انتقال پایتخت به قدس، مقدمه نابودی اسرائیل است/ شخصی بودن نقد آیت‎الله جنتی از برجام
کد خبر: 3715026
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
آیت‎الله خاتمی:

انتقال پایتخت به قدس، مقدمه نابودی اسرائیل است/ شخصی بودن نقد آیت‎الله جنتی از برجام

گروه سیاست و اقتصاد ــ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نقد آیت الله جنتی نسبت به شرایط برجام را موضعی شخصی دانست و به ماجرای انتقال پایتخت اسرئیل به قدس اشاره کرد و گفت: انتقال پایتخت به قدس، مقدمه نابودی اسرائیل است.

نقد آیت‎الله جنتی از شرایط برجام، شخصی بود
به گزارش ایکنا از قم، آیت‎الله سید احمد خاتمی امروز 26 اردیبشهت در جمع خبرنگاران در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم با اشاره به بیانیه اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در این روزها بیان شد که این بیانیه، بیانیه مجلس خبرگان است در حالی که این بیانیه برجامی از سوی شخص رئیس مجلس خبرگان به عنوان یک فقیه خادم دلسوز نظام ارایه شد.
وی افزود: بیانیه هایی که از مجلس خبرگان صادر می شود همواره با تصریحات خاص در متن آن مشخص است که این نامه از سوی مجلس صادر شده است ولی در هیچ جای این نامه چنین تصریحی نشده است.
خاتمی تصریح کرد: عده ای به بهانه بیانیه ای که از سوی مجلس خبرگان رهبری نیست به این شکل نهادهای سرمایه نظام را می کوبند که به نظر می رسد این کار، کار درستی نیست؛ البته طبق قانون اساسی همگان در مسایل جزیی و کلی سیاسی حق اظهارنظر دارند؛ چگونه همه به جز اعضای این مجلس حق اظهار نظر دارند؟.
امام جمعه تهران با انتقاد از اینکه گفته شده است که مجلس خبرگان در دیپلماسی دخالت کرده است گفت: دخالت وقتی است که با اعمال قدرت بخواهند نظری را تغییر دهند؛ این مساله حقیقیتی است که فرهیختگان در اظهارنظر آزاد هستند و ایشان نیز در اظهار نظر آزاد هستند؛ آنچه ایشان مطرح کردند، توصیه است و در آن دخالت نیست.
عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قلم فرسایی در خصوص اینکه گفته شده است کار مجلس خبرگان تنها نظارت بر رهبری است بیان کرد: البته در قانون اساسی این مساله به عنوان مراقبت از شرایط رهبری است؛ ولی جای سوال دارد که چگونه خبرگان رهبری از جایگاه شخصیت حقیقی خود نباید اظهارنظر نکند؛ حق قانونی مجلس خبرگان رهبری است که حق اظهار نظر خود را در مسایل مهم کشور دارد.
وی گفت: مواردی که ایشان مطرح کردند در خصوص عهد شکنی اروپا و عدم اطمینان به اروپایی ها مورد اتفاق همگان است و مطلب خاصی نبود و کاملا هم منطقی بود که ایشان به عنوان یک خادم و فقیه بیان کند که باید تضمین های لازم گرفته شود.
وی اظهارکرد: ایشان به بنده گفتند که در مصاحبه فردا اعلام کن که بنده از مجاهدت های این عزیزان که به تعبیر رهبری عرق ریختند تقدیر کن؛ مقام معظم رهبری مذاکره کنندگان را امین نامیدند؛ آن حرف ایشان و حرفی که به بنده پیغام دادند یک معنی دارد و آن هم این است که مذاکره کنندگان می خواستند این تعهد را بگیرند ولی نتوانستند.
خاتمی با ذکر این مطلب که دو طرف نباید از مقام معظم رهبری در این قضیه خرج کنند، بیان کرد: برخی از حملات به آیت الله جنتی و مجلس خبرگان کاملا تخریبی است؛ البته برخی نقدهای منصفانه نیز انجام شد که با رعایت ادب و متانت بود و این گونه نقدها سازنده است.
وی با ذکر این مطلب که در آستانه ماه رمضان دو طرف باید این بگومگوها را رها کرده و بدون کینه وارد این ماه شوند گفت: همه نظرات و مباحث باید با در نظر گرفتن مصالح انقلاب و نظام و دین و در یک چارچوب منطقی و مودبانه و به دور از تخریب بیان شود.
امام جمعه موقت تهران انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به قدس شریف را اقدامی تحریک آمیز و خطرناک و اسفبار خواند و گفت: این اقدام بیانگر عمق کینه دشمنان علیه اسلام و مسلمانان و تضییع حقوق مردم فلسطین است
وی افزود: این اقدام در سالروز نکبت انجام شد و مردم فلسطین نیز با ده ها شهید و 2800 زخمی نشان دادند که این مساله را قبول نمی کنند؛ این جنایات را محکوم می کنیم و قطعا آن را مقدمه نابودی اسراییل می دانیم.
وی در ادامه به اشاره به انتخابات عراق نیز گفت: نقس برگزاری انتخابات برای ملتی که چند دهه گرفتار صدام خبیث و داعش جنایتکار بودند مبارک است؛ امیدواریم که مردم عراق با سازندگی کشورشان بتوانند این مردمسالاری را تقویت و تحکیم کنند.
وی اظهارکرد: پیروزی جریان مقاومت در لبنان نیز جای تبریک دارد زیرا علی رغم تمام تلاش هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان که نوکر منطقه ای آمریکا است انجام داد به فضل خدا ناکام ماندند و حزب الله که بخشی ا زاین جریان است پیروز شد که این پیروزی را به مردم لبنان و رهبر مجاهد حزب الله سید حسن نصرالله و رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان تبریک عرض می کنیم.
وی با ذکر این مطلب که از نیمه دوم فروردین 97 تا کنون هیئت اندیشه ورز ما 7 جلسه داشتند 3 جلسه نیز ویژه کمسیون اندیشه ورز انجام شد گفت: تدوین آیین نامه اجرایی و تعیین کارگروه ها و تعیین موضوعات و اولویت ها در دو جلسه انجام شد؛ کمسیون سیاسی اجتماعی نیز 4 جلسه با حضور مسئولان و کارشناسان برگزار کرد و کمسیون آیین نامه، بررسی طرح های اجرایی از اجلاس اسفند تشکیل جلسه داد؛ کمسیون های تخصصی مجلس خبرگان چندین جلسه در سال برگزار می کنند و به وظایف خود به خوبی عمل می کنند.
انتهای پیام

captcha