از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌ برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
کد خبر: 3713380
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
گزارش ایکنا از آخرین شب مسابقات مالزی؛

از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌ برتر تا اشکالات فنی قاری مصر

گروه بین‌الملل ـ استاد سید جواد سادات فاطمی گفت: ایران، مالزی و اندونزی و تا حدودی برونئی و سنگاپور از گزینه‌های اصلی کسب رتبه اول در شصتمین دوره مسابقات قرآن مالزی هستند، اما با توجه قرائت حساب‌شده و مطابق با آیین‌نامه دهقان، بدون هیچ تعصبی رتبه برتر حق ایران است.

 به گزارش خبرنگار ایکنا از مالزی، آخرین شب شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که به رقابت 10 شرکت‌کننده در رشته تلاوت اختصاص داشت، در حالی برگزار شد که سالن مسابقات امشب مملو از جمعیت بود و صندلی خالی برای نشستن وجود نداشت.

حضور پرشور
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر

همچنین، علاوه بر شهروندان مالایی، افرادی از کشورهای همسایه مالزی از جمله تایلند، سنگاپور، برونئی، اندونزی و ...نیز در سالن حضور داشتند که البته پایان جدال انتخابات پارلمانی در مالزی و این که فردا(شنبه) روز تعطیل در کشور مالزی است، در این امر بی‌تأثیر نبود.
 
هیئت ایرانی
 
امشب همچنین علاوه بر فعالان رسانه‌ای کشورمان، علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مالزی و محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیمای کشورمان نیز در سالن مسابقات حضور داشتند.
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر

در بخش نخست آخرین شب اجرای قاریان، عزیز الیلی از کرواسی، خانم اسی یلدیز از ترکیه، انور علی از تایلند، منهاج عبدالرئوف از پاکستان، صابر عمر عواد دار عواد از فلسطین و خانم وداد الواحدة بننت محمود از سنگاپور به اجرای تلاوت خود پرداختند.

پس از اجرای این 6 قاری، زمان استراحت و میان‌برنامه امشب رسید که طبق معمول شب‌های گذشته یک کارشناس و پژوهشگر قرآنی از کشور مالزی، توصیه‌ها و راه‌کارهایی برای فهم و تدبر قرآن ارائه داد.
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
مسئله‌ای که در مدت زمان میان برنامه و استراحت توجه حاضران در مسابقات به ویژه عکاسان و خبرنگاران را به خوب جلب کرد، نزاعی بود که در محوطه بیرون از سالن رخ داد که با دخالت پلیس مالزی ماجرا خاتمه پیدا کرد.

اما با توجه به این که در بخش دوم اجرای امشب، قاری مصر قرار بود تلاوت کند، این بخش برای هئیت ایرانی به‌ویژه استاد فاطمی، استاد راهنمای مختار دهقان اهمیت زیادی داشت، چرا که وی شب‌های گذشته در گفت‌وگو با ایکنا، قاری مصر را یکی از رقیبان اصلی ایران برای کسب رتبه معرفی کرده بود.

همچنین، با توجه به این که قرار بود در بخش دوم تلاوت‌ها، نماینده کشور میزبان در بخش بانوان قرائت کند، حاضران در سالن همچنان به حضور خود ادامه دادند.

تشویق نماینده مالزی

بخش دوم اجرای امشب با تلاوت امری دیار، از کشور آلمان آغاز شد و در ادامه خانم سهیله بنت ذوالکفل، از کشور مالزی تلاوت خود را آغاز کرد، این در حالی است که شهروندان مالایی عموما عادت دارند در زمان تلاوت‌ها ساکت می‌نشینند و فقط گوش ‌می‌دهند، اما آن‌ها پس از اجرای نماینده کشورشان، اقدام به تشویق وی کردند و با صدای تکبیر او را ترغیب کردند.
 از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر

در ادامه نوبت به ایمن احمد حسن ابوعلام از کشور مصر رسید، مصر با توجه به پیشینه‌ای که در زمینه قرائت قرآن دارد، اجرای نماینده این کشور برای حاضران در سالن بسیار جذاب بود و آن‌ها با دقت به تلاوت وی گوش دادند، اگرچه نماینده مصر تلاوت متنوع، زیبا و دلنشینی انجام داد، اما به گفته استاد سید جواد سادات فاطمی، تلاوت وی در چارچوب آیین نامه مسابقات مالزی نبود و نوعی پراکندگی در تنظیم مقامات داشت و دستپاچه عمل کرد.

احمد درویش، از کشور سوریه، آخرین قاری بود که تلاوت پایانی شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به نام وی افتاد و به‌عنوان آخرین شرکت‌کننده این دوره از مسابقات در جایگاه حاضر شد.
 
گمانه‌زنی استاد فاطمی از نتایج

استاد سید جواد سادات فاطمی، استاد راهنمای مختار دهقان، نماینده کشورمان در شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در گفت‌وگو با ایکنا درباره این که کدام یک از قراء می‌توان از آن‌ها به‌عنوان مدعیان کسب رتبه برتر نام برد، گفت: ایران، مصر، اندونزی، مالزی، سوریه، مراکش و تا حدودی پاکستان و افغانستان، از جمله کشورهایی هستند که در سال‌های اخیر قاریان خوبی تربیت کرده‌اند که در مسابقات بین‌المللی قرآن مطرح هستند، اما بقیه کشورها خیلی در سطح بین‌المللی مطرح نیستند و قاریان درجه یکی ندارند.
 

وی افزود: در این دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی نیز کشورهای خاصی بودند که قراء آن‌ها مطرح بوده و در سطح بالا تلاوت کردند،  اگرچه برخی از قراء که از کشورهای مطرحی بودند و فکر می‌کردیم که می توانند رقیب قاری ایران باشند، به خاطر سرماخوردگی، تمرین زیاد و ..در روز مسابقه نتوانستند در سطح مسابقه تلاوت خوبی را اجرا کنند و یا این که غلط اعرابی و واژگانی داشتند و ممکن است به خاطر این غلط‌ها رقابت جدی با نفرات برتر داشته باشند.

استاد سید جواد سادات فاطمی اضافه کرد: در مجموع اکنون که همه تلاوت‌ها را شنیدیم، غیر از مختار دهقان، قاری کشورمان که در سطح عالی و از نظر فنی در چارچوب آیین‌نامه مسابقات مالزی تلاوت کرد، قراء مالزی، اندونزی و تا حدودی برونئی و سنگاپور می‌توانند جزو نفرات برتر باشند، اگرچه قاری مصر که امشب اجرا داشت و می‌توانست به عنوان یک رقیب مطرح باشد، تلاوت نامنظم و نامرتبی را از نظر مقامات به اجرا گذاشت و در چارچوب آیین‌نامه مسابقات تلاوت نکرد.

وی درباره اشکالات فنی قاری مصر گفت: من پیش از اجرای قاری مصر با او صحبت کردم و وی اعتقاد داشت که 10 دقیقه زمان کمی برای خواند چهار دستگاه است و بر این باور بود که در یک مدت زمان 10 دقیقه‌ای نمی توان 4 دستگاه را خواند.

اشکالات فنی نماینده مصر

استاد فاطمی گفت: نماینده مصر امروز در تلاوتش عجله داشت و پشت سر هم و بدون تنفس در وقفه‌ محل وقف اجرا کرد، در حالی که می‌توانست یه کم استراحت کند، اما وی به سرعت تلاوت می‌کرد بنابراین از حد معمول قراء بیشتر خواند و وی حدود 6 الی 7 دستگاه را تلاوت کرد، اما کامل نخواند و اشکال وی این بود که کامل نخواند که این حالت عجله‌ای بر تنظیمات لحنی او تأثیر گذاشت.
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
راهنمای مختار دهقان در مسابقات مالزی گفت: نماینده مصر چند بار بیات خواند به طوری که اول با بیات شروع کرد و مجددا بعد از چند دستگاه به بیات برگشت و دوباره با دستگاهی دیگر خواند و مجداد به بیات برگشت و این جابجا شدن از یک مقام به مقام دیگر بدون حساب و کتاب سبب بی‌نظمی و پراکندگی در اجرای وی شد، به طوری که وی یک نفس نهاوند خواند و مجددا برگشت و بیات خواند و در حقیقت، عجله و اضطراب خاصی در تلاوت وی دیده می‌شد و نتوانست قرائت خود را در چارچوب آیین‌نامه ارائه دهد و در ضمن فرود خوبی نداشت‌.

استاد فاطمی گفت: شاید شنوندگان قرائت نماینده مصر احساس کنند که تلاوت خوبی را شنیده‌اند، به ویژه کسانی که نسبت به آیین‌نامه مسابقات مالزی اطلاع ندارند، چرا که تلاوت متنوعی بود و از نظر صوتی و لحنی حرفی برای گفتن داشت، و تلاوت خوبی بود، اما در چارچوب آیین‌نامه نبود چرا که در آیین‌نامه مسابقات مالزی قید شده که باید در هر دستگاه به صورت مجزا و مرتبه به مرتبه  قاری تلاوت کند، یعنی مقامات فرعی را بدون اختلاط تلاوت کند و از هر مقامی که به مقام دیگر منتقل می‌شود، مرتبه مرتبه خواندن را تلاوت کند، و وی این موضوع را رعایت نکرد و به صورت پیوسته و پشت سر هم تلاوت کرد که حالت دستپاچگی به تلاوتش دست داد و این‌ها چیز خوبی نبود، اما به هر حال وی نماینده کشور مصر است و ما نمی‌توانیم به صورت دقیق پیش‌بینی کنیم که فردا در آیین اختتامیه و اعلام نتایج چی اتفاقی خواهد افتاد.

رتبه برتر؛ حق مسلم دهقان

وی تأکید کرد: بدون شک و بدون هیچ تعصبی باید بگویم که مختار دهقان، تاکنون بهترین تلاوت را داشته، چرا که ما حدود سه ماه پیش ترجمه آیین‌نامه مسابقات مالزی را تجزیه و تحلیل کردیم و درباره مورد به مورد و بند به بند آن بحث کردیم که چه اتفاقی باید بیفتد که نماینده ایران طبق آیین‌نامه تلاوت کند . طبیعتا قاری ایران یک تلاوت شسته رفته و کاملا حساب شده و کلاسیک و بدون نقصی را اجرا کرد و اگر بخواهند منصفانه قضاوت کنند و طبق آیین‌نامه خودشون اعلام نتایج کنند، بلاشک قاری ایران باید اول شود.

تحلیل تلاوت سایر قراء

استاد فاطمی در ادامه به تحلیل تلاوت سایر قراء در بخش آقایان پرداخت و گفت: قاری کرواسی حرفی برای گفتن نداشت و تلاوت وی نمی‌تواند در سطح بین‌المللی مطرح باشد و تنها قاری که می‌توانیم روی تلاوت وی بحث کنیم، قاری کشور تایلند بود که انصافا استعداد و زمینه خوبی داشت و صدا و لحن وی مناسب بود، اگرچه به نظرم می‌رسد کمی غلط خواند و ابتدای تلاوتش را با عبارتی اشتباه آغاز کرد که از نمره وی کم می‌کند، قاری فلسطین نیز از نظر صوتی مشکل داشت و صوت و لحن وی مناسب نبود، ولی از نظر تجویدی مقید بود و تلاوت تجویدی داشت و قاری سوریه نیز از نظر صوتی از ظرفیت لازم برای اجرایی‌کردن آنچه که در ذهنش داشت، برخوردار نبود و نمی‌تواند در سطح نفرات برتر مطرح باشد.
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر

یادآوری می‌شود، آخرین شب شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و تلاوت مالزی امشب با اجرای 10 قاری به کار خود پایان داد و قرار است، آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر این مسابقات شامگاه شنبه(22 اردیبهشت‌ماه) با حضور پادشاه مالزی برگزار شود.

این دوره از مسابقات از شامگاه دوشنبه(17 اردیبهشت‌ماه) در سالن اجتماعات استقلال مرکز تجارت جهانی «پوترا» آغاز شد و مختار دهقان، نماینده کشورمان در بخش تلاوت این دوره از مسابقات است که شامگاه پنجشنبه اجرا کرد.
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
 
از گمانه‌زنی استاد فاطمی برای رتبه‌های برتر تا اشکالات فنی قاری مصر
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha