عقلانیت مدرن به تعبد نمی‌رسد/ تقابل عقلانیت مدرن با عقلانیت قرآنی
کد خبر: 3715061
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:

عقلانیت مدرن به تعبد نمی‌رسد/ تقابل عقلانیت مدرن با عقلانیت قرآنی

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد دانشگاه مفید گفت: قرآن متنی در نهایت مواجهه انسان با خداوند است و رابطه او با خدا را تقویت می‌کند، ولی عقلانیت ابزاری امروز در نهایت مواجه انسان با انسان است  که انتهای آن به تعبد نمی‌رسد.

عقلانیت مدرن به تعبد نمی‌رسد/ تقابل عقلانیت مدرن با عقلانیت قرآنی

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید 26 اردیبهشت ماه در کرسی نقد و نظر با موضوع روش‌شناسی تفسیر سیاسی قرآن در این دانشگاه گفت: بسیاری از واژگان به کار رفته در قرآن کریم این ویژگی را دارند که برای دوره خاص زمان عرب وضع نشده بلکه برای بشر تا قیامت کاربرد دارند از جمله واژه «بیع» است.

وی افزود: واژه سیاست که قرار است تفسیر سیاسی آن مدنظر قرار گیرد ابتدا باید معنا شود که آیا معادل آن در قرآن کریم وجود دارد؟ زیرا اگر معادل سیاست و پالتیک(politic) که موضوعاتی مانند دموکراسی و ... در بطن آن است در قرآن نباشد، ورود به بحث تفسیر سیاسی و روش‌شناسی آن نیز بی‌معناست.

استاد دانشگاه مفید اظهار کرد: قرآن کریم واجد آیات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ... است؛ لذا جای این سؤال وجود دارد که آیا روش‌شناسی همه این موضوعات در برداشت از قرآن یکی است یا روش‌شناسی‌های مختلفی دارد.

فاضل میبدی همچنین با بیان اینکه بحث عقلانیت مدنظر قرآن کریم تفاوت فاحشی با عقلانیت امروزی دارد، ادامه داد: قرآن متنی در نهایت مواجهه انسان با خداوند است و رابطه او با خدا را تقویت می‌کند ولی عقلانیت ابزاری امروز در نهایت مواجه انسان با انسان است  که انتهای آن به تعبد نمی‌رسد.

استاد دانشگاه مفید عنوان کرد: عقلانیت امروزی اگر در دو راهی انتخاب متن و عقل قرار گیرد، متن مقدس را فدای عقل می‌کند در حالی که عقلانیت مدنظر قرآن کریم در نهایت ترجیح متن بر عقل است.

فاضل میبدی با بیان اینکه قرآن کریم دو دسته آیات محکم و متشابه دارد، بیان کرد: به نظر بنده روش‌شناسی آیات محکم و متشابه با همدیگر فرق دارد و این هم یکی از دشواری‌های بحث روش‌شناسی تفسیر سیاسی قرآن کریم است.

انتهای پیام

captcha