غبارروبی مساجد یک سنت ابراهیمی است
کد خبر: 3714156
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴

غبارروبی مساجد یک سنت ابراهیمی است

گروه معارف- امام جمعه شهرستان زاهدان گفت: غبارروبی مساجد یک سنت ابراهیمی است، چراکه در آیه 125 سوره مبارکه بقره آمده است «ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا برای طواف‌كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاک و پاكيزه كنيد».

غبارروبی مساجد یک سنت ابراهیمی است

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، آیین غبارروبی مسجد حضرت ابوالفضل اهل تشیع و مسجد قدس اهل سنت با حضور آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، امام جمعه شهرستان زاهدان و جمعی از علما و نمازگزاران شیعه و سنی این شهر برگزار شد.
آیت‌الله سلیمانی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: غبارروبی مساجد یک سنت ابراهیمی است، چراکه در آیه 125 سوره مبارکه بقره آمده است «وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ؛ ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا برای طواف‌كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان پاک و پاكيزه كنيد».
وی اظهار کرد: در طول تاریخ به دو مسجد توسط دو قوم اهانت شد، یکی رژیم اشغالگر قدس که مسجد الاقصی را به آتش کشید و دیگری رژیم پهلوی که مسجد گوهرشاد در جوار بارگاه امام هشتم را به قتلگاه تبدیل کردند.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: بر این اساس پیشوایان دینی در صدد نام‌گذاری روزی به نام روز مسجد برآمدند که این روز به هفته مسجد تبدیل و پس از آن به دهه غبارروبی مساجد تبدیل شد که از 20 شعبان تا پایان این ماه است.
وی افزود: یکی از نقش‌های اساسی مسجد آن است که زمینه عبادت حضور پر شور و خالصانه را فراهم کند تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر دعا، زنگار غفلت خالصانه را فراهم کنند و با خداوند متعال، به معنای واقعی کلمه انس بگیرند و محل صیقل دادن دل و جان است.
آیت‌الله سلیمانی با بیان اینکه نقش مساجد در شهرها و محله‌ها بسیار مهم است، اظهار کرد: باید هرچه بیشتر از ظرفیت مساجد در فعالیت‌های اجتماعی و امور عام المنفعه و کمک به افراد نیازمند جامعه استفاده کرد.

انتهای پیام

captcha