چاپ و آماده‌سازی 460 کتاب در حوزه نسخ خطی و مباحث پژوهشی
کد خبر: 3714232
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
ایمانی بیان کرد:

چاپ و آماده‌سازی 460 کتاب در حوزه نسخ خطی و مباحث پژوهشی

گروه ادب ــ مدیر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی از چاپ و آماده‌سازی 460 کتاب در حوزه نسخ خطی، مباحث پژوهشی و کتاب‌شناسی طی 18 سال اخیر خبر داد.

چاپ و آماده‌سازی 460 کتاب در حوزه نسخ خطی و مباحث پژوهشی

بهروز ایمانی، مدیر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس دارای یکی از غنی‌ترین تراثی جهان اسلام است، گفت: وجود این تراث ایجاب می‌کند که مرکز پژوهش شکل بگیرد تا به این وسیله، نفایس مخطوطات کتابخانه مورد تحقیق قرار گرفته و در اختیار محققان قرار داده شود.

وی با بیان اینکه در سال 79 این مرکز شکل گرفت، ادامه داد: این مرکز تاکنون توانسته است در حوزه نسخ خطی، کتابشناسی و مباحث پژوهشی نزدیک به 460 کتاب آماده چاپ و نشر کند. بیشتر فعالیت‌های ما بر چاپ، نشر، معرفی و شناسایی نسخه‌های خطی اصیل متمرکز است که وقتی چاپ شوند، این کتاب‌ها پایه تحقیقات نظری علوم انسانی واقع می‌شوند.

به گفته مدیر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس، نسخه‌های خطی این مرکز در تمام موضوعات هستند. در عین حال پژوهشگران ما بیشتر در حوزه تاریخ و ادبیات کار کرده‌اند و این نسخ از نظر اجتماعی، فرهنگی، رجالی و موضوعات دیگر قابل ارزش است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مجلس متولی معرفی این آثار است، گفت: معمولاً آثاری که در این راستا تحقیق و چاپ می‌شوند را از گنجینه بیرون می‌کشیم، مقدمه را خودمان و یا با سفارش به یک کارشناس می‌نویسیم. در صورتی که کار مورد تایید شورای پژوهش باشد،‌ در فرایند تولید قرار می‌گیرد.

ایمانی درباره نسخ قرآنی نیز گفت: یکی از فعالیت‌های ما معرفی قرآن های خطی موجود در کتابخانه مجلس یا ترجمه‌هایی است که به مصحف شریف مربوط می‌شود که تاکنون چند نسخه از این مصاحف شریف چاپ شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوعات ما بسیار وسیع است، اظهار کرد: از قرائت اسناد مربوط به حوزه پارلمان تا نسخه‌های خطی در موضوعات مختلف ادبی، تاریخی، ‌فلسفی، فقه، علوم، فنون و ... در این حوزه جای دارند که فعالیت مستمری در این رابطه داریم.

ایمانی گفت: بخشی از کارهای ما مربوط به برگردان متون است که در قالب نسخه‌های عکسی چاپ می‌شود، ولی تحقیقات بسیاری روی این متون انجام می‌شود تا تحقیقات وافی به بازار عرضه شود.

انتهای پیام

captcha