برگزاری مسابقات مختلف قرآنی در هفته سوم اردیبهشت
کد خبر: 3713241
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
مروری بر اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

برگزاری مسابقات مختلف قرآنی در هفته سوم اردیبهشت

گروه فعالیت های قرآنی ــ سومین هفته اردیبهشت ماه 97 با برگزاری مرحله شهرستانی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان های مختلف آغاز شد، با برگزاری نشست خبری رئیس شبکه قرآن و معارف سیما و تشریح برنامه های آن در ماه مبارک رمضان ادامه یافت و با اجرای نماینده ایران در شصتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی در روز 20 اردیبهشت ماه پایان یافت.

ایکنا

به گزارش ایکنا، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم شاهد رویدادهای مختلف قرآنی همچون؛ برگزاری مسابقات سراسری قرآن در مرحله شهرستانی در استان های مختلف کشور و از جمله استان تهران، اجرای نماینده کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی و نیز تصویب سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور و ارائه به کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم برای تأیید نهایی بودیم. در ادامه نگاهی گذرا به مهم ترین رویدادهای قرآنی سومین هفته اردیبهشت ماه سال 97 داریم.
تلاش برای افزودن بخش بانوان به مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان
در اولین روز این هفته رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان که به تازگی ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان را برگزار کرده است با حضور در برنامه رادیویی افق رادیو قرآن به تحلیل این دوره از مسابقات پرداخت. حمید صابرفرزام در این برنامه با اعلام این خبر که درصدد افزودن بخش بانوان به مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان هستیم، حضور برگزار‌کنندگان ادوار قبل مسابقات قرآن در این سازمان را انباشته شدن تجربه‌ها برشمرد که قابل بهره‌برداری است. رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه در بخش مسابقات شاید بعد از سازمان اوقاف و امور خیریه ما نهادی به اندازه جهاددانشگاهی نداشته باشیم که سابقه در برگزاری مسابقات داشته باشد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از سال ۶۲ با پایه گذاری مسابقات قرآن دانشجویان فعالیت خود را شروع کرد و ۲۵ دوره را با موفقیت برگزار کرد.
اجرای طرح های قرآنی در وزارت جهاد کشاورزی
مدیرکل آموزشی ـ عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح قرآنی با موضوع اقتصاد مقاومتی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و ادارات تابعه این وزارتخانه در سراسر کشور خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین عباس خاک،‌ مدیرکل آموزشی ـ عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: این طرح قرآنی طی ماه مبارک رمضان اجرایی خواهد شد. برنامه‌های قرآنی ماه رمضان مجموعه وزارت جهاد کشاورزی با موضوع قرآن با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و کالای ایرانی اجرا می‌شود.
ارجاع سند راهبری مسابقات قرآن به کمیسیون برای تأیید نهایی
سند راهبردی مسابقات قرآنی کشور در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصویب و برای تأیید نهایی به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم ارسال شده است. سند راهبردی مسابقات قرآن کشور که پس از یک سال کار کارشناسی، پژوهشی، تحقیقاتی و اخذ نظر اساتید و کارشناسان قرآنی از طریق پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه‌، چکیده و خلاصه در جلسات ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور طرح و تصویب شده بود، سرانجام در این هفته برای تصویب به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور ارسال شد.
تجلیل از برگزار کنندگان مسابقات بین المللی قرآن
آئین تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در بخشی از این مراسم رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران این مسابقات، به شناسایی قاریان و حفاظ مستعد جوان و نوجوان اشاره و تصریح کرد: این اقدام می‌تواند موجب به صحنه آوردن چهره‌های جدید قرآنی و شکسته‌ شدن برخی از انحصارها در سال‌های بعدی شود.
رشد چند پله ای مسابقات بین المللی قرآن
همچنین در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به هماهنگی های بسیار مطلوب کمیته های مختلف مسابقات اشاره و اظهار کرد: در این دوره از مسابقات شاهد رشد چند پله ای آن نسبت به ادوار گذشته بودیم. همه ناظران و بازدیدکنندگان و قرآنیان اذعان داشتند امسال مسابقات بین‌المللی نسبت به سال‌های قبل چند گام و چند پله فراتر رفت و ارتقای کیفی داشت. در این دوره بیش از ۳۰۰ نفر از همکاران در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌ها و گروه‌ها در برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی همکاری داشتند که خود نشان‌‌دهنده اهمیت و گستردگی این مسابقات است.
آغاز مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن
مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن در استان تهران از ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواسط هفته آینده ادامه دارد. بر همین اساس این مسابقات روز ۱۹ اردیبهشت ماه در رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان و دعاخوانی و در دو بخش بانوان و آقایان در مناطق ری، پیشوا و ورامین به میزبانی آستان شیخ صدوق برگزار شد. پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه نیز در امامزاده صالح(ع) و اسلامشهر مسابقات ویژه این مناطق برپا و رقابت ساکنان شرق و جنوب شرق تهران هم در آستان امامزاده اهل‌بن علی(ع) برگزار خواهد شد. سرانجام نیز در آخرین روز مسابقات شهرستان های استان تهران در ۲۳ اردیبهشت‌ماه رقابت‌های مناطق پردیس، فیروزکوه و دماوند برگزار می‌‌شود تا به این ترتیب مرحله شهرستانی این مسابقات در استان تهران به پایان برسد.
برگزاری مرحله منطقه ای مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم
مرحله منطقه ای سی و سومین دوره مسابقات قرآن دانشجویان وزارت علوم از روز 17 اردیبهشت ماه در مناطقه پنج گانه آغاز شد و روز 21 این ماه نیز به کار خود پایان داد تا بعد از انتخاب برگزیدگان این مرحله در مناطق مختلف، راه یافتگان به مرحله کشوری معرفی شوند. بر اساس گزارش ایکنا مرحله منطقه ای در منطقه جنوب به میزبانی دانشگاه هرمزگان در روز 17 اردیبهشت، منطقه تهران و البرز روز 18 اردیبهشت، منطقه شمال غرب در روز 20 اردیبهشت و منطقه مرکزی نیز روز 21 اردیبهشت ماه برگزار شد. همچنین رقابت های منطقه شمال شرق نیز در همین ایام برگزار شد.
تشریح برنامه های شبکه قرآن در ماه رمضان
نشست خبری محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما در رابطه با برنامه‌های مختلف شبکه‌های سیما به ویژه شبکه قرآن و معارف در ماه مبارک رمضان برگزار شد. محمدزاده در این نشست خبری از پخش ۱۸۷ عنوان برنامه از شبکه‌های مختلف طی ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: طی جلسات مختلفی که جهت ماه مبارک رمضان تدارک دیده شد بنابر این شد تا سه عنوان برای هر دهه از ماه مبارک رمضان انتخاب شود که این عناوین به ترتیب برای ۱۰ روز اول ماه مبارک قرآن و انسان، برای ۱۰ روز دوم ماه رمضان قرآن و عترت و برای ۱۰ روز سوم ماه ضیافت الله قرآن و رحمت نامگذاری شد. شعار سیما در ماه مبارک رمضان «رمضان؛ ماه قرآن» است.
برگزاری نشست یک روزه مدرسان دوره های استعدادهای درخشان
نشست یک روزه مدرسان دوره‌های استعدادهای قرآنی کشور روز پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. محور این کارگاه یک روزه که با حضور ۳۰ نفر از مربیان دوره استعدادهای قرآنی از سراسر کشور برگزار ‌شد، کمک به ارتقا و بهبود سطح آموزش مربیان، ارائه گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه‌ریزی برای ادامه هرچه بهتر این دوره‌ها بود. در این نشست یک روزه که با حضور مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم برگزار ‌شد، مدرسان دوره‌های استعدادهای قرآنی هماهنگی‌های لازم با مسئولان سازمان جهت هرچه بهتر برگزار شدن این دوره‌های قرآنی را انجام دادند.
اجرای نماینده ایران در مسابقات مالزی
همچنین شامگاه پنجشنه 20 اردیبهشت ماه مختار دهقان، نماینده کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی با حضور در جایگاه این رقابت ها به تلاوت آیات ۵۹ تا ۶۶ سوره نسا پرداخت. سید جواد سادات فاطمی، استاد راهنمای نماینده کشورمان طی گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار ایکنا گفت: طبق برنامه‌ریزی و تصمیماتی که از قبل داشتیم «مختار دهقان» تقریبا تمامی مسائل را اجرایی کرد و تنها چند مورد تجویدی بود که احتمال دارد به خاطر آنها امتیاز کسر شود. در کل اجرای نماینده کشورمان رضایت بخش بود.

انتهای پیام

captcha