رمضان؛ پیوند آسمانی‌ها و زمینی‌ها
کد خبر: 3715055
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
حجت‌الاسلام و المسلمین مجید حیدری‌فر تبیین کرد؛

رمضان؛ پیوند آسمانی‌ها و زمینی‌ها

گروه اندیشه ــ یک مدرس حوزه و دانشگاه معتقد است که طی ماه رمضان نزول قرآن و مقدرات و برنامه‌ریزی‌های سال برای ولی امر زمان نازل می‌شود، پس ماه رمضان ماه انس و الفت آسمانی‌ها و زمینی‌هاست. اگر انسان‌هایی بخواهند از این شرافت و قداست استفاده کنند، باید از این پیوند بهره و سهمی داشته باشند.

پنجشنبه ////// رمضان؛ پیوند آسمانی‌ها و زمینی‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید حیدری‌فر، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا و در پاسخ به این پرسش که فواید ماه رمضان برای انسان مدرن چیست، گفت: گاهی زمین و گاهی زمان مقدس می‌شود و این قداست و شرافتی که برای زمین یا زمان به وجود می‌آید، یک عامل بیرونی دارد و آن عامل بیرونی قداست‌بخش و شرافت‌بخش است و زمینه استفاده‌ها و بهره‌وری‌های بهینه را فراهم می‌کند. زمین و زمان به‌ماهو زمین و زمان ارزش شرافتی و قداسی ندارند.

حیدری‌فر افزود: اگر سخن از زمین است می‌توان به مکه و مسجدالحرام و مکه اشاره کرد که بهترین زمین و زمان هستند و مثال زمان مقدس نیز را می‌توان رمضان دانست. از این رو اگر بخواهیم از عامل بیرونی تقدس یک مکان مانند مکه و بین‌الحرام بپرسیم باید آن را در حضور انسان کامل در این خانه بدانیم، حضور اولیا الهی در این خانه و به دنیا آمدن حضرت امام علی(ع) در آن باعث چنین رویدادی شده است و تقدس کعبه به خاطر انتساب به مردان الهی است. مردان خدا دور این خانه طواف کرده و اینجا نماز خوانده‌اند و اهل عبادت و نیایش بوده‌اند و این باعث شده است این مکان‌ها مقدس شوند.

وی افزود: در رابطه با زمان هم ماه مبارک رمضان یکی از زمان‌های بسیار مقدس است و اینجا اگر بخواهیم برای قداست و شرافت این ماه به دنبال عامل بیرونی باشیم، باید گفت همان طور که یک زمان به تنهایی نمی‌تواند مقدس و غیرمقدس باشد، تقدس این ماه را باید آن در نزول قرآن در این زمان دانست.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در آیات ابتدایی سوره قدر ما این مسئله را ملاحظه می‌کنیم. اگر یک ظرف زمانی ظرف نزول قرآن باشد و از آنجا که قرآن نور و الله نور آسمان و زمین است، ماه رمضان از قداست و شرافت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. از این جهت کسانی که در این زمان حضور پیدا می‌کنند، باید آداب ویژه‌ای را رعایت کنند.

حیدری‌فر ادامه داد: ماه رمضان ماه پیوند آسمانی‌ها و زمینی‌هاست، زیرا قرآن می‌فرماید «إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ*وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ: ما آن را قرآنى عربى قرار داديم باشد كه بينديشيد* و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پر حكمت است»(الزخرف، 3-4) ، قرآن یک چهره عربی مبین دارد که الفاظ و کلمه است که ما از آن استفاده کرده و آن را می‌فهمیم و یک جنبه دیگری دارد که نوری است به صفت علی و حکیم خداوند باز می‌گردد، بنابراین قرآن هم به واسطه خود و هم به خاطر وسائطی که آن را نقل کرده‌اند، مقدس است و این باعث تقدس ماه رمضان شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ملائک به امر الهی از آسمان ها نازل می شوند، گفت: طی این نزول قرآن و مقدرات و برنامه‌ریزی‌های سال برای ولی امر زمان نازل می‌شود، پس ماه رمضان ماه انس و الفت آسمانی‌ها و زمینی‌هاست. اگر انسان‌هایی بخواهند از این شرافت و قداست استفاده کنند، باید از این پیوند بهره و سهمی داشته باشند و یک ارتباطی با مائده آسمانی که برای هدایت بشر نازل شده است داشته باشند.

حیدری‌فر ادامه داد: پیوند با قرآن مجید هم اقسام و مراتب مختلفی دارد و ابتدایی‌‍ترین پیوند لفظی و زبانی است که انسان قرآن را تلاوت کند و احیانا حفظ کند و با الفاظ این کتاب ارتباط زبانی برقرار کند. مرحله دوم ارتباط معنایی است که پس از تلاوت و زیبا خوانی و بتواند با به معانی قرآن راه یابد. مرحله سوم این است که بتواند این معنای قرآنی را در وجود و شئون فردی و اجتماعی خود راه دهد.

وی تصریح کرد: اگر ارتباط زبانی، واژگانی و معنایی نتواند مقدمه‌ای برای برقراری ارتباط عینی و تحقق وجودی و معنایی باشد، این مقدمه اشکال خواهد داشت و انسان در این مراحل اولیه گیرکرده و به ذی المقدمه‌دست نیافته‌ است. مثل این که آب را برداشتیم اما چون نخورده‌ایم تشنگی‌مان برطرف نشده است و حالا این مرحله مرحله ابتدایی انس با قرآن است و شاید بپرسید بالاتر هم هست بالاتر از این مرحله این است که هم معلم و هم مربی قرآن باشیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: معلم باشیم یعنی واژگان و معنای را در قالب ترجمه و تفسیر به دیگران بیاموزیم و مربی بودن یعنی همان‌طور که حقایق قرآنی را در وجود خود محقق کرده‌ایم، دست دیگران را بگیریم و آنها را در این بیابان بی‌آب و علف و شمع و چراغ، یاری کرده و برایشان غذای روحی و نور معنوی آماده کنیم و مسیر سراط مستقیم و سیر سلوک الی الله را به ایشان یاد دهی و کار عملی و مربی‌گرانه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که اگر کسی توانست این مسیر و پیوند آسمانی‌ها و زمینی‌ها را ایجاد کند، دیگر معنایی نخواهد داشت که در جهان مدرن، پست مدرن، کهنه و جدید باشد، چون آب خاصیت سیراب کنندگی دارد و فرقی نمی‌کند کجا خورده شود.

حیدری‌فر ادامه داد: اگر قرآن هم در هر جای عالم با هر کیفیت فکر و اندیشه‌ای ارتباط بر قرار کند و کسی در سر سفره قرآن بنشیند و این مائده آسمانی را بشناسد را تامین خواهد کرد تا او بتواند در مسیر خدایی شدن پیش رود. واقعیت این است که ماه رمضان که ماه خدایی شدن و رنگ خدایی گرفت است باید به صورت عملی چشیده شود و تنها با بیان مزایای آن به چیزی نخواهیم رسید.

گفت‌وگو از میثم قهوه‌چیان

انتهای پیام


captcha