«آرمان فلسطین» و دانشجویان امروز
کد خبر: 3714721
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

«آرمان فلسطین» و دانشجویان امروز

گروه جامعه ــ مدتی است که آرمان رهایی فلسطین برای مردم کشورمان به خصوص دانشجویان، فارغ از هر اعتقاد خاص مذهبی و سلیقه سیاسی و اجتماعی، اهمیتی مضاعف یافته و اعضای تشکل‌های دانشجویی چپ و راست از تریبون‌های رسمی و غیر رسمی خود مظلومیت مردم فلسطین و لزوم یاری رساندن به آن‌ها را مطالبه می‌کنند. در این نوشتار کوتاه به سه علت شکل‌گیری این مطالبه جمعی در دانشجویان می‌پردازیم.

«آرمان فلسطین» و دانشجویان امروز

به گزارش ایکنا؛ مدتی است که آرمان رهایی فلسطین برای مردم کشورمان به خصوص دانشجویان، فارغ از هر اعتقاد خاص مذهبی و سلیقه سیاسی و اجتماعی، اهمیتی مضاعف یافته و اعضای تشکل‌های دانشجویی چپ و راست از تریبون‌های رسمی و غیر رسمی خود مظلومیت مردم فلسطین و لزوم یاری رساندن به آن‌ها را مطالبه می‌کنند. در این نوشتار کوتاه به سه علت شکل‌گیری این مطالبه جمعی در دانشجویان می‌پردازیم.

روز سه‌شنبه، 24 اردیبهشت ماه همزمان با بازگشایی سفارت ایالات متحده آمریکا در قدس که دهن‌کجی آشکار به هویت ملی مردم فلسطین و بخشی از پروژه توسعه تجاوزهای اسرائیل در مناطق اشغالی محسوب می‌شود، شمار زیادی از مردم نوار غزه به تظاهرات اعتراضی پرداختند و با دستان خالی و مشت‌های گره کرده علیه سیاست‌های رژیم اشغالگر شعار دادند؛ اما بار دیگر رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی در قبال این تظاهرات مسالمت‌‌آمیز به انسان‌های غیرنظامی اسلحه کشید و با ذبح 50 انسان بی‌گناه و زخمی کردن هزار نفر از مردم غزه آن هم در «روز روشن» و پیش چشم رسانه‌ها، جنایتی به دفتر جنایات خود اضافه کرد.

بلافاصله پس از انعکاس این اخبار تکان‌دهنده در رسانه‌های دنیا، احساسات مردم از هر مذهب و نژاد و ملیتی برانگیخته شد و دانشجویان ایرانی نیز در بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های رسمی و غیر رسمی خود به شدت نسبت به رژیم اشغالگر ابراز انزجار و نسبت به آرمان رهایی فلسطین، اعلام پایبندی و همبستگی کردند. این حساسیت دانشجویان به عنوان قشر اهل مطالعه و آگاه جامعه در حالی ایجاد شده است که در سال‌های اخیر افراد بسیاری با این بهانه که «پول‌های ایران در فلسطین خرج می‌شود»، آرمان رهایی ملت فلسطین و صهیونیزم‌ستیزی را جنگ زرگری، توهم و «مساله‌ای نامربوط به ایران» می‌پنداشتند!، اما دست کم به سه علت دانشجویان که به قول شهید بهشتی، موذن جامعه هستند، خواب نمانده‌اند و به موقع اذان می‌گویند:

1-گسترش بی‌سابقه تبادل اطلاعات در فضای مجازی و توسعه شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر موجب شده است بسیاری از جنایات رژیم صهیونیستی که عده‌ای آن را خیالبافی و توهم  می‌پنداشتند در معرض دیدگان همگان قرار گیرد و افکار عمومی را به چالش بکشد. شاید حدود 10 سال قبل، خیلی‌ها با این ادعا که رژیم صهیونیستی شاخص‌های بالایی از دموکراسی در کشور خود برقرار کرده است و به این بهانه که به یک اسیر لبنانی در زندان‌های خود اجازه تحصیل و ازدواج داده است، جنایات رژیم کودک کش در قبال فلسطینیان را انکار می‌کردند اما امروز به لطف رسانه‌ها و خبرنگاران متعهد در سراسر دنیا ظلمی از چشم مردم پوشیده نمی‌ماند.

2- پس از تکوّن داعش توسط افراط‌گرایان اسلامی و سیاست‌گذاران منفعت طلب غربی و جنایات بی سابقه آن فرقه تبهکار در منطقه غرب آسیا، غربی‌ها به جهت انتساب این فرقه به اسلام و تخریب وجهه این مکتب الهی در دنیا، جنایات داعش را پوشش می‌دادند، در داخل نیز گروه‌هایی با سوءاستفاده سیاسی از ظهور داعش و به منظور مهم نشان دادن این فرقه برای تحریک احساسات مردم در راستای اهداف خود، همین اقدام را تکرار کردند. انتشار جزییات جنایات داعش در داخل و خارج کشور که البته با دو هدف متفاوت صورت می‌گرفت(!) باعث شد نفرت عامه مردم به خصوص دانشجویان نسبت به آدم‌کشی و نقض حقوق انسانی بالا برود. تمرکز نفرت مردم بر آدم‌کشان باعث شده است آن‌ها هرجا وحشیگری و «داعشی‌صفتی» ببینند برانگیخته شوند و اعتراض کنند.

3- تحولات سیاسی داخلی در ایران و ناامیدی مردم به خصوص قشر دانشجو از گروه‌هایی که برای کسب منفعت خود، وعده‌ها و شعارهای غیرقابل عملیاتی می‌دهند باعث شده تشکل‌ها و فعالان اهل مطالعه دانشجویی به بحث و بررسی پیرامون مسائل ریشه‌ای و بنیادی بپردازند، بنابراین در چنین شرایطی دانشجویان به جای درگیری جناحی، بر مسائل اساسی همچون «عدالت طلبی»، «ظلم‌ستیزی» و ... تمرکز می‌کنند و طبیعی است که اگر این مولفه‌ها مورد دقت و مطالعه قرار گیرد، «آرمان رهایی فلسطین» به دغدغه‌های فکری آن‌ها اضافه یا در ذهنشان پررنگ‌تر شود.

آنچه از شرایط جامعه استنباط می‌شود و با اندکی گشت و گذار در صفحات مجازی هم قابل احصا است نشان‌ می‌دهد مردم جامعه اسلامی کشورمان و دانشجویان آگاه این سرزمین با هر سلیقه‌ای در آستانه ماه رمضان و روز جهانی قدس، محکم‌تر از قبل نسبت به آرمان رهایی ملت فلسطین متعهد هستند و انزجار خود را از رژیم جنایت‌کار و غاصب صهیونیستی صریحاً اعلام می‌کنند، رژیمی که بیشترین کلاهک‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی را در طویله‌های خود انبار کرده و ضمن ظلم بر مردم فلسطین، موشک‌های نفرت خود را گاه و بی گاه بر کشورهای منطقه فرو می‌ریزد.

به قلم مجتبی اصغری
انتهای پیام

captcha