بیان نقطه نظرات برای توسعه فرهنگ قرآنی نباید در حد شعار باقی بماند/ خبرنگار ایکنا به عنوان عضو افتخاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان منصوب شد
کد خبر: 3713189
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

بیان نقطه نظرات برای توسعه فرهنگ قرآنی نباید در حد شعار باقی بماند/ خبرنگار ایکنا به عنوان عضو افتخاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان منصوب شد

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان بیان نقطه نظرات و ایده برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه نباید در حد شعار باقی بماند و با تبدیل کردن این شعارها به عمل بتوانیم گامی مؤثری در راه اعتلای قرآن برداریم.

به گزارش ایکنا از کردستان، ژاله حیدری‌مقدم، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان در بازدید از خبرگزاری ایکنای کردستان اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این نشست‌ها زمینه ارتقای هرچه بیشتر برنامه‌های قرآنی را در سطح استان فراهم کند و گام مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی جامعه باشد.
وی افزود: بیان نقطه نظرات و ایده برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه نباید در حد شعار باقی بماند و با تبدیل کردن این شعارها به عمل بتوانیم گامی مؤثری در راه اعتلای قرآن برداریم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مسئولان مؤسسات قرآنی مردم نهاد استان افرادی سخت کوش و بی‌ادعا هستند،عنوان کرد: این مؤسسات قرآنی چندین سال متمادی بدون حمایت های آنچنانی بیشترین خدمت را توسعه فرهنگ قرآنی استان انجام داده‌اند که نیامند حمایت و توجه بیشتر هستند.
خبرگزاری ایکنا آمادگی لازم برای برگزاری میزگردهای تخصصی با موضوعات مختلف را دارد
مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان در این دیدار گفت: خبرگزاری ایکنا هر گونه فعالیت های دینی، قرآنی ارزشی و ... را به صورت گسترده منعکس داده است.
وی افزود: در کنار این امر از چند ماه گذشته شروع به انجام فعالیت‌های ویژه‌ای تحت عنوان میزگردهای تخصصی ایکنا کرده است که تا کنون در حوزه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، ضرورت پژوهش‌های قرآنی و ... را برگزار کرده است.
آوج اعلام کرد: خبرگزاری ایکنای کردستان آمادگی لازم را دارد که طی سال به صورت ماهانه میزگردهایی با هدف گسترش و معرفی فعالیت‌های قرآنی و موضوعاتی از جمله «شناسایی چالش‌ها و آسیب های فعالیت‌های قرآنی» و ... را با همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم نهاد استان برگزار کند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان عنوان کرد: ما همچنین به شورای قرآنی پیشنهاد دادیم تا دوره آموزش خبرنگار قرآنی را برای مؤسسات قرآنی برگزار و هر مؤسسه یک خبرنگار قرآنی را تربیت کنیم و معتقدیم در دنیای ارتباطات امروز اگر بتوانیم به خوبی از حوزه رسانه استفاده کنیم مثمر ثمرتر در جامعه ظهور کنیم.
وی با اشاره به اینکه کار کردن در فضای دانشگاه بسیار سخت است، افزود: اما با این وجود ما طرح دانشجو معلم قرآن را تاکنون در سطح دو دانشگاه استان اجرایی کرده و نزدیک به 80 نفر در این دوره‌ها مشغول یادگیری هستند.
خبرگزاری ایکنا زبان گویای فعالان قرآنی است
آوج افزود: کرسی‌های تلاوت و تدبر را در سطح دانشگاه‌های استان برگزار می‌کنیم نه بودجه ای داریم و نه دنبال بودجه‌ای دراین بخش هستیم تا جایی که در توان داریم کار انجام می‌دهیم.
وی خبرگزاری ایکنا را زبان گویای فعالان قرآنی دانست و ادامه داد: جامعه قرآنی می‌تواند از ایکنا به نفع خود و جامعه استفاده کند و ایکنا به عنوان زبان گویای آن ها پیگیر مسائل و مشکلات مؤسسات و فعالان قرآنی باشد.
مطالعات میان رشته‌ای قرآن نیاز امروز جامعه ماست
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به بحث پژوهش‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: امروز جامعه ما نیاز به شناسایی مطالعات میان رشته‌ای قرآن دارد و مردم بدانند بین قرآن و سلامت، قرآن و مسائل اجتماعی چه ارتباطی وجود دارد، جذابیت آن برای مردم به ویژه نسل جوان در این دوران که دنیای ارتباط باز است، بتوانیم افراد بیشتری را جذب فعالیت‌های قرآنی کنیم.
وی افزود: خبرگزاری ایکنا همچنین این آمادگی را دارد که بدون هیچ چشم داشتی تمام اخبارمؤسسات و فعالان قرآنی را را منعکس کند تا بتواند گام مؤثری در راستای اعتلای فرهنگ قرآنی بردارد.
آوج یکی دیگر از اقدامات جهاددانشگاهی برای کمک به فعالان قرآنی را تعریف رشته جدید کاردانی تربیت مربی قرآن در دانشگاه علمی – کاربردی دانست و افزود: این امر می‌تواند به فعالان قرآن کمک کند تا مدرک کاردانی قرآن را داشته باشند.
حجت‌الاسلام میثم عباسپور، نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی در ادامه این نشست بیان کرد: کار خبرگزاری فاخر، ارزشی و تخصصی ایکنا که یک تنه با هجمه‌های متعدد دشمنان که علیه جامعه قرآنی به راه انداخته مقابله می کند، بسیار با ارزش است.
وی افزود: گاهی فعالیت‌های در خبرگزاری ایکنا و جهاددانشگاهی استان صورت می‌گیرد که ما می دانیم این امر وظیفه ایکنا نبوده اما در راستای فرهنگ جهادی حاکم بر این نهاد، بدونه هیچ چشمداشتی این فعالیت‌ها صورت می گیرد که جای تقدیر و تشکر را دارد.
نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی با اشاره به اینکه در مجموع اتحادیه مؤسسات قرآنی استان را شخصیت‌های فعال و برجسته استانی و کشوری تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: ما در بخش فعالیت‌های قرآنی و اتحادیه ضعف‌ها و کاستی‌هایی داریم که امیدواریم با همکاری مؤسسات مردم نهاد و خبرگزاری ایکنا بتوانیم آن‌ها را مرتفع سازیم.
رویکرد اتحادیه مؤسسات قرآنی در دور جدید رویکر اصلاحی و جذب است
وی با اشاره به اینکه رویکرد ایکنا در دور جدید رویکرد اصلاحی و جذب است و هدف ما برای مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان فراگیر است، ادامه داد: موازی‌کاری در انجام فعالیت های قرآنی یکی از مشکلات اصلی این بخش در استان است.
حجت‌الاسلام میثم عباسپور افزود: برای اجرای برنامه‌های قرآنی باید یک بومی‌سازی برای برنامه‌های کشوری صورت گیرد و با همفکری صاحب نظران و بزرگان این برنامه تدوین و اجرایی شود که این رویکرد در استان اجرا نمی‌شود.
ایکنا پیگیر مطالبات مؤسسات باشد

وی ایکنا را زبان گویای مؤسسات قرآنی استان دانست و عنوان کرد: انتظار ما از ایکنا در سال جدید این است که به نیابت از مؤسسات و جامعه قرآنی استان و با رویکرد پرسمانی، چالشی و مطالبه‌گری یک میزگرد برای مدیران قرآنی، شورای عالی قرآن استان برگزار و از آن‌ها در مورد خدمات اجرایی برای جامعه قرآنی سؤال شود.
نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی کردستان اعلام کرد: ما با برگزاری همایش‌های مختلف اجرایی در ادارات استان مخالفیم چون فقط عنوان این همایش‌ها تغییر می‌کند و عموما مخاطبان این برنامه‌ها ثابت هستند با این رویه نمی‌توان برای توسعه فرهنگی قرآنی استان کار مؤثری انجام داد لذا ایکنا در راستای رسالت خود می‌تواند از موازکاری ادارات جلوگیری کند.
وی افزود: با «مای» اتحادیه نمی‌توان کار قرآنی را سروسامان داد اما با سلاح ایکنا می‌شود و با انتشار اخباری در این زمینه می توان راهکارهای درستی را برای استان تعریف کرد.
خبرنگار ایکنا به عنوان عضو افتخاری اتحادیه مؤسسات قرآنی استان منصوب شد
حجت‌الاسلام عباسپور بیان کرد: براساس مصوبه اتحادیه مؤسسات قرآنی استان ملیحه سیفی، خبرنگار ایکنا به عنوان عضو افتخاری اتحادیه موسسات قرآنی استان کردستان منصوب می‌شود و در تمام جلسات اتحادیه و مؤسسات قرآنی می‌تواند حضور داشته باشد.
وی اعلام کرد: این امر هم موجب انعکاس بیشتر اخبار مؤسسات قرآنی در این خبرگزاری تخصصی قرآن می‌شود و هم یک گزارش کار برای اتحادیه است.
متخصص قرآنی در مدارس کم داریم
نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی، ستاد مؤسسات قرآنی استان را اتحادیه دانست و یادآور شد: تمام فعالیت‌های اجرایی برای مؤسسات قرآنی از دفتر اتحادیه پیگیر خواهد شد.
وی با اعلام اینکه متخصص قرآنی در مدارس کم داریم، اعلام کرد: در آموزش و پرورش هر جایی که معلم مازاد باشد برای معلم قرآن و فعالیت پرورشی انتخاب می‌شود و این یک معضل است.
جوانان و نوجوانان برای کلاس‌های قرآنی رغبتی ندارند
اسماعیل تمهیدی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان در ادامه این نشست گفت: در جامعه ما قرآن مهجور است و مباحث قرآنی زیاد جدی گرفته نمی‌شود.
وی افزود: در کشورهای خارجی میلیون‌های حافظ قرآن دارند و این امر ارثی شده است اما در کشور با اعلام حجت‌الاسلام بحرالعلوم 1800 حافظ قرآن در سراسر کشور شناسایی شدند که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تربیت 10 میلیون حافظ در کشور در دستور کار ادارات ذیربط قرار گرفت.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان بیان کرد: اکثر جوانان و نوجوانان ما به ورزش علاقمند هستند اما برای کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی رغبتی ندارند و این امر نیازمند عزم همگانی است.
وی با اشاره به اینکه قرآن منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و همگان می‌توانند از آن بهره ببرند، افزود: امروز حتی برای تلاوت قرآن در برنامه‌ها به قراء هزینه داده می‌شود و این نتیجه منفی برای جامعه دارد پس جبران مهجوریت قرآن نیازمند یک عزم راسخ از سوی همگان است.
تمهیدی اعلام کرد: امروز در سطح جامعه از قرآن فاصله گرفته‌ایم و باید در مساجد، تکایا، نماز جمعه و ... برای مسائل قرآنی تبلیغ شود اما اینگونه نیست.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی اوقاف سالی یک بار، عنوان کرد: هر ساله گروهی در این مسابقه شرکت می کنند کار داوری صورت گرفته و تعدادی به عنوان برتر انتخاب می شوند و بعد از آن پرونده فعالیت‌های قرآنی تا سال آینده بسته می‌شود.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان افزود: در گذشته برای انجام فعالیت‌های قرآنی صمیمیت، نیت مخلصانه و از خودگذشتگی بود اما امروز فقط برای تظاهر فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گیرد.
مدارس بهترین ظرفیت برای فعالیت‌های قرآنی هستند
امین اسدی یکی از اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی استان با انتقاد از آموزش و پرورش بخاطر عدم بکارگیری متخصصان قرآن برای معلم قرآن گفت: من به خاطر رشته درسیم در مدرسه به عنوان دبیر ریاضی مشغول بودم تازه بعد از گذشت 25 سال آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده تا از من برای معلم قرآن استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم تخصص در تلاوت، معلم قرآن از ضبط صوت استفاده می‌کند، افزود: قرآن شوخی‌بردار نیست و عدم استفاده از معلمان متخصص قرآن نتایج نامناسب و بدی را برای دانش‌آموزان دارد.
اسدی افزود: مدارس بهترین ظرفیت برای فعالیت‌های قرآنی هستند لذا باید از این ظرفیت بهترین استفاده را برد.
ماموستاغفوری، یکی دیگر از اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی گفت: مردم امروز از فعالیت‌های قرآنی هیچ استقبالی ندارند و زمانی که ما برای انجام یک فعالیت قرآنی نیاز به حمایت مالی داریم، هیچ کس پای کار نمی‌آید.
وی با اشاره به اینکه من در حال حاضر عضو یک خیریه و یک مؤسسه قرآنی هستم، عنوان کرد: در طول سال مورد بوده که برای کمک به یک نیازمند 20 میلیون کمک مردمی جمع‌آوری شده ولی برای کلاس قرآن و فعالیت قرآنی هیچ کمکی نمی شود.
رسانه‌ای کردن فعالیت‌های قرآنی موجب جذب خیر قرآنی می‌شود
ماموستا غفوری با اعلام اینکه برای جذب کمک مردمی برای فعالیت‌های قرآنی روش و فعالیت خاصی نیاز است، بیان کرد: یکی از این کارها و شیوه‌ها تبلیغات و رسانه‌ای کردن فعالیت‌هاست.
وی با اشاره به حمایت بیشتر خیرین قرآنی ادامه داد: جذب خیر برای فعالیت‌های قرآنی در استان نیاز به حمایت بیشتر و انعکاس بیشتر فعالیت‌های مؤسسات است.
ماموستا غفوری عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی، جامعه قرآنی، چهره‌های قرآنی نه در سطح جامعه معرفی می‌شوند و نه در رسانه از آن‌ها نام برده می‌شود لذا پیشنهاد می‌شود هر هفته یک مؤسسه قرآنی عملکردشان معرفی شود.
انتهای پیام

captcha