ضرورت روشن شدن نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی
کد خبر: 3714062
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد:

ضرورت روشن شدن نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

گروه سیاست و اقتصاد- آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بعد از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدیم که نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برای غیر شیعه و حتی شیعه روشن نشده است، افزود: بنابراین لازم دیدیم که کنگره عظیمی تشکیل شود تا این کار را انجام دهد.

ضرورت روشن شدن نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی،‌ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید جهان تشیع به اختتامیه کنگره بین‌المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» که امروز 23 اردیبهشت ماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، پیام تصویری ارسال و در ضمن این پیام ابراز کرد: ما بعد از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدیم که نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برای مردم روشن نشده است و غیرشیعه این نقش را به درستی نمی‌داند، البته خود شیعه نیز اطلاعات چندانی ندارد بنابراین لازم دیدیم که کنگره عظیمی تشکیل شود تا این کار را انجام دهد.

وی افزود: از 400 نفر پژوهشگر حوزوی، دانشگاهی، داخلی و خارجی دعوت شد تا درباره تمام علوم اسلامی مطالعه کنند و نقش علمای شیعه را در این زمینه به دست آوردند. آن‌ها دو سال زحمت کشیدند و مطالب بسیار تازه‌ای به دست آمد که برای خود ما نیز روشن نبود که علما و به ویژه اهل بیت(ع) تا چه میزان در پیدایش علوم اسلامی و گسترش آن تاثیر دارند.

این مرجع تقلید جهان تشیع ادامه داد: بیش از 50 جلد کتاب آماده و بررسی شد تا معلوم شود ائمه(ع) و علمای شیعه چه نقشی داشتند. ما به این نتیجه رسیدیم که بعد از قم لازم است که شعبه‌ای از این همایش بزرگ تشکیل شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص نقش امام رضا(ع) در پیشرفت علوم اسلامی نیز عنوان کرد: یکی از دلایل پذیرش ولیعهدی توسط حضرت رضا(ع) این بود که ایشان می‌توانستند از این طریق علوم اسلامی را نشر دهند. در آن زمان، درباره خلفا مکانی بود که از آنجا خبر به همه نقاط می‌رسید و امام می‌توانستند از علمای مذاهب مختلف اسلامی دعوت کنند تا با ایشان صحبت کنند و ایشان پرده از اسرار علوم اسلامی بردارند تا موقعیت علمی اهل بیت(ع) و اسلام در پیدایش و نشر علوم مشخص شود.

انتهای پیام

captcha