طنین تلاوت زیبای دهقان در «پوترا» از نگاه استاد / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا
کد خبر: 3713233
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
گزارش ایکنا از سومین شب تلاوت مسابقات قرآن مالزی؛

طنین تلاوت زیبای دهقان در «پوترا» از نگاه استاد / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

گروه بین‌الملل ـ استاد سید جواد سادات فاطمی ضمن ابراز رضایت از اجرای مختار دهقان، نماینده شایسته کشورمان تصریح کرد: تلاوت امشب دهقان هیچ مشکل لحن و وقف و ابتدایی نداشت و تحریرهای صدای وی فوق‌العاده بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی، سومین شب بخش تلاوت شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی امشب در حالی در سالن اجتماعات «استقلال» مرکز تجارت جهانی «پوترا» در شهر «کوالالامپور»، پایتخت مالزی، برگزار شد که سالن امشب نسبت به شب‌های گذشته شاهد جمعیت بیشتری بود که شاید یکی از دلایل آن پایان انتخابات پارلمانی در این کشور بود.

از آنجا که امشب مختار دهقان، نماینده کشورمان اجر داشت، علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، رحمت‌الله بختیاری، همسر خانم مرضیه افخم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیمانی جمهوری اسلامی ایران و شماری از فعالان رسانه‌ای و ایرانیان مقیم مالزی در سالن حضور داشتند.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

مراسم طبق روال هر شب با سرود ملی کشور مالزی و خوشامدگویی به حاضران آغاز شد و در ادامه صلاح الدین هیصام از کشور الجزایر، نخستین قاری بود که آیاتی از سوره مبارکه نحل را قرائت کرد.

خانم محمودة طالب از کشور آفریقای جنوبی، عبدالله لمهیوی از مراکش، خانم ریحانا اینغالا از کشور فیلیپین، محمد زهیر حسینی از آمریکا و حافظ محمد عابد بن محمد عارف از میانمار از جمله قاریانی بودند که در نوبت اول برنامه به اجرای تلاوت خود پرداختند.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

پس از تلاوت این 6 قاری، فرصتی برای استراحت اعلام شد و در این میان‌برنامه، داتوء بدلیشه علاءالدین، از فعالان و پژوهشگران قرآنی و دینی مالزی، به ارائه توصیه‌های در زمینه فهم و تدبر قرآن پرداخت.
 
رقابت نفس‌گیر

بخش دوم برنامه امشب به رقابت سخت و نفس‌گیری اختصاص داشت که از مدعیان اصلی کسب رتبه نخست رشته قرائت هستند.

محمد مسعود مسروحن از کشور اندونزی، نخستین قاری بخش دوم مسابقه امشب بود که آیاتی از سوره هود را تلاوت کرد و در ادامه خانم حاجة دایغ نور فائزة حاج عمران از برونئی دارالسلام به اجرا پرداخت.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

در ادامه نوبت به عبدالله فهمی بن جیء نور از کشور میزبان رسید که از رقبای مهم دهقان برای کسب رتبه نخست رشته تلاوت است.

سرانجام، مختار دهقان، نماینده کشورمان به‌عنوان آخرین شرکت‌کننده بر روی سکوی مسابقات نشست و در میان تشویق ایرانیان حاضر در سالن تلاوت خود را اجرا کرد.

سومین شب بخش تلاوت شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی همچون شب‌های گذشته، پس از اجرای هر متسابق، یکی از پژوهشگران قرآنی این کشور به شرح و تفسیر مفاهیم و مضامین آیاتی که از سوی شرکت‌کنندگان تلاوت می‌شد، می‌پرداخت.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

تفاوت امشب با شب‌های گذشته این بود که سالن تقریبا در حال پر شدن بود و جمعیت زیادی برای گوش دادن به تلاوت‌های امشب به سالن آمده بودند.

تحلیل و ارزیابی استاد فاطمی از اجرای امشب دهقان
 
درباره اجرای امشب دهقان در گفت‌وگو با ایکنا به ارزیابی اجرای خود از نماینده ایران در بخش تلاوت شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی پرداخت و گفت: این که نماینده کشورمان به‌عنوان آخرین قاری اجرا کرد، خیلی خوب بود، و با توجه به تمرینات هتل، تنطیم قرعه، دهقان از نظر وقف و ابتدا و لحن، همون چیزی که توی هتل مشورت و تصمیم‌گیری شد را اجرا کرد و اجرای بسیار خوبی داشت، اما فقط از نظر صوتی من اعتقاد داشتم که با یک پرده بالاتر شروع کند که صدای وی هیجان بیشتر و اوج زیباتری بگیرد، اما دهقان احتیاط کرد و یک پرده پایین‌تر شروع کرد به خاطر این که با اطمینان بیشتری بتواند اوج‌هاش را بخواند.

وی اضافه کرد: درمجموع نماینده کشورمان، تلاوت بسیار تمییز و بدون مشکلی را از نظر لحنی و وقف و ابتدا اجرا کرد، اما از نظر تجویدی 2 الی 3 مد اضافه در تحریر آخر آیات داشت، در حالی که نظر من این بود که تحریر زیادی نزند به خاطر این که مد نگیرد و اشکال تجویدی از او نگیرند، اما دهقان دو سه بار این کار را کرد و شاید از نظر تجویدی مقدای نمره از دست بدهد، اما در مجموع می‌توانم بدون هیچ تعصبی بگویم که تاکنون بهترین تلاوت را داشته است.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

استاد فاطمی درباره قدرت صدای مختار دهقان گفت: او در این زمینه بهتر از رقبای خود است، چرا که دهقان صدای ویژه‌ای دارد و می‌توان به تعبیر ما قاریان آن را صدای مصری بنامیم، چرا که بم بسیار قوی و اوج خوبی دارد و قدرت و تحریر فوق‌العاده خوبی دارد و دهقان در تلاوت امشب چند تحریر آورد که نشان‌دهنده تحریر بالای صدای اوست و صدای وی تحریرهای بسیار ریزی دارد به طوری که خیلی صدای او را فاخر و زیبا کرده است و دهقان به خوبی از تحریرها استفاده کرد.

استاد سید جواد سادات فاطمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا دهقان قبل از اجرا استرس خاصی داشت یا خیر؟ گفت: خوشبخاته دهقان کلا استرسی نیست، اما طبیعی است که فردی که به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به عنوان قدیمی‌ترین مسابقات قرآن جهان اسلام کمی استرس داشته باشد.
 
ارزیابی تلاوت سایر قراء

استاد راهنمای مختار دهقان در ادامه به ارزیابی تلاوت سایر قراء امشب پرداخت و گفت: قاریانی که امشب تلاوت کردند، برخی از آن‌ها از رقبای اصلی ما بودند و می‌توانیم بگوییم که بهترین قاریان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن مالزی، امشب تلاوت کردند، به علاوه قاری مصر که از قراء برجسته‌ای است که فرداشب تلاوت می‌کند.

وی گفت: نماینده کشور الجزایر که نخستین قاری تلاوت امشب بود، خیلی خوش صدا و خوش لحن بود و می‌توانست به‌عنوان یک قاری مطرح باشد، اما مشکل آمادگی صوتی داشت و شاید تمرین زیادی انجام داده بود و یا این که سرما خورده یا مریض بود، چرا که وی نتوانست از صدای خود استفاده لازم را ببرد.

استاد فاطمی گفت: قاری مراکش نیز یکی از قاریان خوب شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات بود، اما اشتباه بسیار فاحشی کرد و به صورت غیرمنتظره در آیه دوم چشمان خود را بست و به آیه‌ای دیگری منتقل شد و به جای آیه «فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَكَ»، آیه «وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الجنة» را قرائت کرد، این در حالی است که قرعه از صبح مشخص شده و او به اندازه کافی وقت برای تمرین داشت.
طنین تلاوت زیبای دهقان در «پوترا» از نگاه استاد / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

استاد فاطمی درباره قاری آمریکا که اصالتا افغانی است، گفت: وی اجرای خوب و رضایت‌بخشی نداشت، زیرا صدای او به علت تمرین زیاد قبل از اجرا و عدم استراحت، آمادگی لازم را نداشت. اما از نظر سبک تلاوت شبیه ایرانی‌ها است و نزدیک به سبک مصطفی اسماعیل تلاوت می‌کند، اگرچه تلاوت وی در سطح دهقان نیست.

استاد فاطمی درباره اجرای قاری اندونزی به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی دهقان گفت: نماینده اندونزی در بخش تلاوت، صدای قوی و خوبی داشت و می‌توان گفت قبل از مختار دهقان بهترین تلاوت را داشت، اما در حد قاری ایران نیست.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا

راهنمای نماینده کشورمان درباره اجرای قاری مالزی که از دیگر رقبای اصلی ماست، گفت: وی در مجموع اجرای خوبی داشت، منتها یک جا صدایش گرفت و یک بار هم در فرودآمدن عجله کرد، به طوری که زمانی در دستگاه سه‌گاه تلاوت می‌کرد، می‌توانست ادامه دهد و سه‌گاه را کامل کند، اما به جای این کار رفت توی بیات و زود فرود آمد، اما بعد متوجه شد که هنوز زمان دارد، پس از آن یه آیه بلند سه خطی را شروع کرد که تا آخر همون سه خط هم زمانش تموم شد، این در حالی است که او می‌توانست همان سه گاه را ادامه دهد و در نهایت با یک لحن زیباتر کار را ارائه دهد.
 
  یادآوری می‌شود، شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن مالزی از شامگاه دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه، آغاز شد و قرار آیین افتتاحیه و تجلیل از نفرات برتر این مسابقات شامگاه شنبه برگزار شود. این رقابت‌ها به صورت تک مرحله‌ای برگزار می‌شود و فردا پایان رقابت‌ها در دو بخش حفظ و تلاوت قرآن است.
 
تلاوت دهقان از نظر لحن و وقف ابتدا بدون مشکل بود / مالزی و اندونزی؛ مهم‌ترین رقبا
 
گزارش از جواد پارسامهر
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha