قدرت خداوند در رجعت مردگان/معاد یکی‌از مباحث تاریخی علم است
کد خبر: 3715070
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
در تفسیر سوره بقره مطرح شد:

قدرت خداوند در رجعت مردگان/معاد یکی‌از مباحث تاریخی علم است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که بحث معاد و سؤالات پیرامون آن یکی‌از مباحث تاریخی علم است و آیه ۲۵۹ سوره مبارکه «بقره» به قدرت خداوند در زنده کردن مردگان اشاره دارد، اظهار کرد: خداوند در این آیه جلوه‌ای از قدرت خود را به نمایش گذاشته است.

قدرت خداوند در رجعت مردگان

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، اظهارکرد: آیه ۲۵۹ سوره مبارکه بقره با مضمون «أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلَی قَرْیةٍ وَهِی خَاوِیةٌ عَلَی عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّی یحْیی هَذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ کَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ یوْماً أَوْ بَعْضَ یوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانْظُرْ إِلَی طَعَامِکَ وَشَرَابِکَ لَمْ یتَسَنَّهْ وَانْظُرْ إِلَی حِمَارِکَ وَلِنَجْعَلَکَ ایةً لِلنَّاسِ وَانْظُرْ إِلَی الْعِظَامِ کَیفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَکْسُوهَا لَحْماً فَلَمَّا تَبَینَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ» به داستان عزیر نبی و مرگ صد ساله او اشاره دارد، کمااینکه وی بعد از دیدن جلوه‌ای از قدرت خداوند، به یقین معاد رسید .
وی به مباحثه بین حضرت ابراهیم و نمرود اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم به نمرود گفت خداوند انسان‌ها را می‌میراند؛ و نمرود گفت نه من هستم که زنده می‌کنم؛ نمرود در حالی‌که مقابل حضرت ابراهیم شکست خورد و می‌دانست حرفش باطل است اما زیر بار نمی‌رفت.
ویسکرمی با بیان این‌که حضرت ابراهیم در حال راهنمایی نمرود بود ولی دانست که نمرود ارشاد نمی‌شود، ادامه داد: سرانجام خداوند نیز با یک پشه نمرود را حذف فیزیکی می‌کند، این در حالی است که در مقابل خداوند جان پیامبر را در غار ثور، با یک عنکبوت حفظ کرد.

حکمت، موعظه و جدل؛ راه‌های انبیا برای ارشاد مردم

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که کار انبیا ارشاد مردم بود، افزود: پیامبران الهی از راه‌های حکمت، موعظه و جدل برای راهنمایی استفاده می‌کردند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که نام عزیر دو مورد در قرآن بیان شده است، اضافه کرد: در یک معنا عزیر از علمای بنی‌اسرائیل است که در زمان بخت‌النص تورات را بازنویسی کرد.
وی با بیان این مطلب که نام عزیرنبی در این آیه به‌طور مستقیم بیان نشده است اما طبق روایات این آیه به عزیر اشاره دارد، خاطرنشان کرد: عزیرنبی از دهکده ویرانی عبور می‌کرد و با خود گفت خداوند چگونه این‌ها را زنده می کند، خداوند صد سال او را میراند بعد او را برانگیخت و سپس پرسید چه مدت درنگ کردی؛ عزیر پاسخ داد یک روز یا کمتر؛ خداوند فرمود صد سال درنگ داشتی در حالی‌که آذوقه‌ات سالم مانده است.

عزیرنبی؛ آیتی برای مردم

ویسکرمی با اشاره به این‌که خداوند عزیرنبی را برای مردم آیت و نشانه قرار داد، علم‌الیقین را بخشی از علم، برشمرد و گفت: علم‌الیقین بدین معناست که عزیزنبی می‌دانست خداوند بر همه چیز تواناست.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این مطلب که بحث معاد و سؤالات پیرامون آن یکی‌از مباحث تاریخی علم است، اضافه کرد: در داستان عزیرنبی خداوند متعال قسمتی را زنده می‌کند و قسمتی را می‌میراند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که ظاهر آیاتی که درباره معاد است به معاد جسمانی اشاره دارد، عنوان کرد: برخی وهابیون بر این عقیده‌اند که انسان در برزخ در یک حالت ناآگاهی قرار دارد تا روز قیامت دوباره برانگیخته می‌شود اما آیات فراوانی برخلاف این مدعا هستند و معتقدند که برزخ وجود دارد و روح انسان در برزخ وجود خواهد داشت.
وی با بیان این‌که خداوند با بیان عقل سلیم با انسان‌ها حرف می‌زند، کمااینکه تشخص انسان‌ها به‌صورت است نه به ماده، ادامه داد: ملاصدرا بر این باور است که در برزخ روح انسان یک بدن متناسب با برزخ می‌سازد و در قیامت هم یک بدن متناسب با قیامت می‌سازد، این در حالی‌است که در روایات دینی آمده است که حضرت زهرا(س) جنین فرزندان سقط شده را می‌گیرد و آن‌ها را بزرگ کرده و در قیامت تحویل خانواده‌ها می‌دهد و در روایتی دیگر آمده است که جایگاهی در بهشت است که مخصوص افرادی است که داغ فرزند دیده‌اند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه گفت: اختلاف‌نظرهای فراوانی در مورد معاد وجود دارد که در کتاب «آرامش روانی» به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

انتهای پیام

captcha