آداب ماه رمضان زمینه بندگی را فراهم می‌کند
کد خبر: 3714931
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

آداب ماه رمضان زمینه بندگی را فراهم می‌کند

گروه معارف- مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: ماه رمضان ماه تزکیه و خودسازی و ماه بندگی خداست و در این ماه آداب مختلفی وجود دارد که عمل به آن زمینه بندگی را فراهم می‌کند.

آداب ماه رمضان زمینه بندگی را فراهم می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی در گفت‌و‌گو با ایکنا از قزوین تصریح کرد: ماه رمضان ماه تزکیه و خودسازی و ماه بندگی خداست و در این ماه آداب مختلفی وجود دارد که عمل به آن زمینه بندگی را فراهم می‌کند، ازجمله این آداب غبارروبی مساجد است.
وی افزود: طبق علم و روایات مختلفی که وجود دارد ثابت‌شده است که تمیز بودن فضا بر روی روحیه فرد تأثیر دارد، مثلاً تمیز بودن خانه باعث روحیه مثبت می‌شود، بنابراین غبارروبی مساجد باعث تطهیر روحیه می‌شود و سبب می‌شود انسان برای استقبال از ماه رمضان آماده می‌شوند.
مدیر حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: قرائت قرآن یکی دیگر از آداب ماه رمضان است که در بین مردم جاافتاده اما حق آن ادانشده است، باید در مساجد مختلف در کنار قرائت و خواندن قرآن، تفسیر قرآن را نیز برگزار شود چرا که قرآن برای عمل کردن آمده است و راه زندگی و راه بندگی را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: اگر یک آیه در ماه رمضان قرائت شود باختم قرآن برابر است این نشان‌دهنده تخفیف بالایی است که خداوند بادل رحمی به بندگانش ارائه کرده است که باید از این فرصت نهایت استفاده را برد، خواندن دعا و برگزاری مراسم‌های ویژه دعاخوانی از دیگر مراسم‌های این ماه است.
عباسی تصریح کرد: خوردن سحری یکی دیگر از آدابی است که در این ماه مستحب است و پیشنهاد می‌شود مسلمانان حتماً سحری را بخورند چراکه برای سلامتی تن نیز اهمیت دارد، برگزاری افطاری و افطاری رفتن نیز یکی از آداب دیگر است که موردتوجه قرارگرفته است، توجه به فقرا نیز در این ماه بسیار تأکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: دعاهای ماه رمضان نیز ویژگی خاصی دارند به‌طوری‌که به‌صورت جمعی هستند و فرد در دعا با دید باز و بدون جزئی نگری عمومیت مردم را در نظر می‌گیرد که خودش نیز در این کل قرار دارد.
مدیرحوزه علمیه استان قزوین با اشاره به روزه کله‌گنجشکی بیان کرد: روزه کله‌گنجشکی باعث آشنا شدن کودکان با آیین روزه داری می‌شود، به این معنی که کودکان سحری می‌خورند و دعا می‌خوانند و تا نزدیک ظهر چیزی نمی‌خورند البته این نوع روزه در روایات وجود ندارد ولی برای کودکان جنبه تربیتی معنوی دارد.

انتهای پیام

captcha