نگاهی به فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه جامعة‌الثقلین اراک
کد خبر: 3714949
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

نگاهی به فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه جامعة‌الثقلین اراک

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعة‌الثقلین اراک گوشه‌ای از فعالیت‌های خود در زمینه پژوهشی را در قالب گزارشی ارائه کرد.

به گزارش ایکنا؛ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالثقلین از سال 1388 در شهرستان اراک فعالیت خود را آغاز و پیش از آن نیز اعضای مؤسسه از سال 1385 با عنوان شعبه‌ای از جامعةالقرآن کریم در سطح استان مرکزی خدمات متنوع آموزشی ـ فرهنگی را برای قرآن‌آموزان ارائه کردند. این مرکز در بخش آموزشی، تبلیغی و پژوهشی برنامه‌های مختلفی را انجام داده که به بخشی از آنها اشاره می‌شود.
یکی از برنامه‌های پژوهشی این مرکز شامل تهیه، تدوین و انتشار جزوه‌های کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث است. در این راستا، محتوای کلاس‌های آموزشی مؤسسه که از سوی حمید حسن‌زاده، مربی مجرب ارائه شد توسط واحد پژوهش مؤسسه پیاده‌سازی، ویرایش و در قالب جزوه‌های علوم حدیث، تفسیر، علوم قرآن و ادبیات عرب پس از چهار بار ویرایش تحت نظارت حسن‌زاده منتشر شد.

معرفی فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه جامعة الثقلین اراک
تهیه و تألیف کتاب شهریار(زندگی و تاریخ شفاهی استاد شهریار پرهیزکار) طی سال‌‌های 91 تا 95، اجرای پروژه‌های مستندسازی محتوایی سی و هفتمین‌ دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در تبریز، تهیه کتاب، فیلم مستند محتوایی با تکیه بر نظرات داوران و شرکت‌کنندگان، تهیه آرشیو این دوره از مسابقات از برنامه‌های پژوهشی این مرکز است.
بنابراین گزارش، برنامه‌های پژوهشی دیگری چون تهیه کتاب تصویری سی و دومین‌ دوره مسابقات، اجرای پروژه مستندسازی جلسات بازبینی آئین‌نامه داوری مسابقات جمهوری اسلامی ایران در تهران و قم، تهیه و ساخت مستند امکان‌سنجی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در قم در سال 1394، ساخت مستند سبک زندگی قرآنی قاری بین‌المللی شهید حاج حسن دانش در سال 1395 و غیره از سوی این مؤسسه انجام شد.
همچنین طرح‌های دیگری در زمینه پژوهشی از جمله دانش‌نامه کتابت و کاتبان قرآن، مصحف ویژه حفظ قرآن، کتاب زندگی و تاریخ‌شفاهی سید‌محسن موسوی‌بلده، تهیه کتاب زندگی و مستند تصویری شهید علی‌رضا بابایی، مصاحبه و نگارش کتاب و مستند تصویری زندگانی مرحوم محمد‌حسن نهرمیانی از اساتید برجسته آموزش قرآن در اراک وپژوهش پیرامون مستندسازی شیوه‌های آموزش و تحفیظ قرآن از صدر اسلام تاکنون و آسیب‌شناسی شیوه‌های کنونی حفظ قرآن از سوی مؤسسه در دست اجرا است.
یادآور می‌شود، مؤسسه جامعة‌الثقلین در استان مرکزی، اراک، خیابان شهید بهشتی، انتهای کوچه شکرایی، سمت چپ واقع شده است.
انتهای پیام

captcha