اهتمام به حفظ پاکیزگی مساجد، یک تکلیف الهی و اخلاقی است
کد خبر: 3713469
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

اهتمام به حفظ پاکیزگی مساجد، یک تکلیف الهی و اخلاقی است

گروه معارف - مساجد به دلیل آن‌که معبد عابدان و مرکز تلاوت قرآن و کانون حضور مومنان و جایگاه نیایش‌ و‌ پرستش است، باید همواره تمیز و پاکیزه نگه داشته شود. اهتمام به حفظ پاکیزگی مسجد یک تکلیف الهی، اخلاقی و شرعی برای عموم مسلمانان است زیرا شخصی که اقدام به نظافت مسجد می‌کند، نزد صاحب‌خانه یعنی ذات اقدس پروردگار دارای اجر‌و‌پاداش بسیار است.

اهتمام به حفظ پاکیزگی مساجد، یک تکلیف الهی و اخلاقی است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مسجد محل عبادت و نیایش با معبود است. انسان هنگامی که در مسجد با خالق یکتا نجوا می‌کند، احساس نزدیکی بیشتری با خدا دارد. برابر روایات متعدد، مساجد در هر نقطه از زمین، خانه خدا و محل تجمع مردم و کانون راز‌و‌نیاز، تعظیم، تکریم، نیایش و سجود در برابر حضرت دوست و جایگاه آزادگان از قید هوا رسته و به حضرت معبود پیوسته است.‌ با توجه به جایگاه رفیع مسجد در فرهنگ اسلامی و نقش محوری آن در میان مسلمانان که در قرآن و حدیث به خانه خدا تسمیه شده و محل رفت‌و‌آمد مسلمین است، رعایت حرمت و حفظ نظافت و قداست آن بر همه واجب است. اهتمام به حفظ پاکیزگی مسجد یک تکلیف الهی، اخلاقی و شرعی برای عموم مسلمانان است زیرا شخصی که اقدام به نظافت مسجد می‌کند، نزد صاحب‌خانه یعنی ذات اقدس پروردگار دارای اجر‌و‌پاداش بسیار است.
مساجد به دلیل آن‌که معبد عابدان و مرکز تلاوت قرآن و کانون حضور مومنان و جایگاه نیایش‌و‌پرستش است، باید همواره تمیز و پاکیزه نگه داشته شود و از کثیفی و نجاسات منزه بماند، چنانکه رسول خدا(ص) توصیه فرمود: «جنبوا مساجد‌کم النجاسه. (وسائل الشیعه/ج۳/ص۵۰۴)‌ مساجدتان را از نجاسات دور نگه دارید.»‌ بهداشت و نظافت مساجد از جمله موضوعات مهم است و خانه خدا باید از هر گونه آلودگی ظاهری پاک باشد. یعنی مسلمانان همان‌طور که به نظافت منازل شخصی خود اهمیت می دهند، نظافت مساجد را باید با جدیت بیشتری پیگیری کنند.
تمیزی و پاکیزگی، سیره‌‌و‌خوی پیامبران بوده است.‌ همچنان که سنت و سیره عملی پیامبر‌اکرم(ص) و اولیاء دین نیز پیوسته بر رعایت نظافت و پاکیزگی بوده است.‌ در سیره رسول معظم اسلام(ص) می‌خوانیم: پیامبر خدا اگر‌چه در زندگی شخصی سهل‌الموونه بود اما یک‌سوم مخارج شخصی او صرف عطریات می‌شد و پیامبر(ص) به نظافت و پاکی و پاکیزگی بسیار اهمیت می‌داد و همواره معطر و آراسته بود و پیوسته دیگران را به رعایت بهداشت و نظافت و پاکیزگی سفارش می‌فرمود.‌ یعنی مومنین باید در همه حال به خصوص هنگام حضور در مسجد به نظافت و پاکیزگی خود اهمیت دهند و معطر وارد مساجد شوند.
رسول‌خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) یکی از راه‌های جذب مردم به مساجد و جلوه‌ای از رعایت احترام و حفظ قداست مساجد را اهتمام در امر نظافت و پاکیزگی و غبار‌روبی و عطر‌افشانی هفتگی، به ویژه در آستانه سید الایام(روز جمعه) می‌دانند و می‌فرمایند: «قال علی علیه السلام ‌و جمروا(المساجد) فی کل سبعه ایام.(بحار الانوار/ج۱۸/ص 107) مساجد را هر هفته خوش‌بو و معطر کنید.»
«قال رسول‌الله(ص): من کنس المسجد یوم الخمیس، لیله الجمعه فاخرج من التراب ما یذر فی العین غفر الله له. (وسائل الشیعه/ج۳/ص۵۱۱)‌ کسی که در روز پنج‌شنبه، شب‌جمعه، به نظافت مسجد بپردازد، و به اندازه سرمه‌ای که در چشم کشیده می‌شود غبار از مسجد برگیرد، خداوند او را می‌آمرزد.»
قال رسول‌الله(ص): جنبوامساجدکم مجانینکم و صبیانکم و رفع اصواتکم و سل سیوفکم و بیعکم و شرائکم و اقامه حدودکم و خصومتکم و جمروها یوم الجمعه و اجعلوا مطاهرکم علی ابوابها. (کنز العمال/ج۷/ص۶۷۰) دیوانگان و کودکان خود را از مسجد دور کنید(به مسجد راه ندهید) و در مسجد صدا بلند نکنید و شمشیر بیرون مکشید و در مسجد خرید‌و‌فروش و اجرای حدود شرعیه ننمایید و اظهار خصومت و دشمنی با خصم نکنید و در روز جمعه با بخور خوش‌بو مساجد را معطر سازید و جای وضو و آبریزگاه را بر در مساجد قرار دهید.
از طرف دیگر با بررسی روایات متوجه می‌شویم که رسول‌خدا(ص) ثواب تمیز‌کردن و غبار‌روبی نمودن از مسجد را معادل آزاد کردن بنده در راه خدا و برخورداری از رحمت ویژه پروردگار می‌داند و می‌فرماید: من قم مسجدا کتب الله له عتق رقبه و من اخرج منه ما یقذی عینا کتب‌الله عزوجل له کفلین من رحمته، (امالی صدوق/ص۱۸۰) هر کس مسجدی را خاک‌روبی کند، خداوند پاداش آزاد کردن بنده‌ای را برایش می‌نویسد و اگر از این مسجد به اندازه خاشاکی که در چشم می‌رود، غبار بر‌گیرد، خداوند دو‌برابر‌آن، رحمت خویش را به او عطا می‌فرماید.
حضرت امام رضا(ع) نیز می‌فرماید: ان الجنه و الحور لتشتاق الی من یکسح المسجد او یاخذ منه القذی. (مستدرک الوسائل/ج۳/ص۳۸۵) بهشت و حوریان بهشتی مشتاق کسی هستند که مسجد را تمیز نماید، و یا آلودگی‌های آن را بزداید.‌ و در حدیث دیگر، پیامبر خدا(ص) ضمن سفارشات و گفتگوئی، تنظیف و تطهیر و تمیز‌کردن مسجد را مهریه حوریان بهشتی ذکر کرد و فرموده است:‌ ابنوا المساجد و اخرجوا القمامه منها، فمن بنی لله مسجدا بنی الله له بیتا فی الجنه. فقال رجل: یا رسول الله و هذه المساجد التی تبنی فی الطریق؟ ‌قال: نعم و اخراج القمامه منها مهور الحورالعین. (کنز العمال/ج۷/ص۶۵۵) مسجد بسازید و خاک و خاشاک را از آن خارج کنید، هر کس برای خدا مسجد بسازد، خدا در بهشت خانه‌ای برای وی می‌سازد.‌‌ مردی عرض کرد: یا رسول‌الله و این مساجدی که در مسیر مردم و در بین راه‌ها ساخته می‌شود نیز این‌گونه است؟ ‌فرمودند: آری و بیرون بردن زباله‌ها از آن، مهریه حوریان بهشتی است.‌
خوشبختانه چند سالی است دهه آخر ماه شعبان‌‌المعظم به عنوان «دهه غبارروبی و تکریم مساجد» نام‌گذاری شده است و برای عموم مومنین فرصتی است تا بتوانند در امر نظافت و پاکیزگی مساجد مشارکت کنند و با توجه به اهمیت و جایگاه والای مساجد، به تکلیف الهی و اخلاقی خود عمل کنند.
انتهای پیام

captcha