بسته‌بندی عبور کند و محصولاتی که زائران می‌خواهند به عنوان سوغات به دیار خود ببرند باید دارای بسته‌بندی هویتی مرتبط با هنر ایرانی و خراسانی باشد.
طراحی بسته‌بندی هویتی متناسب با هنر ایرانی
کارشناس طراحی صنعت دانشگاه علم و صنعت تهران با بیان اینکه طراحی بسته‌بندی هویتی متناسب با هنر ایرانی از اهداف این جشنواره بوده است، گفت: حدود 40 اثر توسط 30 طراح خوش‌ذوق طراحی و به این جشنواره ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه تمامی دانشجویان و اساتید دغدغه ارائه ایده و هنر در این جشنواره را داشتند، ابراز کرد: مؤسسه آموزش عالی فردوس برای اولین بار این فرصت را ایجاد کرد تا دانشجویان جذب و با ایجاد تیم با کارخانجات ارتباط بگیرند تا بتوانند ایده‌های خود را وارد بازار کنند.
کاری با بیان اینکه نقطه ضعف کشور ما در بسته‌بندی محصولات است، عنوان کرد: کالای ایرانی باید باکیفیت و بسته‌بندی خوبی به دنیا عرضه شود تا مورد قبول همگان واقع شود.
کارشناس طراحی صنعت دانشگاه علم و صنعت تهران با بیان اینکه شهر مشهد قابل قیاس با هیچ‌کدام از شهرهای کشور نیست، گفت: هر ساله شاهد حضور چندین میلیون زائر به مشهد هستیم و باید به نیاز آنان در زمینه سوغات به بهترین شکل پاسخ داده شود.
با وجود حضور میلیون‌ها زائر در مشهد بیکاری معنایی ندارد
وی با بیان اینکه با وجود حضور میلیونی زائران در مشهد، بیکاری نباید معنایی در این شهر داشته باشد، ادامه داد: اگر درست کار شود با توجه به این حجم از زائران می‌توان اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کرد.
در انتهای این نشست خبری معاون دانشجویی - فرهنگی موسسه آموزش عالی فردوس مشهد، به شرایط امروزی کشور و شعار سال رهبری اشاره و اظهار کرد: با توجه به تأکیدات رهبری باید با اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی بتوانیم نیازهای اصلی کشور را در داخل تولید کنیم و با ورود ارز ارزش پولی ملی را بالا ببریم.
وی با اشاره به برکتی که در شهر مشهد به خاطر وجود مرقد حضرت رضا(ع) است، ابراز کرد: می‌توانیم با حمایت‌های خود از کالای ایرانی، کلید حل دغدغه‌های اقتصادی را از مشهد بزنیم تا در همه کشور مؤثر واقع شود.
وی با تأکید بر اینکه در جشنواره سال آینده به شاخصه‌های بهداشتی توجه ویژه‌تری می‌شود، عنوان کرد: باید سوغات رضوی را به برند تبدیل کنیم لذا برای برند شدن نیازمند یکسری از استانداردهایی هستیم تا با وجود آن، مجموعه‌های تولیدی بتوانند با محصولات باکیفیت از این برند استفاده کنند.
انتهای پیام

captcha