مؤسسات قرآنی نیازمند مدیریت واحد هستند
کد خبر: 3714844
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

مؤسسات قرآنی نیازمند مدیریت واحد هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس مؤسسه آموزش قرآن و معارف اسلامی سیدالشهدا(ع) دولت‌آباد گفت: مؤسسات قرآنی باید در سطح کشور با مدیریتی واحد اداره شوند که اتفاق مبارکی خواهد بود، گرچه فعالیت‌های قرآنی تشکیلاتی جهانی را می‌طلبد.

 مؤسسات قرآنی نیازمند مدیریت واحد هستند

سید حسین حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه باید یک سازماندهی خوب قرآنی در سطح کشور انجام شود، اظهار کرد: سازمان‌ها و مؤسسات مختلفی در زمینه فعالیت‌های قرآنی مشغول به کار هستند، بدون اینکه سازماندهی و انسجام مناسبی در قالب یک تشکیلات قرآنی داشته باشند؛ بنابراین اولا ضرورت دارد تا تمام مؤسسات قرآنی در سطح کشور با مدیریتی واحد اداره شوند که اتفاق مبارکی خواهد بود، گرچه فعالیت‌های قرآنی تشکیلاتی جهانی را می‌طلبد.
وی افزود: با توجه به اینکه ام‌القرای جهان اسلام، ایران است، اگر سازماندهی قرآنی در سطح جهان اتفاق می‌افتاد، خیلی خوب بود؛ ولی حداقل نیاز می‌باشد در سطح کشور سازماندهی مناسبی انجام شود تا همه کسانی که علاقه و استعداد فعالیت‌های قرآنی دارند، منسجم شده و بتوانند برنامه‌ریزی قرآنی انجام دهند.
وی افزود: دومین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، تدوین آیین‌نامه و اساسنامه‌ای است که اهداف و برنامه‌ها را مشخص کرده و تشکیلاتی منسجم و فولادین در سطح کشور با محتوای غنی به وجود آورد. فعالیت‌های قرآنی زیادی در سطح کشور انجام می‌شود، ولی چون تشکیلات و انسجام خوبی ندارد، بسیار کمتر از حد انتظار نتیجه حاصل می‌شود. بسیاری از افراد تحصیل‌کرده نمی‌توانند قرآن بخوانند، چون سازماندهی مناسبی برای آن وجود ندارد. اگر مسئولین امر به این باور رسیده و کار شایسته و بایسته‌ای در این زمینه انجام دهند، اثر آن در گام اول این است که همه مردم توانایی خواندن قرآن و دریافت پیام آن را پیدا می‌کنند.
رئیس مؤسسه آموزش قرآن و معارف اسلامی سیدالشهدا(ع) دولت‌آباد خاطر نشان کرد: در گام سوم باید کسانی که مدیر و مدبر و دلسوخته فعالیت‌های قرآنی هستند، جذب و سازماندهی شده و برنامه در اختیار آنها قرار گیرد تا در سطح کشور شروع به فعالیت کنند. دولت که برای مبارزه با تهاجم فرهنگی و جذب مردم به سمت دین برنامه‌ریزی انجام می‌دهد، اگر برای هر مؤسسه یا مسجدی یک مدیر قرآنی خوب انتخاب کند و هزینه‌اش را نیز بپردازد، با هزینه‌هایی کمتر از آنچه اکنون صرف می‌شود، می‌تواند یک تحول مطلوب قرآنی در کشور به وجود آورد تا جلوی تهاجمات گرفته شده و فساد ریشه‌کن شود.
وی با اشاره به انتظارات و مطالبات فعالان قرآنی از دولت و مجلس گفت: فعالان قرآنی احساس می‌کنند بهای لازم به آنها داده نشده است و ظرفیت‌های لازم برای فعالیت‌های آنان وجود ندارد. انتظار داریم که دولت متصدی فعالیت‌های قرآنی شود و ساختار لازم و محتوای مورد نیاز آن را ایجاد کند تا بتواند به سازماندهی فعالیت‌های قرآنی در این چارچوب بپردازد.
حسینی تصریح کرد: اگر فعالیت‌های قرآنی قبل از انقلاب را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که تقریبا در تمام شهرها و روستاها، یک هسته فعال قرآنی وجود داشت و افرادی بودند که از جان و دل مایه گذاشته و آموزش‌های قرآنی در تمام جلسات، مساجد و حسینیه‌ها ارائه می‌دادند که قابل توجه بود. در حال حاضر برنامه‌های این چنینی کمرنگ شده است و نتوانسته‌اند برنامه‌های قرآنی را با شیوه‌های جدید و پیشرفته ساماندهی کنند. فعالیت‌های پراکنده و موازی‌کاری‌های قرآنی فوق‌العاده زیاد است و غیر از اتلاف نیرو و هزینه هیچ نتیجه دیگری به دنبال ندارد. نه اینکه هیچ نتجه‌ای نداشته باشد، بلکه باید نتایج بسیار بیشتری به دست آید.
وی با بیان اینکه فعالیت‌هایی که می‌توان روی آن حساب باز کرد، برنامه‌های رادیو و تلویزیون است، افزود: انصافا صدا و سیما به خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی کار کرده و برنامه‌های قرآنی با کیفیت بالا و بهره‌گیری از اساتید برجسته ارائه می‌شود. اگرچه صدا و سیما در هر صحنه‌ای که لازم باشد، ورود کرده و آن را به مسئله روز تبدیل می‌کند، ولی متأسفانه نتوانسته است قرآن و معارف دین را به مسئله روز و حتی به مسئله استانی تبدیل کند که واقعا ضعف بزرگی است و اگر بتواند از ظرفیت خود در این زمینه استفاده کند، حتما موفق می‌شود؛ بنابراین نیاز است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پراکندگی‌ها فاصله بگیریم. به نظر من باید یک شورای قوی قرآنی متشکل از بهترین افراد توانمند در زمینه فعالیت‌های قرآنی تشکیل شود تا بتوانند آرمان‌ها را تحقق ببخشند.
این فعال قرآنی با اشاره به تاریخچه، اهداف و رویکردهای مؤسسه آموزش قرآن و معارف اسلامی سیدالشهدا(ع) دولت‌آباد، خاطر نشان کرد: من از سن ده سالگی که یادگیری قرآن را شروع کردم، آموخته‌های خود را به همشاگردی‌هایم یاد می‌دادم. کم کم این آموزش‌ها فراگیرتر شد و در سطح شهرستان خودمان فعالیت می‌کردیم و اکنون حدود بیست سال است که به صورت رسمی و سازماندهی شده در قالب یک کانون و تشکیلات منسجم به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.
وی اضافه کرد: در مقطع پیش دبستانی سعی کردیم بسته آموزشی متناسب با این سنین طراحی کنیم و اولین مؤسسه در شهرستان دولت‌آباد و برخوار هستیم که مقطع پیش دبستانی را به پایه‌های تحصیلی اضافه کردیم و سعی ما بر این بود که آموزش‌های قرآنی موجب شکوفایی قرآنی کودکان شود، چون معتقدیم پیش دبستانی بهترین و مؤثرترین مقطع برای فراگیری دینی است و اگر بتوانیم کودکان را به سمت قرآن جذب کنیم، قطعا هیچ‌گاه قرآن را فراموش نمی‌کنند.
وی افزود: حتی به صورت نمادین برای کودکان 5 و 6 ساله کلاس رسمی قرآن تشکیل داده و وضو و نماز دو رکعتی به صورت جماعت را به آنها آموزش می‌دهیم. بسته‌های خاصی نیز به منظور آموزش فعالیت‌های اجتماعی و ایجاد مهارت در کودکان طراحی کرده و تنها به برنامه‌های خاص آموزش و پرورش اکتفا نکرده‌ایم. برای دبستانی‌ها نیز طرح نخبه‌های قرآنی را تدوین کرده و حتی کلاس‌هایی را برگزار کرده‌ایم. در مجموع برای تمام مقاطع، کارگاه‌ها کلاس‌های مشاوره دینی، خانوادگی و اجتماعی برگزار می‌کنیم.
حسینی اظهار کرد: اگرچه به صورت منسجم آمارگیری انجام نداده‌ایم، ولی به طور میانگین سالانه 700 الی 800 نفر در مدارس، کارگاه‌ها و کلاس‌های مؤسسه شرکت می‌کنند. مؤسسه ما دو مرکز قرآنی به نام‌های ثقلین و سیدالشهدا(ع) در شهرستان دولت‌آباد دارد و هر دو از کادری مجرب و دلسوز بهره می‌برند که علی‌رغم حمایت‌های حداقلی مالی، با بالاترین ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.
وی بیان کرد: مسئولانی که قرار است برای فضای مجازی، فرهنگ، اقتصاد و فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی کنند، مسئولیت‌های زیادی بر عهده دارند که یکی از آنها، همین مواردی هستند که ذکر شد و هیچ وقت جواب نمی‌دهد، باید بهترین افراد توانمند در زمینه فعالیت‌های قرآنی انتخاب شده و به آنها حقوق داده شود تا تمام ظرفیت خود را در این زمینه به کار گیرند و بقیه کارها را کنار بگذارند. دشمنان ما به صورت شبانه‌روزی از تمام ظرفیت‌شان استفاده می‌کنند و ما در قدم‌های اولیه مانده‌ایم؛ بنابراین مسئولین باید به فکر برنامه‌ریزی صحیح و دقیق در زمینه ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی باشند.
انتهای پیام

captcha