برگزاری کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» در رودسر
کد خبر: 3713780
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
با حضور رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور انجام شد؛

برگزاری کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» در رودسر

گروه اجتماعی- کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» با تدریس دکتر خسرو محمدی، رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور و عضو شبکه مدرسین مهارت های زندگی وزارت علوم در رودسر برگزار شد.

به گزارش ایکنا از گیلان، انجمن ازدواج و خانواده کشور به همت مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده «آفرینش» و با همکاری اداره بهزیستی شهرستان رودسر کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» را با تدریس دکتر خسرو محمدی، رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور و عضو شبکه مدرسین مهارت های زندگی وزارت علوم طی روزهای 20 و 21 اردیبهشت برگزار کرد.

دکتر خسرو محمدی در این کارگاه، ازدواج را یکی از پیچیده ترین روابط انسانی دانست که بنیاد خانواده بر آن استوار است و اظهار کرد: چگونگی آغاز و شکل گیری روابط بین زوجین می تواند زندگی آنان و فرزندانشان را تحت تاثیر مثبت یا منفی خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه زندگی زناشویی موفق علاوه بر امکانات و تسهیلات به مهارت ها و توانمندی های خاصی نیز نیاز دارد، تصریح کرد: به طور کلی ازدواج در سه مرحله آشنایی، نامزدی و عقد رسمی شکل می گیرد لذا مشاوره قبل از ازدواج روشی مداخله ای برای زوج های در شرف ازدواج با هدف آموزش مهارت های مورد نیاز به منظور بهبود روابطشان می باشد.

برگزاری کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» در رودسر

رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور، ارتقای مهارت های زندگی، آشنایی با ملاک های انتخاب همسر و بسترسازی برای پذیرش نقش جنسی در زندگی مشترک را سه محور اصلی برنامه های مشاوره قبل از ازدواج و غنی سازی روابط زوجین دانست و افزود: مهارت زندگی مجموعه ای از توانایی های روانی و اجتماعی است که قدرت سازگاری و رفتار مثبت فرد را افزایش داده و سبب می شود تا افراد مسئولیت های مرتبط با نقش اجتماعی خود را بپذیرند و بدون آسیب زدن به خود و دیگران، با مشکلات زندگی رو به رو شده و انتخاب ها و رفتارهای مناسبی در سراسر زندگی خود داشته باشند.

محمدی ادامه داد: مطالعات موجود نشان می دهد که آموزش برخی از این مهارت های زندگی همچون مهارت ارتباطی، خودآگاهی، همدلی، حل مسئله، ابراز وجود و تصمیم گیری در برنامه های مشاوره زوجین می تواند به حفظ و ارتقای کیفیت زندگی زوجین کمک شایسته ای کند.

عضو شبکه مدرسین مهارت های زندگی وزارت علوم، با اشاره به اهمیت ملاک های انتخاب همسر، یادآور شد: آشنایی با ملاک های انتخاب همسر آینده طی برنامه های مشاوره ای ضمن احتمال افزایش سازگاری زناشویی تا حدود زیادی می تواند از انتخاب همسر به طور تصادفی و چالش های ناشی از آن جلوگیری کند.

وی تناسب مذهبی، سنی، فکری، تحصیلی، اخلاقی، ظاهری و از همه مهمتر سلامتی و شخصیتی  طرفین را از جمله تناسب های مطلوب بین زوجین در شرف ازدواج به عنوان عوامل موثر در ازدواج موفق برشمرد و اظهار کرد: زمانی می توانیم فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا کنیم که خودمان نیز فرد مناسبی شده باشیم.

رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور،با بیان اینکه در یک ازدواج سالم، وجود رابطه جنسی مطلوب به نحوی که بتواند موجب تامین رضایت طرفین شود، نقش بسیار مهم و اساسی در موفقیت و پایداری کانون خانواده دارد، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده اند که فقدان اطلاعات صحیح، ضعف مهارت های مورد نیاز و انتظارات و عملکرد غیر واقع بینانه در روابط زناشویی، نقش بسزایی در بروز مشکلات بین زوجین دارند.

مشاوره پیش از ازدواج در طيف وسيعی از دانش و مهارت انجام می شود

میترا مددی، مسئول برگزاری کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» شهرستان رودسر نیز یادآور شد: شرکت کنندگان در این دوره که همگی از روانشناسان و مشاوران حوزه ازدواج و خانواده استان هستند، علاوه بر کسب مهارت های مرتبط، با روش ها و تکنیک های آموزش این مهارت ها به دیگران نیز آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» با هدف تربیت مربیان ورزیده برای آموزش مهارت های اساسی پیش از ازدواج با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار شده است، اظهار کرد: این برنامه جنبه پیشگیری نیز دارد و هدف آن شروع ازدواجی موفق و همچنین کمک به زوجین جهت حفظ و باقی ماندن عملکردشان در بالاترین حد ممکن است.

مددی ادامه داد: بهره مندی از خدمات مشاوره ای پیش از ازدواج باعث می شود تا زن و مرد با آگاهی هر چه بیشتر و مجهز به دانش کافی در ارتباط با خود و همسر آینده شان و نیز اهمیت و اهداف ازدواج، زندگی مشترک را شروع کنند.

مسئول برگزاری کارگاه آموزشی «مشاوره پیش از ازدواج» تصریح کرد: مشاوره و آموزش پیش از ازدواج می تواند در طيف وسيعی از دانش و مهارت انجام شود و به زوجین کمک کند تا آگاهی کامل را در زمینه های مهم کسب کرده و زندگی خود را بر مبنای درستی پایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه فرایند مذکور با شناخت عوامل خطر و جنبه های انعطاف پذیری شخص، به آمادگی زوجین برای ازدواج کمک می کند و در ایجاد زندگی شاداب تر و با ثبات تر تاثیر دارد، خاطرنشان کرد: در جهت ثبات و تحکیم بنیان خانواده ها و نهایتا به منظور حفظ و تداوم کیفیت خدمات ارائه شده به زوجین در شرف ازدواج، باید به برنامه های مشاوره ای قبل از ازدواج توجه ویژه ای کرد و بسته های آموزشی و مشاوره ای بومی شده متناسب با نیازهای جوانان ایرانی و بر مبنای فرهنگ، باورها و قوانین حاکم بر کشور طراحی و در اختیار ایشان قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha