قرآن، دین قومی را به رسمیت نمی‌شناسد/ جهانی‌بودن پیام انبیاء
کد خبر: 3713744
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

قرآن، دین قومی را به رسمیت نمی‌شناسد/ جهانی‌بودن پیام انبیاء

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن قومی کردن دین را به رسمیت نشناخته است گفت: اسلام در واقع نظریه دین قومی را نفی کرده است؛ بر خلاف یهود که اصرار بر نظریه دین قومی دارد و می‌گوید آیین یهود مخصوص بنی اسرائیل است.

قرآن، دین قومی را به رسمیت نمی‌شناسد/ جهانی‌بودن پیام انبیاء

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه جلسات تفسیر سوره مبارکه فصلت گفت:  خداوند در آیه ۹ تا ۱۲ به نشانه‌هایی از قدرت خودش در آسمان و زمین را اشاره کرد و بعد فرمود با این حال شما باید ایمان بیاورید.

وی با اشاره به داستان حضرت هود و صالح افزود: علامه طباطبایی می‌فرماید: درست است این‌ها دوتا پیامبر بودند که برای دو قوم فرستاده شده بودند، ولی پیامشان اختصاص به این قوم نداشت. پیام او برای آن یکی هم بود و جهانی بود، پیام این هم برای این یکی هم بود و جهانی بود و اختصاصی به یک قومی نداشت.

هادوی تهرانی بیان کرد: اسلام در واقع نظریه دین قومی را نفی کرده است؛ بر خلاف بهود که اصرار بر نظریه دین قومی دارد و می‌گوید: آیین یهود مخصوص بنی اسرائیل است.

وی افزود: یهودی‌ها هیچ‌کسی را به دین یهود دعوت نمی‌کنند که اگر می‌کردند، امروز چیزی برای کسی نمی‌ماند با امکاناتی که آن‌ها دارند و هم استعداد فوق‌العاده‌ای که خیلی‌هایشان در جهات مختلف دارند، حتما در این امر هم موفق می‌شدند، ولی چون می‌گویند: اصلا دین مال بنی اسرائیل است و مال بقیه نیست و بنی اسرائیل قوم برتر هستند و خدا برایشان این دین را فرستاده است، دعوت در میان آنان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بین مسیحیان ما فرقه‌های مسیحی هم داریم که آن‌ها هم به دین قومی قائل هستند که مهترین آنها ارامنه هستند؛ ارامنه هم معتقد هستند که دینشان دین قومی است و مال ارمنی‌ها هست و مال دیگران نیست بر خلاف سایر مسیحی‌ها...

هادوی تهرانی عنوان کرد: مسیحی‌ها به اصطلاح تبلیغ دارند، البته بعضی تبشیر ترجمه می‌کنند که ترجمه خوبی نیست، مثل همین تبلیغاتی که ما داریم و به تبلیغ می‌رویم، اما ارامنه تبلیغ ندارند و دینشان را قومی می‌دانند. معتقد هم هستند که ارمنی نباید با غیر ارمنی ازدواج کند؛ اگر کسی این کار را کرد، از قوم طرد می‌شود.

وی افزود: البته ارامنه یک زبانی دارند و می‌گویند این هم یک زبان خاص است که فقط خدا برای ارامنه از آسمان فرستاده است و می‌گویند زبان ما هم مصدر آسمانی دارد البته روابط ارامنه با ما خوب است. ارامنه ایران، تحت ولایت کلیسای لبنان هستند و کلیسای لبنان مستقل از کلیسای ارمنستان است؛ یعنی تحت پوشش ارمنستان نیست.

این استاد تفسیر بیان کرد: یک اجلاسی را ارامنه در لبنان گذاشته بودند که من نیز دعوت بودم. ارامنه از کشورهای مختلف آمده بودند چون ما در ایران و لبنان و سوریه و بعضی کشورهای دیگر ارمنی داریم. بعد یکی از این مورخان ارمنی یک جمله خیلی جالبی گفت. گفت: رفتاری که در طول تاریخ مسلمان‌ها به صورت عام و شیعیان به صورت خاص و ایرانی‌ها به صورت اخص با ما ارامنه داشته‌اند، در مقایسه با رفتاری که سایر مسیحی‌ها با ما داشتند، اصلا قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه در ایران ارامنه خیلی راحت زندگی می‌کنند، گفت: من یادم هست که یکی از اساتید من در تهران، در محله ارامنه زندگی می‌کرد. من خدمت ایشان مغنی می‌خواندم بعد بعضی وقت‌ها که منزل ایشان برای درس می‌رفتیم، می دیدم که این ارمنی‌ها در منزل ایشان هستند می‌گفتم : آقا این‌ها برای چه اینجا می‌آیند، می‌گفت: این‌ها دعوای خانوادگی دارند و به من مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام

captcha