هدف غایی در پرداختن به قرآن، رسیدن به اخلاق قرآنی است
کد خبر: 3713576
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
حبیب‌الله بیطرف:

هدف غایی در پرداختن به قرآن، رسیدن به اخلاق قرآنی است

گروه مسابقات ــ معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و اذان ویژه کارکنان وزارت نفت گفت: هدف غایی در پرداختن به امر قرآن کریم، رسیدن به اخلاق و رفتار قرآنی است.

بیطرف مسابقات قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و اذان ویژه کارکنان وزارت نفت از ساعت 10 صبح امروز شنبه، 22 اردیبهشت‌ماه با حضور حبیب‌الله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت، مجیدی، مشاور فرهنگی وزیر نفت و دیگر مسئولان این وزارتخانه در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و نیز تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمد کاکاوند، نفر اول رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات، مجیدی، مشاور فرهنگی وزیر نفت طی سخنانی ابتدا به قرائت پیام بیژن زنگنه، وزیر نفت پرداخت که در این پیام آمده است: « بسم الله الرحمن الرحیم/ باسلام؛ حمد و سپاس خداوند یکتا را که با نعمت نزول قرآن، ما را از تاریکی به سوی نور و صراط مستقیم هدایت نمود. قرآن کریم، منشور سراسر نورانی و کتاب انسان‌ساز است که در طول تاریخ، مومنان خداجو و متعهد را به بزم آسمانی فرا می‌خواند.
آشنایی با معارف دلنشین این مشعل درخشان الهی و انس با کلام وحی، نعمتی خداوندی است. قرآن، سرچشمه‌ای است که تمامی بندگان با فهم دقیق آن، سراپا غرق نشاط و شادی و پرواز به سوی سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود می‌سازند. «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم».
اکنون که رشحات امواج دریایی بیکران الهی شامل حال شما شده و مقدرات ذات اقدس احدیت بر این تعلق یافته تا توفیق خدمت به ساحت مقدس قرآن و عترت نصیبتان شود، خداوند متعال را شاکر و سپاسگزارم و حضور گرانقدر تمام میهمانان عزیز قرآنی به ویژه اساتید و شرکت کنندگان در سومین دوره مسابقات قرآن کریم و اذان کارکنان وزارت نفت که چند سالی است با تجمیع و برنامه‌ریزی دقیق دارالقرآن الکریم و ستاد اقامه نماز وزارت نفت در راه اعتلا و ارتقای فرهنگ حیات بخش قرآن کریم گام‌های موثری برداشته شده است، را گرامی می‌دارم.
امیدوارم با تلاش همه دست‌اندرکاران دارالقرآن وزارت نفت و همراهی و همکاری مدیران محترم شرکت‌های تابعه، شاهد رشد و شکوفایی طرح‌های همگانی و عمومی به ویژه روخوانی و روان‌خوانی درست در جامعه صنعت نفت باشیم. در پایان لازم می‌دانم از برنامه‌ریزان و مدیران ستاد اقامه نماز وزارت نفت به ویژه جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ مهدی مجیدی، رئیس محترم شورای اقامه نماز وزارت نفت تقدیر و تشکر نمایم».
وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت در دو سه سال گذشته یکی از پیش‌روترین وزارتخانه‌های ایران است که در بحث قرآن به صورت کاملا فنی، حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده عمل کرده است، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات که به بهترین شکل انجام شد، شاهد ارتقاء 50 درصدی تعداد راه‌یافتگان به مرحله فینال مسابقات بودیم.
مشاور فرهنگی وزیر نفت با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 102 نفر از متسابقان یه این مرحله راه یافته بودند، بیان کرد: امسال تعداد 154 نفر از عزیزان شرکت‌کننده در مسابقات، به مرحله فینال راه پیدا کردند و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ، اذان و مفاهیم قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان به رقابت با یکدیگر پرداختند.
مجیدی افزود: در این دوره از مسابقات حوزه ستاد وزارت نفت نیز برای اولین بار در مسابقات شرکت کرد؛ چراکه در سال‌های قبل، مسابقات وزارت نفت در بین چهار شرکت اصلی برگزار شد که امسال پنجمین عضو خانواده صنعت نفت در امر قرآن حوزه ستاد وزارتخانه بود که مسابقات آن نیز طی چند هفته گذشته برگزار شد و خوشبختانه افراد راه یافته به این مسابقات توانستند در مسابقات فینال نیز شرکت کنند.
وی گفت: از جمله ویژگی‌های مهم این دوره از مسابقات این بود که از تعدادی از قاریان بین‌المللی و قاریان خوب کشورمان که به عنوان داور در مسابقات حضور داشتند، خواهش کردیم که تعدادی از قاریان صنعت نفت را به عنوان داور در کنار خود داشته باشند و ما در سال‌های آینده خودمان بتوانیم در مسابقات فینال و مسابقات سایر دستگاه‌ها از قاریان و حافظان برجسته خود استفاده کنیم و دوره کارآموزی را در کنار مربیان و داوران برجسته بین‌المللی داشته باشیم که این امر، بسیار کار خوبی بود که سیاست‌گذاری شده و انجام شد.
مشاور فرهنگی وزیر نفت تصریح کرد: یکی از کارهای بسیار خوب دیگری که امسال انجام شد، این بود که کارنامه هر یک از متسابقان بلافاصله با حضور داوران ارائه و ایرادات و اشکالات و نواقص متسابقان در اختیار ایشان قرار گرفت و در کنار این نیز یک داور، یک راهنما و مربی در اختیار ایشان قرار داده شد که متسابقان بدانند که نمرات اخذ شده ایشان بر چه اساسی بوده است. علاوه بر این یک کارگاه آموزشی نیز برای متسابقان در نظر گرفته شد که این نیز بسیار مهم بود.
مجیدی با بیان اینکه ما تنها به فکر برگزاری ظاهری و مقام گرفتن و دریافت عنوان نیستیم، افزود: هدف اصلی این است که قرآن در بین ما و در روح ما و در جسم ما رسوخ پیدا کند و رفتار ما رفتار قرآنی شود. همچنین، سلامت روحی و جسمی ما ناشی از گفتار قرآنی شود و اخلاق ما نیز اخلاق حسنه باشد.
مشاور فرهنگی وزیر نفت ادامه داد: ما طی دو سال گذشته در سراسر کشور، پایگاه‌ها و محافل قرآنی بسیار عظیمی را که بالغ بر سه تا چهار هزار نفر شرکت کننده در آن‌ها حضور پیدا کردند، برگزار کردیم. همچنین، امسال در ماه مبارک رمضان نیز بالغ بر 20 محفل قرآنی در سراسر کشور با حضور قاریان وزارتخانه برگزار خواهیم کرد که این امر یک جهش بسیار خوبی برای محافل قرآنی وزارت نفت است.

مسابقات قرآن وزارت نفت
در ادامه برگزاری این مراسم قرآنی و معنوی که با اجرای سیدوحید مرتضوی، از مجریان شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، پس از پخش کلیپی از سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و اذان ویژه کارکنان وزارت نفت و نیز اجرای گروه تواشیح محراب، حبیب‌الله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت نیز طی سخنانی با بیان اینکه مجموعه وزارت نفت کار بسیار ارزشمندی را برای ترویج قرآن کریم در زمینه‌های مختلف از جمله قرائت، حفظ، مفاهیم و ... انجام داده است که این‌ها مقدمه‌ای برای انس با قرآن، فهم قرآن و بکارگیری دستورات قرآنی و مزین شدن به اخلاق و رفتار قرآنی در زندگی هستند.
بیطرف با بیان اینکه اخلاق قرآنی و رفتار قرآنی درحقیقت هدف غایی از پرداختن به امور قرآنی است، افزود: آن چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگر محتاج آن هستیم، همین اخلاق و رفتار قرآنی است. جامعه ما و همه مدیران و مسئولان ما نیازمند اخلاق و رفتار قرآنی هستند.
وی با بیان اینکه عملکرد فرهنگی وزارت نفت منحصر به برگزاری مسابقات قرآن نیست، تصریح کرد: جنبه‌های دیگری نیز مورد توجه وزارت نفت و حوزه فرهنگی این وزارتخانه است از جمله اقامه نماز جماعت در همه مراکز، ادارات و واحدهای عملیاتی وزارت نفت. می‌دانیم که وزارت نفت از جمله دستگاه‌های بسیار گسترده و دارای واحدهای مختلف کاری و عملیاتی و اداری در تمام پهنه سرزمینی اعم از خشکی و آبی ایران اسلامی است.
معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت ادامه داد: دعوت کارکنان و همکاران ما علاوه بر کارهای اجرایی و عملیاتی به فعالیت‌های فرهنگی و معنوی بسیار اهمیت دارد. این فعالیت‌ها باعث می‌شود که همکاران ما از نظر روحی و معنوی رشد پیدا کنند و خدایی ناکرده در محیط‌های کار به‌ویژه مناطقی که دوردست هستند دچار یأس و مشکلات روانی نشوند و باعث می‌شود که آن‌ها در قبال فشار کار و حساسیت عملیاتی کار، بتوانند از شادابی روحی نیز برخوردار باشند. کسی که شاداب باشد، هوشیاری آن برای انجام فعالیت‌های عملیاتی بسیار بیشتر از کسی است که خسته و ناراحت است. به همین دلیل فعالیت‌های ارتقاء معنوی در واحدهای عملیاتی بسیار اهمیت دارد.
بیطرف در ادامه ضمن تشکر از همه عزیزانی که در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی وزارت نفت فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ان‌شاءالله این کار را آغاز مسیری بدانیم برای دستیابی به اخلاق و رفتار قرآنی و باعث افتخار خواهد بود که مجموعه کارکنان صنعت نفت مجهز به این قدرت ایمانی یعنی اخلاق و رفتار قرآنی شوند.
معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت بیان کرد: اگر امروز دشمنان ما با تحریم‌ها و ایجاد موانع و محدودیت‌ها برای صنعت نفت بخواهند راه پیشرفت و توسعه ما را مسدود کنند و با جلوگیری از انتقال فن‌آوری به ایران، ما را متوقف کنند، باید بدانند که ما با استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی خود یعنی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و با تمرکز در سرمایه‌گذاری در امر پژوهش و توسعه فن‌آوری راه خود را با قوت و قدرت ادامه خواهیم داد. ما با تعالیم قرآن کریم هرگز از تلاش و استقامت باز نخواهیم ایستاد. ما به قرآن کریم، خدای یکتا، تنها قدرت لایزال هستی تمسک می‌جوییم و این پشتوانه باعث می‌شود که بتوانیم در حوزه‌های پیشرفته صنعت نیز کار خود را به خوبی انجام دهیم و ان‌شاءالله موفق خواهیم شد.
وی در ادامه با اشاره به جملاتی از مورخان، فلاسفه و دانشمندان بزرگ جهان در رابطه با قرآن، اظهار کرد: ما باید در بین خود به وجود چنین کتاب و نعمتی افتخار کنیم و همواره از آن بهره گرفته و غافل نشویم. مبادا شرایطی پیش آید که قرآن‌ها دوباره در طاقچه‌ها و کتابخانه‌ها باشند. امروز که نظام اسلامی در این کشور جاری است، باید قرآن‌ها مورد استفاده و بهره‌گیری قرار گیرند.
معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت افزود: ما باید شاکر پروردگار بزرگ باشیم که مسلمان هستیم و کتاب آسمانی ما قرآن کریم است. قرآن کتاب هدایت و رستگاری برای انسان‌ها و کتاب هدایتگری برای جوامع بشری است. بنده از برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن وزارت نفت سپاسگزاری کرده و به سهم خود از شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف این مسابقات تقدیر و تشکر می‌کنم و سعادت دنیا و آخرت را از پروردگار بزرگ برای این عزیزان مسئلت می‌کنم.
بیطرف در ادامه تأکید کرد: علاوه بر برگزاری مسابقات، توجهی که دارالقرآن الکریم وزارت نفت به توسعه فرهنگ قرآنی کرده و بیشتر بر روی آموزش قرآن و یادگیری قرآن تأکید دارد، کار بسیار ارزشمندی است و به نظر بنده اگر مربیان قرآنی در مراکز عملیاتی و واحدهای اجرایی وزارت نفت در دارالقرآن‌هایی که در همه واحدها در سطح کشور تشکیل می‌شود، به امر یادگیری و قرائت صحیح قرآن کریم بیشتر اهتمام کنند، خیلی ارزشمند خواهد بود.
معاون مهندسی، پژوهش و فن‌آوری وزیر نفت در پایان سخنان خود تصریح کرد: خوب است که مسابقه‌ای را بین مربیان تعلیم قرآن برگزار کنیم که از میان ایشان، مربی که نسبت به دیگر مربیان به تعداد بیشتری از افراد آموزش صحیح تلاوت و قرائت قرآن را یاد داده است، شناخته شده و مورد تجلیل و قدردانی قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha