لاله افتخاری: کتاب‌های قرآن مقطع اول ابتدایی آسان‌سازی شوند/ بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان
کد خبر: 3713424
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/11

لاله افتخاری: کتاب‌های قرآن مقطع اول ابتدایی آسان‌سازی شوند/ بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان

گروه ادب ــ لاله افتخاری درباره ارائه کتاب قرآن به مقطع اول و دوم دبستان عنوان کرد: باید نسبت به آسان‌سازی و استفاده از روش‌هایی که برای کودکان جذابیت دارد در این راستا استفاده کرد که برکات قرآن از بین نرود و موجب دلزدگی نشود.

لاله افتخاری: کتاب‌های قرآن مقطع اول ابتدایی آسان‌سازی شوند/ بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان

لاله افتخاری، فعال قرآنی و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره ارائه کتاب قرآن برای دانش‌آموزان مقطع اول و دوم دبستان عنوان کرد: آموزش قرآن در سیره اهل بیت(ع) وجود دارد. خداوند نیز می‌فرماید که باید قرآن را برای فرا گرفتن و تکرار کردن آسان کرد. خداوند نیز قرآن را برای ما آسان کرده است.

وی ادامه داد: لازم است که کتاب و برنامه درسی که در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای باشد که جذابیت قرآن حفظ شود. قرآن باید به زبان کودکانه بیان شود و برای این گروه سنی با شیب ملایم، از سهل به سوی سخت پیش برود، تا به قول ثقیل برسد.

افتخاری اظهار کرد: لازم است که مسئولان با دقت بیشتر و استفاده از روانشناسان کودک، مسئولان آموزش، مسئولان تربیت کودک و به ویژه اساتید قرآنی به تشکیل یک لجنه بپردازند و با تصویب و تایید آنها، این کتاب را پیاده‌سازی و به کودکان مقاطع مختلف تحصیلی ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موفق‌ترین راه‌ها این بود که همگان با آموزش الفبا به کودکان در اول ابتدایی،‌ الفبای قرآنی را هم آموزش ببینند، افزود: بسیاری از اساتید از جمله استاد محسنی که در مشهد است و بسیاری از دیگر اساتید، این روش را پیاده کردند. من تجربه عینی از برگزاری این کلاس‌ها در تهران و مشهد دارم.

این فعال قرآنی ادامه داد: باید از دوران ابتدایی شروع کرد، ولی به گونه‌ای نباشد که حروفی را که در زبان فارسی به کودک نیاموخته‌اند، در زبان عربی به آنها ارائه کنند. آنان همگام با حروفی که می‌آموزند باید این آموزش را نیز ارائه کنند.

وی گفت: آموزش قرآن دیرتر از مقطع اول دبستان نیز سختی‌ها و زیان‌های خاص خود را دارد و سبب وجود دوگانگی می‌شود. ولی پیش‌تر از یاد دادن الفبای فارسی نیز مشکلات و دلزدگی‌هایی را ایجاد می‌کند.

افتخاری اظهار کرد: با آموزش درست قرآن در این مقطع،‌ می‌توان کلمات قرآنی و فارسی را همزمان به آنها آموزش داد. این گونه آموزش سبب موفقیت می‌شود و تضادی ایجاد نمی‌کند. این گونه آموزش، برکات بسیاری به هم دارد و دو درس را به کودک می‌آموزد.

وی درباره استفاده از بازی در آموزش قرآن به کودکان گفت: باید از راه‌هایی استفاده کرد که کودک می‌تواند آن را بپذیرد. کودکان نیز سنین مختلف دارند. از مهدکودک و پیش دبستانی و ... بر این اساس باید از دیدگاه‌های آنها که مشاور دینی و متخصص در قرآن کریم هستند استفاده کرد و فنون قرآن را به آنان آموزش داد.  

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha