بازگشت به گذشته برای ما مشکل نیست/ منافع‌مان ایجاب کند از برجام خارج می‌شویم
کد خبر: 3714769
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
نوبخت در نشست خبری:

بازگشت به گذشته برای ما مشکل نیست/ منافع‌مان ایجاب کند از برجام خارج می‌شویم

گروه سیاسی ــ سخنگوی دولت در نشست خبری امروز، 25 اردیبهشت بیان کرد: اگر منافع ما ایجاب کند، از برجام خارج می‌شویم، بازگشت به گذشته برای ما مشکل نیست و در دولت تلاش می‌کنیم زورگویی‌های آمریکا به نتیجه نرسد.

تلاش دولت بر این است تا زورگویی‌های آمریکا نتیجه ندهد/ نباید جز منافع ملی به فکر چیز دیگری باشیم

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سخنگوی دولت در ابتدای این جلسه موضوع برجام و جنایات اخیر در فلسطین را به‌عنوان دو موضوع مهم مطرح کرد و گفت: رفتار دولت ترامپ در خروج یک‌جانبه از پیمان جمعی و بین‌المللی برجام رفتار غیرعقلانی و سیاسی بوده است؛ مواضعی که بلافاصله از سوی رئیس جمهوری کشورمان و اتحادیه اروپا موضع گیری شد.

وی در ادامه به کشته و مجروح شدن تعدادی از فلسطینیان در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید جنایات رژیم صهیونیستی که با حمایت آمریکا انجام می شود، از مجامع جهانی به ویژه شورای امنیت انتظار دارد نسبت به این اقدامات عکس العمل مناسبی نشان دهد. دست این دو رژیم به خون بیش از ۵۹ فلسطینی و بیش از ۲۷۷۱مجروح آغشته است.

وی همچنین در واکنش به هجمه‌ها به دولت به بهانه برجام گفت: الان وقت آن نیست که ذهن مسئولان دیپلماسی کشور که درگیر سیاست جهانی هستند، با بیان این مطالب، مشغول شود. ما نباید جز منافع ملی به فکر چیز دیگری باشیم. با برجام، کشور از محاصره خارج شد. در شرایط تحریم، ملت هزینه سنگینی پرداخت می کرد. دولت را وادار نکنید برخی مسائل را بیان کند.

سخنگوی دولت بیان کرد: اگر منافع ما ایجاب کند، از برجام خارج می‌شویم، بازگشت به گذشته برای ما مشکل نیست. در صورت خروج از برجام، غنی‌سازی را با هر عددی که تشخیص دهیم انجام می‌دهیم و دیگر هم نیاز نیست غنی‌سازی ما تحت نظارت طرف مقابل باشد. اگر تحریم برای عده‌ای منافعی دارد، برای مردم زیان خواهد داشت بنابراین ما در دولت تلاش می‌کنیم زورگویی‌های آمریکا به نتیجه نرسد.

نوبخت اظهار کرد: در سال ۹۲ اتهام واهی از سوی رژیم اشغالگر در خصوص ایران مطرح شد و این اتهام به شورای امنیت ارجاع و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شد و در ذیل فصل هفتم قرار گرفتیم. پتروشیمی، نفت، کشتیرانی و بانک مرکزی در تحریم قرار گرفت. در این شرایط چه انتظاری از دولتی که با اعتماد مردم انتخاب شد وجود دارد. ما ثابت کردیم فعالیت هسته‌ای‌مان نظامی نبود و بر این اساس تحریم‌ها رفع شد.

وی افزود: برجام قرارداد برد_ برد بود. بارها مقام معظم رهبری از مذاکره کنندگان به نیکنامی یاد کرد. تاریخ دکتر روحانی را برای شجاعت و خدمت به مردم تکریم خواهد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام خانم موگرینی اعلام کرد که اتحادیه اروپا به قرارداد پایبند است و مخالفت خود را اعلام کرد. آمریکا انتظار داشت تا ایران بلافاصله از برجام خارج شود و این صورت نگرفت. سخنرانی رییس جمهور فرانسه در مخالفت با اقدام امریکا علیه برجام و حمایت انگلیس و خانم موگرینی از این توافق دستاورد است. با برجام اجماع جهانی علیه ایران از بین رفت. عدم همراهی اروپا با ترامپ آیا ارزش ندارد؟ اکنون مردم جهان می دانند مواضع آمریکا درست نیست و این بزرگترین دستاورد ما است.

نوبخت همچنین گفت: اگر اروپا تضمین دهد که بدون هراس از تحریم‌های ثانویه آمریکا، از برجام پشتیبانی کرده و منافع ما در برجام تامین می شود، ما می توانیم برجام را ادامه دهیم، اما اگر منافع ما تامین نشود، ضرورتی نمی بینیم که برجام را ادامه دهیم. ما برای شرایط فعلی و حتی شرایط همراهی اروپا با آمریکا و خروج آنها از برجام، سناریوهای مختلف و برنامه داریم. مصارف و مخارج کشور، نحوه هزینه‌کردها و وظایف هر دستگاه را مشخص کردیم و امسال با مدیریت تخصیص بدون کسری بودجه سال را به پایان می بریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم‌های احتمالی آمریکا بر کشور گفت: با وضع مجدد تحریم‌ها، ممکن است سختی‌هایی در کشور ایجاد شود ولی این تحریمها موجب تسلیم یا فلج شدن کشور نمی شود و دولت شرایط را مدیریت می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اختصاص ارز به فعالان اقتصادی گفت: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی بیش از پنج میلیارد دلار تا هفته گذشته برای واردات ثبت سفارش شده است. در خصوص تامین کالا تقریبا مشکلی نداریم . بخشی از نیازها که در بازارغیررسمی تامین میشود نیز جزیی است و مبنای اقتصاد کشورمان نیست. هفته گذشته ۳۳ مورد دیگر هم به لیست دریافت تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی اضافه شد.

سخنگوی دولت در خصوص کوچک سازی دولت، گفت: سال گذشته تعداد بیش از ٥٣ هزار نفر از نیروهای دولتی را کاهش داده‌ایم. ما مرتبا در حال کوچک سازی دولت هستیم.

خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا رئیس‌جمهور به موگرینی برای ماندن در برجام تضمین داده است که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: رئیس‌جمهور رسما و صریحا نظر خود را درباره برجام اعلام کردند. موضع دولت هم کاملا مشخص است. آمریکا می خواست ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا اجماع جهانی علیه ما ایجاد کند اما اکنون این اجماع جهانی علیه آمریکا ایجاد شده است.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری با اشاره به تخریب هایی که علیه دولت به بهانه برجام انجام می‌شود پرسید که آیا این مسائل در شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود که وی در پاسخ گفت: این مسائل در حوزه شورای عالی امنیت ملی نیست. افکار عمومی ما به رغم تخریب‌هایی که انجام می شود به خوبی در انتخابات سال گذشته خادمین خود را تشخیص داد و مردم پشت رئیس‌جمهور خود هستند.آنقدر مشکلات وجود دارد و ما خود را باید برای هر شرایطی آماده کنیم و دیگر وقتی نداریم از یکسو با دشمنان برخورد کنیم و از سویی به دوستان خود نگاه داشته باشیم تا از پشت به ما خنجر نزنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو قرارداد با شرکتهای خارجی از این شرکتها غرامت دریافت خواهد شد، اظهار کرد: باید قرارداد به قرارداد و شرکت به شرکت بررسی کنیم. همه تلاش ما در زمان عقد این قراردادها این بود که این قراردادها به گونه‌ای تنظیم شود که اگر تحریم‌ها بازگشت، متضرر نشویم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام دولت در مقابل احتمال تحریم نفت و تاثیر آن در بودجه کشور خاطر نشان کرد: ما بودجه در سایه و بودجه اضطراری هم داریم و اگر نیاز به مصوبه جدیدی باشد، از مجلس اخذ می کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس براي جلوگيري از برگزاري افطاري با بودجه دولتي گفت: اين يك مصوبه قانوني است و دستگاههابايد از كارهاي غير ضرور كه از اعتبارات دولتي انجام مي شود جلوگيري كنند.هزینه افطاری های رییس جمهور از منابع غیر دولتی است

نوبخت در خصوص گرد همايي هاي رييس جمهور در ماه مبارک رمضان گفت: در طول سال درخواست هاي متعددي از سوي اصناف و گروه هاي مختلف براي ديدار و دعوت از رييس جمهور انجام مي شود كه دفتر ايشان بخشي را در قالب سفر استاني جواب مي دهند و برخي را در ماه مبارك رمضان كه به افطار منتهی مي شود.امسال هم اين ملاقات هاانجام خواهد شد ولي از اعتبارات دولتي نخواهد بود و سازوكارهايی طراحي كرده ايم كه از منابع غير دولتي انجام شود

انتهای پیام

captcha